Novemberben már tényleg ráfordulunk a karácsonyra: a boltokban előkerülnek a karácsonyi díszek, lépten-nyomon belefutunk az ünnepi hangulatba, és lassan, de biztosan érdemes kitalálni, hogy mivel lepjük meg a szeretteinket. A Black Friday az év egyik, ha nem a legforgalmasabb napja az üzletekben, és noha valóban elcsíphetünk remek ajánlatokat, nem árt odafigyelni, hogy ne járjunk rosszul vagy ne költekezzünk túl.
A Black Friday története Amerikából indul, ahol már az 1950-es évektől a hálaadás utáni napon kezdődött a karácsonyi bevásárlás időszaka. Sőt, a nagyobb üzletek már korábban is reklámcélra használták az ekkor szokásos felvonulásokat, majd az az íratlan szabály alakult ki, hogy a parádékig senki sem rukkol elő a karácsonyi hirdetésekkel. A november végi amerikai ünnep után – főleg az azt követő hétvégén – a boltokban megnövekedett a forgalom, és szépen lassan rajtaragadt az akciós napon, azaz a hálaadást követő pénteken a Black Friday név. Azóta elképesztő üzletté alakult a hagyomány, és messze túlmutat az Egyesült Államok határain, hiszen a világ számos pontján – köztük Magyarországon is – szokássá vált az akciós vásárlások legfontosabb napja. Ilyenkor sokan veszik a bevásárlóközpontok felé az irányt vagy vásárolnak online, hogy beszerezzék a karácsonyi ajándékok nagy részét, vagy megvegyenek egy rég kinézett tárgyat kedvezőbben. Fontos viszont, hogy nem mindegy, hogy készülünk a Black Friday-re: a következő pár tippet jó, ha fejben tartjuk.
1.Kapcsoljunk időben
Bár eredetileg egy fix napon tartották a Black Friday-t, mára elterjedt, hogy az üzletek jóval korábban meghirdetik az akcióikat, akár hetekkel előbb. Éppen ezért célszerű körülnézni, hogy mikortól indulnak a leárazások, hogy nehogy lemaradjunk róluk. Aki az online vételeknél mindig attól tart, hogy nem érkezik meg időben a csomag, az pláne örülhet, hogy nem kell az utolsó pillanatokra hagyni a vásárlást, ha olcsóbban venne meg egy-egy ajándékot. Ha kifejezetten egy adott típust keresünk, érdemes a kiszemelt áruházban már jóval a fekete péntek előtt a kedvencek közé elmenteni az adott terméket.
2.Kerüljük az impulzusvásárlást
Alapszabály, hogyha lehet, ne menjünk élelmiszerboltba éhesen, mert akkor biztos, hogy több mindennel a kosarunkban távozunk a kasszától, mint amennyivel szerettünk volna. Hasonlóan igaz ez az egyéb beszerzőkörutakra is: ha nem tudjuk, mit akarunk, és csak kedvünk támad vásárolni, túlköltekezhetünk az akciók, illetve figyelemfelkeltő feliratok, mutatós csomagolások láttán, és esetleg olyan darabokkal térhetünk haza, amit nem engedhetünk meg magunknak vagy nincs is rá szükségünk. A legjobb, ha listát készítünk a Black Friday előtt, és ne csak a szerint haladjunk a karácsony előtti leárazások idején, hanem a pénztárcánk szerint is. Csináljunk költségvetést – ez az ünnep további részénél szintén jól jöhet –, és írjuk össze, hogy mire mennyit szánunk. Ha sikerül a büdzsénél maradni, nemcsak hatékonyabban és gyorsabban tudhatjuk le a karácsonyi beszerzőkörutat már november végén, hanem még spórolhatunk is. Előfordulhat, hogy egy-egy termékhez a rászánt összegnél olcsóbban jutunk hozzá, és ilyenkor a pénzt félretehetjük, vagy előre kitűzzük, hogy csak az így fennmaradó összeget költjük el be nem tervezett extrákra.
Az eMAG idén november 18-án tartja a Black Fridayt: a cég szokásaihoz hűen 1 napig tartó fekete pénteken mintegy 420 ezer darab akciós termék lesz elérhető, az előzetes becslések alapján nagyjából hárommilliárd forint kedvezménnyel. A vállalat szerint az idei Black Friday slágerei az energiatakarékos háztartási gépek és más, a rezsin való spórolást célzó készülékek lesznek.
