Ma már bárki áldozattá válhat, de ezt néhány óvintézkedéssel könnyedén el lehet kerülni.
A 2020-ban kirobbant koronavírus-világjárvány során még azoknak is meg kellett ismerkednie az online bankolás fogalmával és lehetőségeivel, akik korábban nem használtak hasonló digitális megoldásokat. A kényelmes és gyors internetes, illetve akár okostelefonon keresztül is elvégezhető tranzakciók miatt sokan már nem is tudják elképzelni, hogy máshogyan is intézhetnék a pénzügyeiket.
Ugyanakkor azt is fontos leszögezni, hogy az online tranzakciók gyarapodásával a veszélyek is megnövekedtek. Egyre több webshop kínál online fizetési vagy épp átutalási lehetőséget, egyre több helyen kérhetik el kártyaadatainkat, ennek hatására pedig egyre több a visszaélés is, egyre nagyobb a csalásoknak való kitettségünk. Jelenlegi adatok alapján kijelenthető, hogy a kibertámadások vagy más jellegű, online térben történő visszaélések áldozatai leggyakrabban magánszemélyek.
Téves biztonságérzet, fő a kényelem!
A fent leírtakkal párhuzamosan jelentősen megugrott az internetes csalások mértéke, a kiberbűnözők módszerei pedig egyre kifinomultabbá válnak. Ma már nem ritkaság, ha olyan adathalász levelek érkeznek a felhasználók postafiókjába, amelyek hasonlítanak a megbízható pénzintézetek – vagy rosszabb esetben más szervezetek, hatóságok – kommunikációjára. A jó hír, hogy csak néhány egyszerű lépésre és legfeljebb pár percre van szükség ahhoz, hogy megóvhassuk a pénzünket, megtakarításainkat.
Mégis, bár egyre többen tudnak az online visszaélések veszélyeiről, még mindig sokan vannak azok, akik nem a súlyának megfelelően kezelik ezt a problémát. Az OTP Bank 2022-es reprezentatív kutatásából kiderült ugyanis, hogy a magyar lakosság 92 százaléka tisztában van vele, hogy még a legóvatosabb felhasználók is csalás áldozatává válhatnak, 85 százalék pedig azt is pontosan tudja, hogy csak néhány alapszabályt kell betartani, hogy biztonságban érezhessék magukat. Ennek ellenére a magyar emberek többsége – 68 százaléka – szerint a mindennapi kényelem többet ér, mint a biztonság, azaz a kényelmük felülírja az óvatosságot.1
Csak egy érintésre a biztonságtól
Utóbbi sokkoló információ kapcsán tegyünk fel pár kérdést: valóban megéri megspórolni azt az esetenként 20-30 másodpercet, amíg a kétlépcsős azonosítással igazoljuk magunkat? Ha óvatlanul egy nem megbízható linkre kattintunk, minek örülnénk jobban? Ha a számlánkat pillanatok alatt kiürítenék az online bűnözők, vagy ha azzal a biztos tudattal dőlhetnénk hátra, hogy bár hibáztunk, de a bankunk biztonsági szolgáltatásainak köszönhetően akárki is próbál hozzáférkőzni a megtakarításainkhoz, nem fog sikerrel járni?
Könnyen belátható, hogy 2023-ban, amikor az életünk egyre több szeletét szövik át a digitális szolgáltatások, az a minimális energiabefektetés, ameddig bekapcsoljuk a mobilbankunk biometrikus azonosítási funkcióját vagy aktiváljuk a push üzenetek küldését, vagy amíg SMS helyett egy QR-kód leolvasásával azonosítjuk magunkat, busásan megtérül, hiszen a nap hátralévő részében nem kell azon aggódnunk, hogy mikor emelik le a homlokunk verejtékével megkeresett pénzünket a számlánkról, és nem kell mindent eldobva rohanni a bankba, vagy tárcsázni az ügyfélszolgálatot, hogy letiltsuk azt a kártyánkat, amelynek rossz kezekbe kerültek az adatai.
