Mennyire vagyunk tudatosak mi, magyarok az öngondoskodás terén? Milyen mértékben változtatott a covid az egészséggel kapcsolatos gondolkodásunkon? Vajon a jövőben nagyobb szerepet fog kapni Magyarországon az egészségbiztosítás? Többek között ezekről a kérdésekről beszélgettünk a Generali személybiztosítási üzletágának vezetőjével, Schaub Erikával.
Mi, magyarok mennyire változtunk az elmúlt években az öngondoskodás terén? Elég tudatosak vagyunk-e már, ha biztosításokról van szó, azaz mennyire jellemző ránk a jövőtervezés, az előrelátás?
A világjárvány jelentősen átalakította a hazai lakosság öngondoskodáshoz való viszonyát. Számos felmérés mutatja azt, hogy az emberek egyre tudatosabbá válnak ilyen téren, legyen szó akár megtakarítási célú döntésekről vagy az egészségükről való gondoskodásról. Statisztikáink azt mutatják, hogy az elmúlt 3 év alatt az egyéni szolgáltatásfinanszírozó szerződések száma megduplázódott, és a céges szerződések száma is majdnem a duplájára emelkedett.
Saját kutatásaink is ezt támasztják alá. Ezekből a felmérésekből kiolvasható, hogy tendenciaszerűen nagyobb az igény az öngondoskodásra, viszont azt látjuk, hogy ezt az igényt nem mindig követi valós tett: felmérjük, felismerjük, hogy szükség van rá, de az már egy következő szint lesz, hogy tegyünk is érte. Azok a cégek ebben nagy szerepet játszanak, amelyek a jövedelem mellett egyre inkább beépítik juttatásként az egészségbiztosítást is.
Több saját kutatást is említett az imént: milyen kutatások ezek pontosan, és mi olvasható még ki belőlük? Foglalkozunk eleget az egészségünkkel?
2021 végén készíttettünk egy igen átfogó felmérést, amely 3 fázisból állt: a Generali tanácsadóival, szakértőivel történő workshopokból; egyéni mélyinterjúkból; illetve online kérdőívek kitöltéséből. A kutatásban többek között arra voltunk kíváncsiak, milyen mértékben változtatott a covid az egészséggel kapcsolatos gondolkodáson, illetve milyen hatást gyakorolt az egészségbiztosításokhoz való hozzáállásra. Az eredményekből azt láttuk, hogy az emberek tudatosabbak lettek az egészségüket érintő kérdésekben, elővigyázatosabbá váltak, jobban odafigyelnek magukra. Egyre inkább foglalkoztatja őket a gondolat, mi történik velük, ha súlyos betegség éri őket; illetve kiderült az is, hogy a daganatos megbetegedésektől és a műtétektől tartanak a leginkább. Az ebben a kutatásban kapott eredmények jelentősen befolyásoltak bennünket új CliniCare egészségbiztosítási termékünk létrehozásában.
Idén januárban ismét készíttettünk egy kutatást a 18-65 év közötti korosztályban, 1000 fő bevonásával. Szerettük volna látni, változott-e az emberek hozzáállása az egészségbiztosításokhoz, tudatosabbak lettek-e egy év alatt. Az eredmények azt mutatják, hogy egyre fontosabb a lakosság számára a magán egészségbiztostás: négyötödük szerint ugyanis van olyan eset, amikor ez jól jön.
Az is kiderült, hogy a jelenleg magán egészségbiztosítással rendelkezők között felülreprezentáltak a Budapesten élők és a felsőfokú végzettségűek. Akiknek van egészségbiztosítása, azok jó részének a munkahelye biztosítja, a többiek pedig leginkább azért kötötték, hogy jobb és gyorsabb ellátásban részesülhessenek szükség esetén. A válaszadók főként a daganatos betegségektől tartanak, továbbá a kor előrehaladtával a szív- és érrendszeri problémák lehetőségét is nagyobb arányban tartják aggasztónak.
A kutatások eredményei sarkallták Önöket arra, hogy létrehozzák ezt a speciális terméket?
Biztosítóként olyan megoldásokat kínálunk, amelyekre felmerül az igény. Szeretjük tudni, látni, mire is van szüksége az embereknek, a leendő ügyfeleinknek. Ebben nagyon sokat segítenek a tanácsadóink visszajelzései. A CliniCare egészségbiztosítási termékünk kialakítását a korábban említett részletes kutatás előzte meg, illetve az első koncepciókat potenciális ügyfeleknek is megmutattuk, véleményükkel ők is hozzájárultak a végső megoldás kialakításához.
Cél volt egy olyan biztosítás létrehozása, amit egy szélesebb kör is megengedhet magának. Szerettük volna, hogy ehhez a biztosításhoz többen hozzájussanak, mint egy klasszikus, komplex egészségbiztosításhoz. Azt is fontosnak éreztük továbbá, hogy olyan problémákra összpontosítsunk, olyan élethelyzetekre keressünk megoldást, amelyektől a lakosság a leginkább tart.