3.Tájékozódjunk, mielőtt vásárolni indulunk
Amíg a Black Friday egyetlen egy napot jelentett, és az online vásárlás sem terjedt el annyira, addig egészen félelmetes tömegek gyűltek össze a boltoknál, főleg Amerikában. A boltok irdatlan bevételre tesznek szert ilyenkor, amit bár nehezebb számszerűsíteni az elnyújtott akciók miatt, még mindig az év egy komoly részét termeli ki egy-egy kereskedésnél. A vásárlás nem hivatalos ünnepén ugyanakkor ajánlott nyitott szemmel járni, mert megnőhet a megtévesztések száma. Használjuk azokat az oldalakat és appokat, amik segítenek összehasonlítani például az árakat, hogy megtaláljuk a legkedvezőbbet. Ráadásul a technika segítségével ma már azt is kideríthetjük, hogy valóban a legjobb árat láthatjuk-e egy-egy virtuális polc termékénél vagy korábban jobb ajánlattal találkozhattunk volna, és magasabbról szállították le az árat a nagy roham előtt.
A GKID egy friss kutatása szerint a magyarok ezen a téren egyre tudatosabbak, és az infláció hatását komolyabb odafigyeléssel igyekeznek kompenzálni. Az eMAG megbízásából készült felmérés és a webáruház saját megfigyelései alapján azt látjuk, hogy október végével a hazai online vásárlók harmadával több terméket tesznek be a kedvencek közé, illetve többszörösére nőtt a különböző adatlapok böngészésével töltött átlagos idő is tavaly ilyenkorhoz képest. A tudatos vásárlás két feltétele: a tájékozódás, és a leendő akciók (mint a Black Friday) iránti nyitottság mostanra komoly tendenciát mutat – ami könnyen lehet, hogy a későbbiek során reflexszé válhat majd.
Az szintén lényeges, hogy olvassunk el minél több kommentet, értékelést és vásárlói véleményt az adott áruval kapcsolatban, hogy meggyőződjünk a minőségről, és hogy megtaláljuk a legjobbat. A lehetetlenül jó vásárt ígérő, kétes oldalakat mindenképp kerüljük. Ha bizonytalanok vagyunk, nézzük meg, értékelte-e korábban valaki a honlapot, a kapcsolat-fület is ellenőrizzük le, hogyan érhetjük el probléma esetén az adott céget, és csak hitelesített banki felületen adjuk meg a kártyaadatainkat online vásárláskor.
4.Nem mindegy, mi jár egy akcióhoz
Attól még, hogy valahol egy termék jóval kevesebbe kerül, mint a többi üzletben, nem biztos, hogy megéri. Számításba kell vennünk, hogy mi történik, ha az adott tárgy elromlik, cserére vagy éppen javításra van szükség. Mielőtt rányomunk a fizetés gombra vagy a pénztárhoz sietünk, olvassunk utána vagy kérdezzünk rá, hogy például az adott webshopon milyen garanciális feltételekkel élhetünk. Sokszor az alapár kedvezőnek tűnik, de az utolsó lépésnél kiderül, hogy az egyszerűbb visszavételt, esetleg garanciát már külön adhatjuk hozzá a kosárhoz, és így rosszabbul jövünk ki más ajánlatokhoz képest.
5.Online nem kell sorokban tolakodnunk
A digitalizáció teljesen átírta a vásárlási szokásainkat, és az online rendelés elterjedésének a pandémia ugyancsak adott egy lökést. Mielőtt a Black Friday hétvégéjén a plázákba sietnénk, keressünk rá online az adott termékre, ha el akarjuk kerülni a tömeget, a sorban állást. Azt azonban ne feledjük, hogy az interneten leadott rendeléseknek is van átfutási ideje, és ha karácsonyra vagy még előbb szeretnénk hozzájutni a kiválasztott termékhez, ellenőrizzük a vállalt szállítási időt. Jó pár oldal éppen ezért direkt jelzi, hogy meddig kell leadnunk a rendelést, hogy az időben megérkezzen. Ez a tipp nemcsak a Black Friday-en jön jól, hanem az advent heteiben is. Vásárlás előtt mindig mérlegeljünk, hogy online vagy személyesen intézzük-e el az ajándékokat. A fekete pénteki rendelések átvétele kapcsán az itthon is egyre népszerűbb csomagautomatás kiszállítási módban is érdemes gondolkodni normál méretű termékek esetén. Az automatáknál a legesélyesebb elkerülni a tömeget, mert ezeknél nonstop átvétel lehetséges.
+1 Nézzünk utána az extra kedvezményeknek
Végül, de nem utolsó sorban, mielőtt fizetnénk, csekkoljuk le, hogy jogosultak vagyunk-e bármilyen extra kedvezményre. Sok üzletben a törzsvásárlói programokhoz való csatlakozásnál az első rendelés plusz akcióval jár. Hajrá!
A tartalom az eMAG megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.