2007. július. 13. 09:42 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. július. 12. 20:32 Autó

Nehézkes és drága az autók műszaki vizsgáztatása

Május óta öt munkanappal előbb be kell jelenteni a gépkocsikat az NKH hatósági...

Zöldkártya műszaki vizsga
Végel Dániel

Május óta öt munkanappal előbb be kell jelenteni a gépkocsikat az NKH hatósági vizsgaközpontjaiba, így a budapesti Mozaik utcába is, és ha szerencséje van az embernek, akkor elcsíp egy-két reggeli időpontot. Ám azoknak az autósoknak, akiknek gépkocsija lemarad erről, akár több hetet is várniuk kell, míg a járművüket le tudják vizsgáztatni. Aki bejut, annak pedig több órás sorbanállásra kell számítania.

„Mindez annak köszönhető, hogy megvonták a Mozaik utcai vizsgatelepre szóló állandó belépőinket. Mivel az időpontkérés nehézkes, az ügyfeleink kénytelenek elmenni márkaszervizekbe, ahol a vizsgadíj többszörösét is elkérik” – mondta el a hvg.hu-nak Nagy József műhelytulajdonos. „Az újfajta vizsgáztatási rendszer semmi másra nem jó, minthogy rontsa a lakosságnak nyújtott szolgáltatás színvonalát” – összegezte a véleményét, hozzátéve, hogy a hatóság négy-öt évvel ezelőtt olyan személyi és tárgyi feltételeket írt elő az autójavító műhelyek számára, amelyek miatt több milliós beruházásokra kényszerültek. „A fékpad, a lengéscsillapító és más eszközök most kihasználatlanok maradnak majd” – jegyezte meg keserűen Nagy József.

Autóvizsgáztatás
Stiller Ákos

„Az én műhelyem tizenegy céggel áll kapcsolatban” – vette át a szót Csics László, akinek az állandó belépője a Báróczy utcai vizsgaállomásra szólt. „Autóvizsgáztatást eddig másnapra el tudtam végezni, de ha valaki most kéri ezt a munkát tőlem, leghamarabb szeptemberre tudom bevállalni. Az embereknek költségesebb, a műhelyem számára pedig veszteségesebb ez a rendszer”  – mondta a műhelytulajdonos, akinek a bevételkiesés miatt két emberét el kell küldenie.

[[ Oldaltörés: Mennyibe kerül a vizsgáztatás? ]]

 

Autóvizsgáztatás
Stiller Ákos

Mindkét műhelytulajdonos a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak (NKH) próbálta jelezni gondjait, illetve azt, hogy a szolgáltatás a lakosság számára bizonytalanná vált. „Lovas Károly Róberttel, az NKH vezetőjével személyesen szerettem volna beszélni, de nem jutottam be hozzá” – közölte Nagy József. „Kaptam ugyan egy levelet tőle, de az érdemben semmiről sem szólt.”

Lovas Károly Róbert, a NKH főigazgatója ugyanakkor azt mondja: tőle nem kértek időpontot személyes találkozóra, a neki címzett levelekre pedig mindenkinek időben válaszolt. „Itt semmi másról nincs szó – tette hozzá a hvg.hu-nak nyilatkozva –, mint hogy a törvényben nem leírt szokás- és egyéb jogokat szüntettük meg: azt, hogy bizonyos cégek és emberek a hatóság vizsgaállomásain lefoglaltak maguknak helyeket. Ez pedig problémát okozott.”

Lovas szerint a lakosságot "gerjesztett rémhírekkel hergelték fel", amikor átalakították a rendszert, ezért mindenki megrohamozta a vizsgaközpontokat. „Tegnap az érdekvédelmi szervezetekkel elindult egy tárgyalás. Mindenki egyetértett azzal, hogy egyesek meglévő előnyeit meg kell szüntetni, hiszen nem fogadható el, hogy az állam pénzén építsen vizsgasort magának egy cég. A rendszer szigorítása egyébként az emberek érdekét szolgálja, hiszen így levizsgáztatott, megfelelő műszaki állapotú autók lesznek az utakon, és ez hozzájárul a közlekedésbiztonság növekedéséhez.” 

A főigazgató cáfolta a hatóság privatizációjáról szóló híreket, amelyek egyébként hozzá is eljutottak. Hangsúlyozta: az NKH-nak mint hatóságnak törvényben előírt feladatai vannak.

Vizsga nélkül

Szakértők szerint a forgalomban lévő magyar autók közül legalább 300 ezer, de az sem kizárt, hogy több mint 700 ezer nem járt még eredetiségvizsgálaton. A tulajdonosok 7-8 ezerrel fizethetnek többet, a műhelyeknek pedig 1-1,5 millió forintba kerülhetnek az új eszközök. Ezért egyes autószervizek tiltakoznak, bírósághoz fordulnak, de a hatóság egyelőre nem enged.

Az NKH korábbi tájékoztatása szerint egyébként az integrált vizsgálat bevezetésének a célja, hogy az eredetvizsgálaton még át nem esett, elsősorban 9 évnél idősebb járművek eredet-tisztaságát is megállapítsák. Másrészt ezzel pótolják a gépjármű-nyilvántartás meglévő hiányait, és javítják az adatok közhitelességét, ami szolgálhatja a gépjárműbűnözés visszaszorítását és csökkentheti a visszaélések számát. A hatóság becslése szerint a mintegy 3,3 milliós gépjárműpark 10-20 százalékát érintheti az integrált vizsgálat. 


Műszaki vizsga
Végel Dániel

Az új műszaki vizsgáztatás rendje kiterjed a jármű gyári azonosítójeleinek ellenőrzésére, valamint mindezek adattartalmának a járműnyilvántartás adataival való összevetésére. Az integrált vizsgálatra csak akkor kerül sor, ha a jármű- és a személyi adatok között ellentmondás van. A forgalomba helyezés előtti, illetve az időszakos műszaki vizsgálat díja személygépkocsi esetében változatlanul 7700 forint. Sikeres műszaki vizsgálat esetén a műszaki adatlap kiadásának díja 1190 forint, az érvényesítő címke kiadásáért 420 forintot kell fizetni. Ha integrált vizsgálat szükséges, akkor az 7200 forintos többletköltséggel jár. 

Cs. B.

 








 

Hirdetés
hvg360 hvg360 2025. március. 01. 13:00

Miért teszi rosszul, aki most jobban fél a repüléstől?

Az elmúlt hetekben bekövetkezett légi balesetek fényében érthető módon nő azok száma, akik komolyan tartanak a repüléstől. Rosszul teszik, a légi közlekedés a legbiztonságosabb utazási mód, s ahogy telnek az évek, úgy válnak egyre ritkábbá a katasztrófák.