2006. április. 24. 11:46 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. április. 24. 11:41 Autó

Újra bővült a magyar autópiac

Az idén az első negyedévben 44 ezer 998 új személygépkocsit és terepjárót értékesítettek, 6,6 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában - közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). A nagyok között a Ford és a Volkswagen és a Toyota eladásai nőttek a legjobban. A francia márkák továbbra is gyengén szerepeltek.

Az egyesület összesítése szerint a legtöbb új személygépkocsit és terepjárót a Suzuki értékesítette az első negyedévben. Összesen 9586 járművet adott el, ami 7 százalékos növekedés 2005 azonos időszakához viszonyítva. A Suzuki piaci részesedése az első negyedéves adatok alapján 21,3 százalék, egy évvel korábban ezzel szinte megegyezően 21,2 százalék volt.

© Ford
A második legnagyobb személygépjármű- és terepjáró-forgalmazó az Opel volt, 4537 jármű értékesítésével, ami 2,1 százalékos csökkenés 2005 első negyedévéhez képest. Az Opel piaci részesedése január-márciusban 10,1 százalék volt, egy évvel korábban 11 százalékot tett ki. A harmadik helyen a Ford végzett 4205 eladott személygépkocsival és terepjáróval. Ez 35,2 százalékos növekedés 2005 első negyedévéhez viszonyítva, a piaci részesedése 9,3 százalékra nőtt a tavalyi 7,4 százalékról. A negyedik az értékesítési rangsorban a Skoda. A márkából az idén az első negyedévben összesen 4079 járművet adtak el, ez 2,6 százalékos növekedés 2005 január-márciusához képest. A Skoda piaci részesedése így a 2005. első negyedéves 9,4 százalékról 9,1 százalékra csökkent az idén.

Az első negyedévben 3875 új Volkswagen személygépkocsit és terepjárót adtak el, ami 38,4 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Január-márciusban a piaci részesedése 8,6 százalék volt, 2 százalékponttal több, mint 2005 azonos időszakában. Új Toyota személygépkocsiból és terepjáróból az idén az első negyedévben összesen 2891-et adtak el, ez 34,2 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához mérve. A Toyota piaci részesedése így 6,4 százalékra nőtt a 2005 január-márciusi 5,1 százalékról.

© Citroën
A vizsgált időszakban 28,2, illetve 10,1 százalékkal esett vissza az új eladott Peugeot és a Renault járművek száma. A Peugeot-ból 1910-et adtak el az idén az első negyedévben, Renault-ból pedig 2474 darabot. Míg a Renault piaci részesedése egy év alatt 6,5 százalékról 5,5 százalékra csökkent, addig a Peugeot-é 6,3 százalékról 4,2 százalékra mérséklődött. A harmadik francia gyártó, a Citroen, vélhetően hatásos reklámkampányának köszönhetően 10 százalékkal tudta növelni eladásait. A 3,5 tonna alatti haszonjármű piacon viszont megduplázták az eladott járművek számát, ebben a kategóriában a Ford vezet 987 járművel.

Megduplázta az első negyedévben eladott járműveinek számát a Hyundai, amelyből január-márciusban 583-at adtak el, ezzel a piaci részesedése 1,3 százalékra nőtt a tavalyi 0,6 százalékról. A 15 tonna fölötti haszonjármű kategóriában a DAF győzött, 195 gépet adtak, el a második legjobb eredményt a Renault érte el.

Összességében az első negyedév adatait figyelembe véve elmondható, hogy míg a mini- és a kisautó kategória iránt (előbbi 85,3, utóbbi 95,5 százalékon teljesített) lanyhult az érdeklődés, addig az alsóközép (121 százalék), a kis egyterű (127 százalék), a középkategória (121 százalék) és a nagy egyterű (120 százalék) kategóriákban komoly volt az élénkülés. Ezeknél a kategóriáknál is jóval kedveltebbek voltak a tavalyi eladásokhoz képest a prémiumautók (185 százalék) és a terepjárók (172 százalék).

Hirdetés