Nem engedték megszületni a csehszlovák dzsipet a pártvezetők
Már a múlt évszázad hetvenes éveiben városi terepjárókat gyárthattak volna az egykori Csehszlovákiában, de a terveket lesöpörték az asztalról az akkori kommunista pártvezetők – írja a pozsonyi Hospodárské Noviny című gazdasági közéleti.
A terepjárók menettulajdonságait a felső kategóriás személyautók luxusával ötvöző gépjármű ötletével Milan Strejcek az akkori csehszlovák gépjármű kutató intézet tervező mérnöke állt elő a hetvenes évek elején. Az akkoriban még szokatlannak számító koncepcióra a Range Rover 1970-ben megjelent modellje ihlette a cseh mérnököt, aki később három típust is megálmodott a gyártásra sohasem került csehszlovák "dzsipből".
A luxus terepkocsi első verzióját a brit testvérnél némileg kisebb méretűre álmodta a tervező, az autó 1,8 méteres szélességével és 4,3 méteres hosszúságával azonban így is jóval nagyobb volt azoknak a személygépkocsiknak a legtöbbjénél, amilyenek az akkori szocialista blokkban ekkortájt legördültek az autógyárak gyártósorairól.
A kocsit a tervező a Tatra autógyárnak álmodta meg, amely ekkortájt a jól ismert tehergépkocsik és katonai szállító járművek gyártása mellett főként a Csehszlovákiában állami limuzinnak számító Tatra 603-as és később a Tatra 613-as modellek készítésével foglalkozott.
Az autó javarészt a Tatra által gyártott gépkocsik alkatrészeire épült, a majdnem 2,2 tonnás terepjárót a tervek szerint a Tatra 613-asban később használt 3,5 literes nyolchengeres léghűtéses, 165 lóerő teljesítményű motor hajtotta volna.
A mérnök a modellből először egy városi, több luxussal felszerelt és egy némileg visszafogott, elsődlegesen terepre szánt modellt is tervezett. A két ötajtós verzióhoz később egy háromajtós terve is csatlakozott, ezt a rendőrség és a tűzoltóság használhatta volna: a megerősített ütközőinek köszönhetően elsődlegesen balesetet szenvedett autók kiszabadítására és vontatására lett volna alkalmas.
A korát megelőző modell sorsát a rossz időzítés pecsételte meg, a projektet az akkori pártvezetők söpörték le az asztalról. Az ok meglehetősen egyszerű volt: a Tatra ekkoriban véglegesítette a főként magas rangú állami és párthivatalnokoknak szánt legújabb limuzinja, a Tatra 613 terveit, ezért a gyárnak nem volt elég kapacitása az új modellre.