Az egészségértés az egyik kulcsa annak, hogy mindenki szintet léphessen a saját életében és hozzájáruljon ahhoz, hogy a leginkább rászorulók is megkaphassák a legjobb kezeléseket. Az egészségértést támogató kezdeményezéseket pedig évek óta segíti az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének pályázata. Az Egészségértés Díjon elindult projektek között van például a demenciában szenvedőknek szervezett, a saját fiatalkorukat megidéző különleges program, amelyet a szentendrei Skanzen hívott életre, és az egészségügyi szakembereket a lakossággal összekötő projekt is – mondta a HVG BrandLab-nek dr. Szalóki Katalin, az Egészségértés Díjat alapító Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének (AIPM) igazgatója. Az évek óta nagy sikerrel futó díjra az idén is jelentkezhet bárki, aki újdonságot hozott létre az egészségértés területén.
Bár kifejezésként önmagában is beszédes az egészségértés, de mit jelent tágabban értelmezve, a mindennapokban és az olvasók számára?
Arról van szó, hogy az emberek milyen szinten, mennyire mélyen képesek az egészségükkel kapcsolatos információkhoz hozzájutni, azokat megérteni és alkalmazni. A világszerte legjelentősebb gyógyszerfejlesztő vállalatokat tömörítő Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének tagjai szerint az egészségügyi információkhoz való könnyebb hozzáférés és az emberek egészségértési képességeinek fejlesztése kulcskérdés abból a szempontból, hogy egészségesebb és a prevenciót hatékonyan alkalmazó társadalom jöjjön létre. Ezáltal pedig erőforrás – humán és financiális – maradthat arra, amit muszáj innovatív gyógyszerekkel megoldani.
Évek óta segíti a pályázat ennek a célnak az elérését. Kik jelentkezhetnek erre a díjra?
A pályázat szeptember közepe óta nyitott és október 28-ig lehet beadni a jelentkezéseket. Nagyon leegyszerűsítve szinte bárki jelentkezhet, aki az egészségértés területén hozott valamilyen újdonságot. A pályázatot úgy alakítottuk ki, hogy természetes személyek, civil szervezetek és egészségügyi intézmények is részt vehessenek. Vannak speciális kategóriák az egészségügyi dolgozók, intézmények számára is, mivel az ő projektjeik természetesen eltérő, szakmaibb megközelítést igényelnek.
Emellett minden olyan projektre nyitottak vagyunk, amely az egészségértés területén előrelépést jelent a társadalom számára. Ifjúsági kategóriát is létrehoztunk, hogy a fiatalok kezdeményezéseit felkaroljuk. A pályázatot több éve meghirdetjük és a tapasztalatok szerint a legkreatívabb ötletek gyakran alulról jövő, kisebb közösségekből származnak.
Tehát az ötletek bármilyen széles spektrumból érkezhetnek, amelyek az egészségértéshez kapcsolódnak?
Pontosan. Ahogy említettem, számos esetben a kis közösségeknek van a legnagyobb hatása. Az egészségügyi oktatás, prevenciós programok vagy a mindennapi életmódra vonatkozó tudatosság mind-mind olyan területek, ahol nagy szükség van kreatív megközelítésre.
Említene konkrét példát, hogy az elmúlt években kik nyertek a pályázaton?
Valamennyi díjazott nagyszerű kezdeményezés volt az elmúlt években, de hogy kézzelfoghatóbb legyen a dolog, érdemes megemlíteni a Szentendrei Néprajzi Múzeum, másik nevén a Skanzen demenciaprogramját, amelynek keretében ezen a különleges helyszínen olyan környezetet teremtettek a szervezők, amely a demenciával élő idősek fiatalkorát idézi meg. Szintén a nyertesek között szerepelt korábban az SNI Suli. Ebben az esetben az atipikusan fejlődő, ADHD-s, eltérő idegrendszeri fejlődésű, szenzoros feldolgozási zavarral élő gyermekekkel kapcsolatos kihívások bemutatására, megértésére és az ehhez kapcsolódó nézőpontváltás elősegítésére alakult edukációs online felület kapott elismerést.
