Aláírták az 1-es villamos meghosszabbításának kivitelezői szerződését
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megkötötte a szerződést az 1-es villamos Puskás Ferenc Stadion M (Kerepesi út) és Közvágóhíd közötti szakaszának felújítására, valamint a Közvágóhíd és a Fehérvári út közötti új villamosvonal-szakasz megépítésére - közölte a fővárosi cég vasárnap.
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója és Sal László, az A-HÍD Zrt. vezérigazgatója, valamint a Colas Alterra Zrt. részéről Görbedi László vezérigazgató és Sokorai István igazgatósági elnök 2013. október 31-én aláírta a nettó 13.298.000.369 forint értékű kivitelezési szerződést, így a megvalósítás már idén december elején elkezdődhet elsőként a Rákóczi híd környezetében, majd 2014 tavaszától az egész szakaszon.
A munkálatok várhatóan 2015. első félévében fejeződnek be. Az 1-es villamos meghosszabbítása átszállásmentes kapcsolatot teremt Kelet-Pest, Dél-Pest és Újbuda között, valamint az 1-es villamos és a 18-as, 41-es és 47-es vonalak között. A tervek szerint a későbbiekben egészen a Kelenföld vasútállomásig hosszabbítanák meg az 1-es villamost. Az újonnan épülő pálya Újbudán füves burkolatú lesz, a vonal pedig végig teljesen akadálymentes.
A felújítás és a hosszabbítás
Az 1-es villamosvonal felújításának második szakasza a BKK korábbi közbeszerzési kiírásához és a már zajló munkákhoz kapcsolódva a Puskás Ferenc Stadion M (Kerepesi út) és a Közvágóhíd H megállóhelyig tart. Az ezredfordulón épült szakaszon nincs szükség teljes körű pályarekonstrukcióra, ugyanakkor fejlesztik az áramellátási rendszert és megújítják, illetve megemelik a peronokat. A felújítás napi mintegy 50 ezer utast érint.
Az 1-es villamos vonalának meghosszabbításával 3,2 kilométeres új villamosszakasz épül a Rákóczi híd–Szerémi út–Hengermalom út vonalán, és – a meghosszabbítási tervekre tekintettel ideiglenes – végállomás lesz a Fehérvári út és a Hengermalom út kereszteződésében. A Rákóczi hídon a villamospálya a hídpillérek két oldalán fut majd. A vonalon öt új, középperonos megállóhelyet alakítanak ki:
- a híd budai hídfőjében, a Nádorkerti útnál;
- a híd lehajtóján, a Budafoki útnál;
- a Szerémi úton, a Hauszmann Alajos utcánál;
- a Szerémi út és a Hengermalom út csomópontjában;
- és az ideiglenes végállomást a Hengermalom úton, a Fehérvári útnál.
Az új pályán a közlekedés tervezett sebessége a Rákóczi hídon 60 km/h lesz, az 50 km/h jogszabályi határ alól felmentést kérnek.
A Nádorkerti út és a Budafoki út megállóhoz az esélyegyenlőség biztosítása érdekében egy-egy gyalogos-aluljárót építenek három méter szélességben egy-egy új lifttel, valamint nyitott lépcsőfeljáróval a meglévő támfalak közé.
A megállóhelyi peronok szintén átépülnek, és az 1-es villamos vonalán is az uniós forrásokból Budapestre érkező új, alacsonypadlós, korszerű villamosok közlekednek majd (erre a közbeszerzés jelenleg is tart). A jelenleginél magasabb, a villamos padlójával csaknem egy szintben elhelyezkedő, 26 centiméteresre tervezett peron nemcsak a mozgásukban korlátozottak számára teszi egyszerűbbé a le- és felszállást, hanem a babakocsis-kisgyermekes szülők és az idősek közlekedése is sokkal könnyebbé válik. A gyalogos-aluljárók lépcsője mellett liftek (Nádorkerti út, Budafoki út) vagy rámpák (Közvágóhíd) is épülnek.
Emellett megújulnak a hangosítóberendezések, az utasvárók, a padok, a támaszkodók, a szemetesek és az utastájékoztató mechanika. Az összes megállóhelyet kamerarendszerrel szereljük fel.
A Rákóczi híd mindkét oldalán lévő – azaz a jelenlegi Közvágóhíd H végállomáson és a tervezett budai hídfőbeli – megálló teljesen akadálymentesen megközelíthető lesz már a rakpartokról. A kerekesszékkel közlekedőknek nemcsak rámpát, de liftet is kialakítanak, hogy nehézség nélkül közelíthessék meg az akadálymentes peronokat.