2007. szeptember. 07. 13:39 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. szeptember. 06. 21:45 Autó

Eljött a fapados autók ideje – támadnak az indiaiak

Az autó, ami ezt az életérzést inspirálta, nem egy német luxusautó...

Dacia

Az autó, ami ezt az életérzést inspirálta, nem egy német luxusautó, hanem egy helyben gyártott Logan. A francia Renault áprilisban lépett az indiai piacra az alacsony árú, feltörekvő piacokra tervezett globális autómárkájával, tízezer dolláros (1,8 millió forint) kezdőárral. Bár kevesen állítanák, hogy a Logan stílusos vagy izgalmas lenne, a Renault világszerte már jóval több mint félmilliót adott el belőle, mióta 2004-ben Romániában elsőként gyártani kezdték.

A beszédtéma manapság a globális autóiparban nem a nagyteljesítményű sportkocsik, vagy az üzemanyag-takarékos hibrid megoldások, hanem a fapados autók. Miközben jelenleg valószínűleg a Logan a legismertebb új szereplő a legalsó szegmensben, addig az autógyártók azon versenyeznek, hogy melyikük jelenik meg majd először olyan autóval, ami a Logan árának felével milliókat csábít majd életük első négykerekűjének megvásárlására az olyan fejlődő országokban, mint India, Kína, Oroszország vagy Brazília. Ahogy a nagy autógyártók otthoni piacai stagnálnak, egyre inkább foglalkoztatják őket a feltörekvő piacok és a fapados autók.

A régi autógyártóknak sürgősen pozíciót kell szerezniük ebben a szegmensben, ha nem akarnak lemaradni az olyan helyi vállalkozóktól, mint például az indiai Tata Motors vagy a kínai Chery Automobile. „Minden gyártónak lesz valami megoldása” – állítja Mohit Arora, a JD Power Indiáért felelős igazgatója. „Az egész elgondolás nagyon izgalmas, és mindenki szeretne belőle egy szeletet.”

Ahogy a fapados légitársaságok megváltoztatták a légiközlekedést, úgy forradalmasítja majd az autópiacot az az ígéret, hogy az olcsó autók milliókat késztetnek majd első autójuk megvásárlására. Ez egyben azt is jelenti, hogy a gyártóknak minden szegmensben nagyobb értéket kell majd kínálniuk ugyanazért az összegért.

A trend egyben azt a folyamatot is felgyorsítja, hogy a gyártókapacitások a gazdag országokból az alacsony költségű fejlődő országokba települjenek; például Indiába. Egy újkeletű tanulmány szerint 2012-ben 18 millió autót fognak tízezer dolláros ár alatt értékesíteni, ami kereken 4 millióval haladja meg a mai számokat. 

A gyártók azt remélik, hogy az olcsó autókkal elcsábított első autótulajdonosok később már drágább típusukat választanak majd. A Renault például hagyományos árazású típusainak előretörését jelzi azokban az országokban, ahol Logant értékesít. Az olcsó autók győznek a takarékos európai vásárlók körében is, akik az összes Logan egyötödét vásárolják meg.

A japán autópiac tavaly kétmillió darab kompakt kisutót nyelt el, melyeket még a háború utáni puritán években kezdtek fejleszteni, és a mai napig igen jól fogynak, hála néhány azóta is fennmaradt adókedvezménynek. „Úgy hisszük, hogy hatalmas potenciál van az olcsó autókban” – nyilatkozta Sarwant Singh a Frost & Sullivantől.

[[ Oldaltörés: Ugrásra készen az indiaiak ]]




Egy koncepció az olcsó autóra
Tata

Carlos Ghosn, a Renault-Nissan ügyvezetője szerint előkészítés alatt áll egy mindössze 3000 dolláros autó gyártása az indiai piacra. Ugyanakkor a Tata is bejelentette, hogy jövőre gyártani kezd egy új kompakt modellt, melynek ára alig 100 ezer rúpia, vagyis 2500 dollár lesz. Hosszú idők óta ez lesz a legolcsóbb személyautó a világon. Mindezt úgy, hogy nemrég kiderült: az egyetlen komoly vevő a Jaguar márkára szintén az indiai Tata.

A „százezres autó” Indiában olyan legendás fejlesztési cél, mint a számítógépgyártásban a 100 dolláros notebook. A Tata természetesen titokban tartja a maga változatának a részleteit, ám annyi már bizonyosnak tűnik, hogy egy négyajtós kompakt autó lesz 600 köbcentis motorral. Míg a versenytársak kétségeiket fejezték ki a várható minőséggel kapcsolatban, a Tata vezérigazgatója szerint jól fog kinézni az autó. „Olyan embereket céloz majd meg, akik jelenleg kétkerekű járművön szállítják a családjukat” – mondta. A Tata kezdetben negyedmilliós gyártási kapacitást alakít ki, s a jövő év második felében kezdődik a termelés.

Az új gépkocsi használója az autóipar szent grálja. Kínában – amely az USA után a világ második legnagyobb gépjárműpiaca – ma tíz vásárlóból nyolc élete első autóját vásárolja meg. Ez a körülmény táplálja a helyi és a nagy globális gyártók közötti öldöklő harcot a piaci pozíciókért és az új modellek bemutatásáért. A verseny és a tét méreteit jelzi, hogy míg az árak az egész világon emelkednek, egyedül Kínában csökkennek.