Ugyanígy különleges a Mélylevegő Projekt, amelynek elsődleges célja az innovatív egészségügyi tudománykommunikáció által a magyar lakosság mentális egészségi műveltségének javítása. Ez a projekt a híd szerepét tölti be a szakmabeliek és a lakosság között, biztosítva a szakszavak átültetését közérthető formába.
Az AIPM tagjai a világpiacon érdekelt gyógyszerfejlesztő vállalatok. Mit tapasztalnak, az egészségértés kérdése globálisan is egyre inkább előtérbe kerül?
Érdemes kicsit távolabbról kezdeni.Minden ország küzd az egészségügyi rendszerek terheltségével és a növekvő költségekkel. Az emberek felelőssége a saját egészségük megőrzése szempontjából kulcsfontosságú. A tagjaink és az anyavállalatok elkötelezettek amellett fokozzák az egészségtudatosságot, különösen a prevenció területén. Az AIPM ezt a feladatot Magyarországon igyekszik minél hatékonyabban ellátni. Ezt a célt szolgálja a már említett Egészségértés Díjra kiírt pályázat, amely nagyban hozzájárul ahhoz, hogy minél több ember felismerje, milyen fontos a saját egészségéért való felelősségvállalás.
A mi pályázatunk mellett vannak még hasonló, az egészségértés, prevenció térnyerését célzó megoldások, például a Richter Gedeon Nyrt. által alapított Richter Anna Díj, amely szintén ezzel a céllal jött létre. Minél több ilyen projekt indul, annál nagyobb lendülettel mehetünk a cél felé.
Milyen visszajelzéseket kaptak eddig a pályázatról, és látnak-e növekvő érdeklődést, például a pandémia után?
Túlzás nélkül minden évben fantasztikus, egyben sokszor megható projektekkel találkozunk. Több korábbi nyertessel tartjuk a kapcsolatot és voltak kezdeményezések, amelyek további együttműködésekhez vezettek.
Az Egészségértés Díj meghirdetése mellett az AIPM milyen más társadalmi felelősségvállalási megoldásban vállal szerepet? Miként próbálnak szélesebb körben hatást gyakorolni a prevenció területén?
Az AIPM célja nemcsak az, hogy elősegítse a legmodernebb terápiák elérését, hanem hogy támogassa a betegszervezeteket, erősítse az egészségügyi rendszert, és előmozdítsa az egészségértést. Hiszünk abban, hogy az emberek egészségesebbé válása hosszú távon segíti az egész rendszert.
Ez konkrétabban mit jelent?
Az AIPM-hez tartozó gyógyszerfejlesztő cégek a legkorszerűbb terápiákat biztosítják a betegeknek, de nemcsak róluk van szó. Hanem a generikus gyártókról, az egészségügyi intézményekről, a prevencióban szerepet játszó szervezetekről, szakemberekről, önkéntesekről. A megelőzéssel el szeretnénk érni azt, hogy akik bármilyen betegségben szenvednek, megkaphassák a legmegfelelőbb ellátást. Amennyiben a lakosság egyre nagyobb része figyelmet fordít a megelőzésre, kevesebb beteg lesz és az erőforrásokat is azok kezelésére lehet fordítani, akik a leginkább rászorulnak.
Tehát egyfajta öngondoskodásról van szó?
Igen. Egy hosszú távú befektetés, hogy aki egészséges, nem szorul kezelésre. Ez egyértelműen látszik az életminőségén, miközben azok, akik tényleg valamilyen betegséggel küzdenek, minden szempontból a legjobb terápiákhoz juthatnak hozzá. Tehát egyfajta win-win szituáció. Ezt a szemléletet próbáljuk meg minél szélesebb körben bemutatni, terjeszteni az Egészségértés Díjjal. Ezért is bátorítunk mindenkit, hogy aki az egészségértés területén újdonságot hozott létre október 28-ig jelentkezzen a pályázatra.
A tartalom a HVG BrandLab produkciójában, az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének (AIPM) megbízásából készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.