Kik veszik jelenleg Magyarországon leginkább igénybe az egészségbiztosításokat, ezen belül is mit helyeznek az emberek előtérbe?
A teljes szolgáltatásfinanszírozó egészségbiztosítási állomány legnagyobb részét, közel 90%-át a vállalati szerződések adják. Saját generalis állományunk is ugyanezt a tendenciát mutatja: nálunk is a vállalati szegmens volt eddig a domináns, ahol a növekedés dinamikusabb volt. Viszont az utóbbi időben azt látjuk, hogy az egyéni egészségbiztosítások is növekedésnek indultak – a vállalati biztosítások erősödését meghaladó mértékben.
Egyre többen ismerik fel ugyanis a jelentőségét a magán egészségbiztosításnak – olyanok is, akiknek a cége nem gondoskodik erről. Emellett látható az is, hogy nemcsak a nagyvállalatok, hanem a kkv-k-körében is egyre népszerűbb ez a fajta juttatás. Az egészségbiztosítások nagy részét a cégek állják, egyre fontosabb béren kívüli juttatási elem, a dolgozók megtartásának egy fontos eszköze.
Az egészségtudatosság főleg a fiatalabb korosztály körében lett még erősebb: a fiatalok tanulnak a korábbi generációk hibáiból, ők már nem félnek orvoshoz menni, időt, pénzt szánni például szűrővizsgálatokra vagy egy-egy panasz kivizsgálására. És ők azok, akik már elvárják, hogy olyan munkahelyük legyen, ahol ennek lehetőségét egészségbiztosítás keretében kínálják számukra. A magán egészségbiztosítás leginkább az egészségtudatos fiatalok és a 40-es éveikben járók, illetve a fővárosban élő és felsőfokú végzettséggel rendelkezők között népszerű.
Mit kell tudni még a Generali CliniCare-ről?
A CliniCare-nél a hangsúly a gyorsaságon van, és két jól definiálható élethelyzetben kínál széles körű szolgáltatást.
Az egyik, amikor onkológiai segítségre van szükség. Ahogy említettem, kutatásaink szerint a daganatos betegségektől tartanak leginkább a magyarok – ebben segít a termék gyors kivizsgálással, szervezéssel, finanszírozással. Fontos hangsúlyozni a vitathatatlanul nagy előnyt: daganatgyanú esetén 10 napon belül túljut az ügyfél minden olyan vizsgálaton, ami ahhoz kell, hogy a gyanúból meglegyen a pontos diagnózis. Az idő, a gyorsaság ilyenkor kulcsfontosságú. Ha beigazolódik a rosszindulatú daganatos megbetegedés, akkor megkapja a kezelési javaslatot, illetve egy éven keresztül havi rendszeres kifizetésben részesül, ami nagy segítség lehet a betegség ideje alatt. Ezen kívül a biztosítás szolgáltatása az online orvosi (táv)konzultáció finanszírozása több szakágban, és egyes csomagokban megelőzési célból egyénre szabott szűrővizsgálati javaslat összeállítása online kérdőív alapján – megbetegedéstől függetlenül.
A Generali CliniCare egészségbiztosítás másik szolgálgatási területe pedig a műtéti segítség: tervezhető műtét esetén megszervezzük és finanszírozzuk a műtéthez szükséges megelőző vizsgálatokat, a műtéti beavatkozást és az első kontrollvizsgálatot. Ha sürgős műtéti beavatkozásra van szüksége a biztosítottunknak – melyet a biztosító nem tud megszervezni azonnali teljesítéssel -, akkor összegbiztosítást fizetünk ki a számára.
A biztosítási feltételek alapján az orvosi vizsgálatok, műtétek megszervezése és finanszírozása mellett anyagi segítséget is nyújtunk a felmerülő plusz kiadásokra, a váratlan élethelyzet finanszírozására, rehabilitációra.
Laikusként azt gondolnánk, hogy a legtöbb ember nem szívesen foglalkozik olyan nehéz témákkal, mint a komolyabb megbetegedések vagy a halál, ami miatt egy ilyen termék nehezen tör utat magának a piacon. Mennyiben cáfolnak rá erre a korábban említett kutatások vagy a CliniCare-t övező érdeklődés?
CliniCare egészségbiztosítási termékünk még nagyon friss: pár hete indult el az értékesítés, így erre még nincsenek pontos adataink. Azt viszont tudjuk, hogy a koronavírus-járvány alatt az emberek nem szívesen mozdultak ki otthonról, ritkábban jutottak el szakemberekhez a problémájukkal. Ezekből a problémákból adott esetben komolyabb betegségek lettek, amiket kezelni kellene, ez pedig komoly terhet ró az állami ellátórendszerre. Emellett a kutatásokból jól látjuk, hogy az emberek foglalkoznak a betegségek kérdésével, de tartanak is tőlük, a váratlan helyzetektől, az egészségügyi problémák felmerülésétől és attól, hogyan tudják kezeltetni magukat. Akár a saját környezetünkben is sok esetben láthatjuk, hogy egy beteg esetében milyen nehéz lehet az ellátás, a műtét szervezése, illetve, hogy milyen hosszúak a várólisták. A CliniCare egészségbiztosításon belül a biztosító nemcsak kifizeti, de meg is szervezi a műtéteket viszonylag rövid időn belül – ezzel pedig le tud venni az állami ellátórendszerre háruló teherből.