Az OTP Bank többféle megoldással is védi az ügyfeleit. Ezek közül a legújabb az az internet- és mobilbanki funkció, amely adatlopás gyanúja esetén egy kattintással letiltja a belépést. Így, ha arra gyanakszunk, hogy belépési adatainkat adathalász csalók szerezték meg, mostantól egy kattintással letiltható a belépés, így megakadályozható, hogy a bűnözők ellopják, tovább utalják saját maguknak a számlánkon lévő pénzt. A számlánkhoz tartozó bankkártyák továbbra is használhatóak maradnak.
A letiltás előtt érdemes átgondolni, hogy valóban az internet- és mobilbank belépéshez használt adataink kerültek-e az elkövetőkhöz, nem pedig a bankkártya-adataink. Ha a csalók bankkártya adatokat szereztek meg, akkor ne az internet- és mobilbank belépést tiltsuk le, hanem az InternetBankban vagy a MobilBank “Kártyáim” menüpontjában a bankkártyáikat.
Az új funkció elérhető minden OTP InternetBank és OTP MobilBank felhasználó részére, a Beállítások menüpontban az OTP internet- és mobilbank belépés letiltása lehetőséget választva.
Fejlesztéskor is fő a biztonság
„A különböző szolgáltatások és funkciók fejlesztésekor a biztonság és ügyfeleink pénzének védelme kiemelten fontos szempont” – mondta Kökény-Majer Anita, az OTP Bank digitális csatornáinak szolgáltatásfejlesztéséért felelős vezetője. A szakember kiemelte, hogy mindenkinek érdemes aktiválnia a push értesítések küldését az appban, így biztonságosan és gyorsan jóváhagyhatóak az online kártyás vásárlási tranzakciók. Emellett az összes kártyás tranzakcióról, valamint a számlán történt pénzmozgásról is azonnal tájékoztatást kapnak a felhasználók, ha a regisztrációkor vagy akár egy későbbi időpontban beállítják azt. Szintén hatékony megoldás, ha beállítjuk az úgynevezett online, illetve napi vásárlási és készpénzfelvételi limiteket, valamint meghatározzuk, hogy mely országokban használható a kártyánk.
Végezetül, adunk néhány praktikus tanácsot is, hogy az internetes vásárlások során is biztonságban legyenek a pénzünk és az adataink:
- Mindig körültekintően járjunk el az adott webáruházban történő vásárlás során.
- Amennyiben erre a weboldal lehetőséget biztosít, részesítsük előnyben a bankok vagy nemzetközi fizetéskezdeményezési szolgáltatók által biztosított fizetési felületeket az ismeretlen, kártyaelfogadói szolgáltatást kínáló fizetési felületekkel szemben.
- Az oldal webcímét a címsorra kattintva ellenőrizzük (a weboldal által megjelenített webcím eltérhet a használni kívánt weboldal címétől).
- Szintén érdemes ellenőrizni, hogy a weboldal biztonsági tanúsítványát valóban a webáruház részére bocsátották ki (amennyiben a webáruház biztonságos kapcsolaton (https) keresztüli weboldalt üzemeltet).
- A jelszavak rendszeres változtatása csökkenti a felhasználói fiókok feltörésének veszélyeit. Fontos tudni azt is, hogy nem szabad azonos jelszavakat használni különböző felhasználói fiókokhoz.
- A telefonos csalók gyakran azért helyeznek pszichológiai nyomást áldozataikra, mert pontosan tudják, hogy veszélyhelyzetben, időkényszerben hajlamosabbak vagyunk nem megfelelően átgondolt, hibás döntések meghozatalára. Soha ne kapkodjunk! Gyanú esetén meg kell szakítani a beszélgetést, majd ellenőrzésként érdemes azonnal kapcsolatba lépni a számlavezető bankkal, annak ismert, hivatalos csatornáin, vagy felkeresni a legközelebbi bankfiókot.
1 A reprezentatív felmérést az OTP Bank megbízásából az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft készítette 2022. szeptemberében online kérdőív segítségével, 1000 fő megkérdezésével, célcsoportja a 18-69 éves internetezők (nem, korcsoport, végzettség, lakóhelytípus és régió alapján reprezentatív).
A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a tájékoztatásban szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.
A tartalom az OTP Bank megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.