BrandContent BrandLab 2023. október. 01. 15:30

Havonta legalább 100 milliószor választják a magyarok a multi élelmiszerláncokat

Évtizedek óta tartó intenzív verseny hajtja az árharcos multik inflációellenes árképzését.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség tagjai közt megtalálható nemzetközi élelmiszerláncok többsége már a 90-es évek óta jelen van a hazai piacon. Az Auchan, a PENNY, a SPAR és a Tesco már 25 éve versenyeznek a vásárlók kegyeiért, a 2000-es évek elején pedig az Aldi és a Lidl is csatlakozott melléjük. Az évek során az áruházláncok hálózata folyamatosan nőtt, ami tovább fokozta a kínálatot és a vásárlók érdekeit szolgáló versengést. A verseny aktuális állásáról pedig mindig a vásárlók döntenek.

Nehezített pályán játszanak

Hogy az árharcos multik meddig tudnak elmenni az alacsony árak versenyében, az nagymértékben függ a piaci körülményektől és szabályozásoktól. A kereskedelemben a legnagyobb költségtételt a forgalmazott termékek beszerzési ára jelenti, amely a 2022 év végi – 2023 év eleji időszakban jelentősen megnövekedett. Egyes számítások szerint így akár 50 százalékot is meghaladó mértékben játszhatott szerepet az élelmiszerek és a mindennapi árucikkek drágulásában. Ezt tetézte az energia és az üzemanyag árának emelkedése is, amely a működési és szállítási költségeket, ezáltal pedig a fogyasztói árakat fokozta. A forint gyengülése és az árstop okozta hirtelen megnövekedett, mesterséges kereslet szintén mind hozzájárultak a tartós áremelkedéshez.

Az élelmiszer-inflációban jelenleg gyengülés tapasztalható, amiben a multinacionális élelmiszerláncok árpolitikája is döntő szerepet játszik. Jó példa erre, hogy a januártól csökkenő beszerzési árak szinte azonnal visszaköszöntek az üzletek áraiban. Az év első felétől több árucikk olcsóbban került a multik polcaira, köztük számos tejtermék, az étolaj, a kávé, a búzaliszt, a száraztészta, a tojás, a rizs vagy a fűszerek.

Együttes erővel az infláció letöréséért

Az Országos Kereskedelmi Szövetség tagjai közötti árverseny évtizedek óta töretlenül működik. A multinacionális kiskereskedelmi láncok folyamatosan figyelik és inspirálják egymást az árcsökkentésben. A kötelező akciós rendszer keretein jóval túlmutatóan hetente több ezer kedvezményes árú termékkel várják a vásárlókat, és több száz termék árát tartják tartósan alacsonyan. A spórolást segítő, család- és nyugdíjastámogató kedvezmények átlagos mértéke 20-25 százalék, az akciók számtalan esetben meghaladják az előírt 15 százalékot.

Minden hónapban összesen több mint 100 millió vásárlási tranzakció zajlik a nemzetközi élelmiszer-kiskereskedők üzleteiben és online felületein, amelyek együttesen lefedik az egész országot. A multinacionális láncok az inflációellenes védőháló fenntartása érdekében havonta több 10 milliárd forintot fektetnek be a vásárlók kiadásainak csökkentésébe. Hűségprogramjaikon keresztül a rendszeresen visszatérő vásárlóknak még több árengedményt kínálak, amit a vevők 30 százaléka ki is használ. Választásaikkal ugyanis napról napra ők döntik el, kinek szavaznak bizalmat.

A tartalom az Országos Kereskedelmi Szövetség tagvállalatainak megbízásából, a HVG BrandLab közreműködésével készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.