Mindazonáltal ezek a feltörekvő piacok még mindig igen kicsik. Az indiai autópiac a maga 1,3 millió eladott darabjával kisebb a spanyol piacnál is, az európainak pedig alig tizede. Ugyanakkor az is igaz, hogy míg a spanyol piac évente két százalékkal gyarapszik, az indiai egy évtizeden belül duplázhat is. A szubkontinens 1,2 milliárd lakosa a növekvő jólét és a fapados autók elterjedésével párhuzamosan hatalmas növekedést produkálhat a következő években.

Az oroszok tavaly körülbelül kétmillió új autót vásároltak, de hála az olajárak hajtotta gazdasági növekedésnek és a rendkívül alacsony bázisnak (jelenleg 17,6 százalék a gépkocsi-penetráció, szemben a fejlett országok néha 100 százalékot is megközelítő számaival), az orosz piac évi húsz százalék gyarapodással az egyik leggyorsabban növekvő a világon. Egy autóipari szakértő úgy jellemezte az országot, hogy „Hollandia, sok olajjal”.

A gyártók optimizmusával ellentétben néhány szakértő arra hívja fel a figyelmet, hogy új autók milliói milyen mértékben rombolják majd a környezetet és az emberek életminőségét. Mindez bárki számára egyértelművé válik, mihelyst ellátogat az olyan metropoliszok bármelyikébe, mint például São Paulo, Új Delhi vagy Sanghaj, melyekben a dugó, a zaj és a szmog még éjszaka is alig csillapodik. India egyedül évente 2-2,5 ezer kilométer új utat épít. Kínában pedig egy új út átadása csak addig oldja meg a zsúfoltságot, míg az ezen felbuzdult új autóhasználók miatt újra nem állandósul a csúcsforgalom.

Kormányzati intézkedések nélkül valószínűtlen, hogy az ehhez hasonló figyelmeztetések lelassítják a világ autómotorizálását, vagy éppen a fapados autók gyártását. A Toyota például, a világ vezető gyártója, arra kérte a mérnökeit, hogy tervezzenek egy minden felesleges sallang nélküli járművet, ami a vállalat szóvivője szerint „alapvetően más szemléletet hoz majd az olcsó autók piacára”. A Volkswagen – az eredeti népautó egykori gyártója – a brazil piacon gyártott tízezer eurós Fox alapjaira tervezne egy minden eddiginél olcsóbb modellt, míg a Skodával az orosz és az indiai piacot hódítaná meg.

[[ Oldaltörés: Amerikát is érdekli ]]



Chery QQ
Chery

Az amerikai gyártók közül a GM is nekiállt a maga fapados autójának, melynek bevételeiből reméli kompenzálni a hazai piacon elszenvedett részesedéscsökkenését. Az olcsó Chevroletek gyártása természetesen a cég dél-koreai gyárában, az egykori Daewoo sorain kezdődik majd. Eközben a Chrysler kompakt kisautók gyártására szóló együttműködési szerződést írt alá a kínai Chery-vel; a Ford pedig a Ka és a Fiesta új modelljein dolgozik. „Mindenki a négyezer dollár alatti szegmensről beszél, mert a következő években ez lesz a legdinamikusabb” – mondta Giovanni de Filippis, a Fiat India ügyvezetője.

A Renault és más visszaszoruló európai gyártók számára a túlélést jelentheti a tengerentúli piacok megnyerése. A cég tavaly 8,8 százalékkal kevesebb autót adott el az EU-ban, mint előtte; viszont a Nissannal közösen 22,5 százalékkal növekedtek Kínában, 33,6 százalékot Kolumbiában és 96,9 százalékot Oroszországban. A legtöbbet természetesen a Loganból adták el. A Renault szeret erről beszélni, hiszen a többi márkája folyamatosan veszít részesedéséből. Bár a Logant jóval kisebb haszonnal árulják, mint a drágább modelleket, a kedvezőtlen gazdasági klíma előtérbe helyezi. A Renault nem tehet mást, mint felpumpálja a volument, hogy megfelelően gazdaságos lehessen a működése. A Logan gyártása Romániában, Marokkóban, Kolumbiában, Indiában, Brazíliában és Iránban folyik, de tervezik újabb létesítmények megnyitását is.

Hosszabb távon azonban a legalsó szegmenseket nem a Renault, a Toyota vagy a Ford fogja uralni, hanem az olyan helyi gyártók, mint a Tata. Nem minden autójuk lesz kicsi és olcsó kinézetű, de mindenképp kihasználják a piacismeretüket és az olcsó helyi mérnökök és tervezők kínálta előnyöket. A Maruti – legnagyobb tulajdonosa a Suzuki – amely Japánban a legjelentősebb kisautógyártó – az egész indiai alsó szegmenset uralja, és arra készül, hogy a jövőben Suzuki márkanéven külföldre is szállít majd. Az M&M, a Renault indiai partnere 120 millió dollárból megtervezett és piacra dobott egy sport szabadidő autót, a Scorpio-t. Ugyanennek a költsége például az USA-ban legalább az ötszöröse lett volna.

A Tatánál mindeközben most is gőzerővel dolgoznak a „százezres autón”. A cégnél már befejezték a tervezőmunkát, és állítólag alig több mint egy éven belül megkezdődhet a gyártás.

Hirdetés