Habár Magyarországon évről évre nő a női cégtulajdonosok és vállalkozók száma, még mindig jelentős lemaradásban vannak a férfiakhoz képest. De vajon mi az, ami a legnagyobb nehézség egy nő számára, ha egy vállalkozás elindításáról van szó? Ha belevágnak, akkor miért teszik, és milyen tapasztalatokat szűrnek le a vállalkozói létből? Mely területeken kérnének segítséget és hogyan kaphatnak? Cikkünkben ezeknek járunk utána, annak apropóján, hogy a Visa az idei évben is meghirdette a She’s Next pályázati programját, amellyel a női vállalkozókat szeretné segíteni.
Mit mutatnak a számok?
Ha összevetjük a magyarországi társas vállalkozások tulajdonosainak nemi eloszlását, akkor azt találjuk, hogy itthon közel két és félszer annyi vállalkozás tulajdonosai férfiak (193 230), mint nők (80 366). Az egyéni vállalkozások esetében már nincs ekkora különbség, ugyanakkor a nők ezen a területen is kevesebben vannak: hazánkban 10 férfi vállalkozóra 7 női jut. A Visa friss kutatása alapján, amely különböző, vállalkozásokkal kapcsolatos kérdéseket vizsgál, elmondhatjuk, hogy itthon a nőket leginkább a függetlenség iránti vágy motiválja a vállalkozás elindítására, ugyanakkor fontos szerepet játszik a váltásban az is, hogy valaki valamilyen újdonságba szeretne belefogni. A felmérésből az is kiderült, hogy a férfiaknál sokkal jellemzőbb – és így a motiváció egyik alapja is – az, hogy úgy vélik, vállalkozóként jelentősen javulhat a jövedelmi helyzetük.
Az adatokból azonban az is kiderül, hogy sokan az indulásnál számos nehézséggel találják szemben magukat: amellett, hogy a megkérdezett nők több mint fele küzd önbizalomhiánnyal, sokaknál finanszírozási nehézségek is fellépnek. Ezt követően sokan küzdenek a menedzseléshez kapcsolódó korlátokkal is, és a megkérdezettek kétharmada nem rendelkezik segítséggel ezek megoldására: a legtöbben, ha tehetnék, akkor a marketing, a pénzügy, a digitalizációs és az e-kereskedelem területén vennék igénybe a segítséget.
Vállalkozni, pályázni, növekedni
A Visa She’s Next program célja, hogy segítse a helyi női vállalkozók fejlődését, melyhez a vállalkozás igényeihez igazított mentorprogrammal nyújt támogatást a nyerteseknek. A tavalyi évben 383 jelentkező közül került ki az 5 győztes vállalkozás, amelyek fejlesztéséhez a személyre és vállalkozásra szabott mentorprogramok nyújtottak segítséget a 2 000 000 forintos támogatáson felül. Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője a pályázattal kapcsolatban elmondta, hogy „továbbra is azon dolgozunk, hogy egyenlőbb és inkluzívabb gazdasági környezetet hozzunk létre. Szeretnénk kiemelni a női vállalkozók fontosságát és a forrásokat oda összpontosítani, ahol a leginkább szükség van rájuk – különösen most, amikor ennyi gazdasági kihívással kell szembenézniük”.
