BrandContent BrandLab 2024. október. 21. 13:30

Ezzel a céges juttatással a munkaadó és a munkavállaló is jól jár

Az egy évben többször is kiadható csekély értékű juttatás az elmúlt időszak inflációs környezete, valamint az év ezen időszakában a karácsony közeledte miatt nagy népszerűségnek örvend, és egyre többen a hosszú távú javadalmazási stratégiájukba is beépítik. A tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy a jövedelemkiegészítés ezen formáját jobban megbecsülik a munkavállalók, mintha ugyanezt az összeget a fizetésükkel együtt, számlára kapták volna meg.

Október elején közölte a Magyar Nemzeti Bank, hogy a KSH adatai alapján szeptemberre a számára kívánatosnak tartott 3 százalékra csökkent az infláció, az éves ráta pedig 0,4 százalékponttal lett alacsonyabb az augusztusihoz képest. A korábban, tavaly év elején tapasztalt 25 százalékot is meghaladó pénzromlás mértékét azonban nagyon sok munkáltató nem tudta a bér emelésével teljes egészében kompenzálni, bár a munkavállalók felől ez jogos igényként jelent meg. A cégek igyekeztek más megoldást találni, amelyekkel a hagyományos cafeteria elemeken túl is ki tudták egészíteni a jövedelmeket és csillapítani az infláció kedvezőtlen hatásait.

Ezek közül a csekély értékű juttatás főleg a közelmúltban lett nagyon népszerű mind a munkaadók, mind a munkavállalók körében. Ennek fő oka elsősorban az, hogy ettől az évtől a jogszabály módosulása miatt már egy évben háromszor kiadható, és sokan egyfajta jutalomként élik meg, pedig nem teljesítményhez kötött támogatási formáról van szó. Év végével a karácsonyi időszak például hagyományosan a plusz juttatásokról szól, így erre az időszakra is ütemezhető.  A munkaadók pedig a kedvezőbb adózása miatt választják, bár arra is van példa, hogy ezt az előnyt a vállalat nem a saját anyagi helyzetének javítására használja fel, hanem többet ad a munkavállalójának.

Rugalmasan, széles körben felhasználható, hosszú érvényességi idejű, illetve nem névre szóló – ezek szólnak leginkább e juttatási forma mellett, tudtuk meg az autóiparban érdekelt, német hátterű, tapolcai Rhodius Magyarország Kft-nél. A cég több éve választja a csekély értékű juttatást utalvány formájában. Korponai Marcella személyzeti vezető elmondása szerint a munkavállalóik azért is értékelik nagyra ezt a fajta jövedelemkiegészítést, mert a bértől elkülönülten kapják, ezért plusz támogatásként, egyfajta jutalomként kezelik. Eközben minden aktív státuszban lévő kolléga alanyi jogon kapja, még a próbaidejüket töltők is. A tapasztalatok szerint főként megélhetéssel kapcsolatos kiadások fedezésére költik, vagy ajándékként adják oda családtagjaiknak.

A munkáltató szempontjából több előnye is van ennek a támogatási fajtának. Lényegesen alacsonyabb költséggel jár, mintha az utalvány összegét bérként adózva, számlára utalnák, adóterhe ugyanis 33,04 százalék, és az adminisztrációs vonzata is sokkal alacsonyabb. A kétszámjegyű inflációs időszak a vállalatokra költség- és béroldalon is jelentős nyomást helyezett, ezért szívesen választanak kedvezőbb adózási formájú juttatásokat. Emellett a tapasztalatok szerint sokkal jobban értékelik a munkavállalók, mintha a bérükkel együtt kapnák meg, ezzel pedig a munkaerőt megtartó képessége is jobb, hiszen jobban elköteleződnek munkáltatójuk felé. Ezt támasztják alá az autóipari beszállóként működő tapolcai Rhodius Magyarország Kft. tapasztalatai is. Széles körben, élelmiszerre, ruházkodásra, vagy akár háztartási cikkekre is felhasználható, és a bérnél jóval kisebb költség mellett adható. A könnyen adminisztrálható utalványok piacán még sok lehetőség van, mivel sok munkáltató vagy nem ismeri még ezt a juttatási formát, vagy mindezen előnyök ellenére más módot választottak a munkavállalóik támogatására.

Azok a vállalatok, amelyek még nem éltek ezzel a lehetőséggel, vagy nem használták még ki a három alkalmat, azok az év végéig ezt megtehetik. A következő évekre nézve a pozitív tapasztalatok alapján azonban látszik, hogy egyre többen a javadalmazási stratégia szerves részeként tekintenek az utalványokra.

Az oldalon elhelyezett tartalom a Rewin Magyarország Kft. megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.

Év végével megugrott a kereslet az utalványos jövedelemkiegészítés iránt

A legtöbb cég a bérek tekintetében nem tudott lépést tartani az inflációval – a Rewin elemzése szerint. Az adózási szabályok idei változtatása épp ezért is hozta kedvező helyzetbe a csekély értékű ajándék opcióját. A karácsony közeledtével jelentősen megnőtt a kereslet az utalvány formájában, széles körben felhasználható jövedelemkiegészítés iránt, amelyet jobban érékékelnek a munkavállalók és elköteleződésük is növelhető.

Év végén is népszerű az utalványos jövedelemkiegészítés, ezek az okok

A Rewin kutatásai szerint a karácsony közeledtével jelentősen megnőtt a kereslet az utalvány formájában, széles körben felhasználható jövedelemkiegészítés iránt. Ennek oka egyrészt a kedvező adózásban keresendő, másrészt a munkavállalók sokkal pozitívabban fogadják, mint a bérhez csapott plusz juttatásokat, jobban megbecsülve érzik magukat és jobban elköteleződnek a munkáltatójuk iránt.