Az állami és magánegészségügyi szektor közötti verseny, illetve feszültség miatt Ön szerint a jövőben nagyobb szerepet fog kapni az egészségbiztosítás?
Az egészségügy – beleértve a külföldi érettebb piacokat is – mindenhol hasonló kihívásokkal küzd, hiszen az orvos- és szakdolgozóhiány, az eszközpark fejlesztése, az öregedő társadalmak mindenhol megoldandó feladatokat jelentenek. Hiszem, hogy ezen a ponton találkozik az állami és a magánszektor szerepe. Biztosítói oldalon a társadalmi felelősségvállalásunk fontos pilléreként tekintünk erre a területre: ügyfeleink egészségéről gondoskodni egyike a legszebb feladatainknak. Ma már nem lehet csak állami feladat az egészségünkről való gondoskodás: nekünk is ki kell venni belőle a részünket. Szükség van az öngondoskodásra, a magánszektorra is.
A magánegészségügy egyre nagyobb térhódítása hozzájárul ahhoz, hogy tudatosabban viszonyuljunk az egészségünkhöz?
Azt látjuk, hogy a céges egészségbiztosítások kicsit talán segítenek felnyitni az emberek szemét, hiszen a biztosítás révén, ha probléma van, könnyebben juthatnak ellátáshoz. Sok idő, hosszú várakozás helyett viszonylag gyorsan választ kapnak a problémákra, így nem is halogatják annyira a vizsgálatokat. A szűrővizsgálatok is sokkal elérhetőbbek, hatékonyabban megszervezhetők. Emellett a munkáltatóknak is érdekük, hogy a munkavállalóik ismerjék és használják ezeket a lehetőségeket, hiszen, ha valaki kiesik a munkából, pótolni kell.
A biztosító, tanácsadók edukációs szerepe nagy, még akkor is, ha esetleg nem születik szerződés – egy beszélgetés segít a tudatosabb, egészségtudatosabb élet felé terelni az embereket. Segít megmutatni nekik bizonyos problémákat, felvázolni olyan élethelyzeteket, amikre talán nem is gondolnának.
Miért tudunk olyan keveset az egészségbiztosításról, hol kellene elkezdeni az edukálást ezzel kapcsolatban?
Már az iskolában, egészen a legelején. Korábban én is részt vettem olyan kezdeményezésben, ahol a pénz világát mutattuk be fiataloknak: a biztosítás is ott volt a témák között, és fontosnak éreztem, hogy betekintést tudjak adni a biztosítás világába. Legkésőbb a középiskolákban meg kellene kapniuk a fiataloknak az alapismereteket, hiszen ott kezdődik az öngondoskodásra való nevelés.
A MABISZ (Magyar Biztosítók Szövetsége) is rendszeresen megjelenik edukációs kampánnyal különböző médiafelületeken, de a szereplőknek ezzel együtt is erőteljesebben kellene kommunikálniuk. A hangsúly a fiatalabb generációkon van. Ez egy hosszú távú befektetés. Ebben kell gondolkodunk – hogy amikor ők munkavállalók lesznek, stabilabb lábakon állhassanak, ezzel pedig stabilabb életet biztosítsanak maguknak és a szeretteiknek.
Emellett a cégeknek is jelentős szerepe van ebben, a HR-vezetőknek például. Érdemes azon dolgozni, hogy akinél megjelent, annál meg is maradjon, és aki gondolkodik rajta, annál megszülessen a döntés, hogy ez egy fontos és hasznos, a cég működését pozitívan befolyásoló juttatás. Statisztikák bizonyítják, hogy a betegségek időben történő felismerése segít abban, hogy a munkavállalók rövidebb időre, vagy egyáltalán ne essenek ki a munkából, ez pedig a cég hatékonysága és munkavállalói elégedettség szempontjából is igen lényeges.
Biztosítóként az egyértelmű feladatunk az edukáció: az, hogy minél több emberhez jusson el, hogy igenis szükséges az egészségbiztosítás, és hogy tudják, miből lehet választani. Alapvetően azért épül a személyes értékesítésre a rendszer, mert sok olyan kérdés merül fel, amire az emberek nem feltétlenül tudnak online választ kapni. Kell egy szakember, aki személyre szabja a lehetőségeket, és az adott élethelyzethez megmutatja a legoptimálisabb választásokat.
Az oldalon elhelyezett tartalom a Generali Biztosító megbízásából, a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.