A vágószobából az asztalosműhelybe
Azok a magyar vállalkozónők, akik felismerik saját vállalkozásukban rejlő fejlesztési lehetőségeket, igénylik a támogatást, különösen akkor, ha egy tapasztalt szakembertől kaphatják meg azt, tudásátadás formájában. A tavalyi év egyik nyertese, a Fatipli Műhely vállalkozás tulajdonosa, Zsély Csilla is a mentorálást jelölte meg a pályázat legnagyobb értékeként. A filmes vágóból lett asztalos, aki egyedi bútorokat tervez, felújít és workshopokat is tart, elmondta: „Úgy éreztem, szükségem van egy külső inspirációra, egy új impulzusra annak érdekében, hogy továbbléphessek a vállalkozásomban, és megvalósíthassam azokat a terveimet, amikkel egyedül nehezen haladtam egyről a kettőre. Elsősorban a mentorprogramban láttam meg azt a lehetőséget, amiből igazán profitálhattam hosszú távon is. Régebben nagyon szerettem együtt gondolkozni másokkal, ami az egyéni vállalkozásomból értelemszerűen hiányzott, ahogy a folyamatos visszajelzés is. Úgy kalkuláltam, hogyha sikerül bejutnom a döntőbe, az már ad egy hatalmas lendületet és megerősítést, hogy igenis van értelme annak, amit csinálok, és érdemes foglalkozni azokkal a terveimmel, amiket addig a fiókomban őrizgettem”. Csilla a mentorprogramnak köszönhetően nagyobb lendületet kapott, de a közös munka hozománya az újfajta gondolkodásmód is, valamint azoknak az eszközöknek és gyakorlatoknak az elsajátítása, amelyek segítenek átlendülni egy-egy hullámvölgyön: „A mentorálásnak hála végre sikerült megvalósítanom azokat az asztalos workshopokat, amik a pályázatom gerincét adták. Ezeket valamikor 2021 nyarán találtam ki, és 2,5 év alatt nem haladtam a megvalósításukkal. Az első mentortalálkozótól számított 3 hónapon belül viszont már meghirdettem az első workshopot. Nekem rengeteget számított az, hogy le tudok ülni valakivel rendszeresen egy pár órás brainstormingra”.
Tükröt tartani egymásnak
A tavalyi év nyertesei között szerepelt a PregHello életre hívója, Németh Nóra is. A kismamáknak segítő mobilalkalmazás megálmodója Sárospataki Albert mentoráltjaként dolgozhatott a vállalkozás továbbfejlesztésén. A közös munkáról a Billingo ügyvezetője elmondta: mentorként arra törekszik, hogy mielőbb beazonosítsa azokat az emberi, érzelmi elakadásokat és megtorpanásokat, amelyek akadályozzák a vállalkozás továbbépítését, jelentősebb növekedését. „Nem a mentor feladata az, hogy megoldja a vállalkozó helyett a dolgokat és problémákat, hanem abban kell segítenie, hogy olyan kérdéseket vessen fel, amelyek szélesebb perspektívák és megoldások irányába terelik a mentoráltat, aminek folyamán a mentorált maga látja meg a megfelelő utakat. Egy problémának mindig több megoldása van, hajlamosak vagyunk csak egyet meglátni és abban elakadni. Fontosnak tartom, hogy a mentorált a magáénak és sajátjának érezze a megszületett gondolatokat, ez a motivációt a legmagasabb szinten képes tartani, de a céges eredményeken is nagyban meglátszik. Hiszem azt, hogy mindenkiben ott vannak a válaszok, csak azt megfelelően elő kell tudni hozni.”
Sárospataki Albert szerint ez egyszerre egy edukációs és innovációs folyamat is, amelynek nagy része a tapasztalatátadás és az inspiráció is. „Rengeteg saját történetet osztottam meg Nórival a közös munka során. Ezek olyan problémákról szóltak, amelyekkel én is szembesültem a saját vállalkozásom kapcsán, elmeséltem neki, hogy melyek voltak azok a lépések és érzések, amelyeken végig kellett menni a megoldásig. Ebben a folyamatban persze nemcsak a mentorált az, aki tanulhat és fejlődhet, hanem a mentor is, én is sokat tanulhattam a közös munka során, Nóri kérdései számomra is tükröt tartottak” – folytatta a szakember. A közös munka eredményeként a PregHello bevételei jelentősen nőttek, sikerült kialakítani egy új növekedési stratégiát, és a csapatot is bővíteni tudták. Németh Nóra elmondta, hogy számára a Visa She’s Next egy egyszerre hatalmas és mérhetetlenül támogató megmérettetés volt, és ha lehetne, idén is jelentkezne, és erre buzdítja minden vállalkozó nőtársát is.
A tartalom a Visa megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.