BrandContent E.ON 2019. május. 27. 07:30

Mit rejt a zöld rendszám?

A jövő közlekedési eszközei sokak szerint egyértelműen az elektromos meghajtású járművek, ám annak ellenére, hogy egyre több „zöld rendszámos” autóval, busszal vagy akár robogóval lehet találkozni a közlekedésben, mégsem ismert pontosan, mit is jelent, ha egy jármű elektromos. Kinek jár a zöld rendszám, milyen előnyöket biztosít, hogy lehet igényelni?

Egyre több zöld rendszámos autót lehet látni az utakon és a városi közlekedésben. Ezek egy része jól láthatóan tisztán elektromos kiskocsi, de feltűnően sok közöttük a nagy fogyasztású jármű, gyakran kifejezett luxusautó, amelyekről azt feltételezzük, hogy csak akkumulátorral nem jutnának messzire. Hogyan lehet ezeken is zöld rendszám, ha ezt a megkülönböztetést a környezetkímélő autókra találták ki? Érdemes ezért tisztázni, hogy mi is számít elektromos autónak, milyen fajtái futnak az utakon, mi a hibrid vagy a plug-in jármű?

Első ránézésre egyszerűnek tűnik: az elektromos autó egy vagy több elektromos motor által hajtott közlekedési eszköz. A meghajtáshoz szükséges elektromos áramot akkumulátorban vagy más energiatároló eszközben viszi magával – határozza meg önmagukat a villanyautósok közössége honlapjukon. Szakmai egyetértés mutatkozik abban, hogy az elektromos autó elnevezést kizárólag a tisztán elektromos, tehát belső égésű motort nem használó járművekre használják. Általánosságban azonban nagyon gyakran használják a villanyautó vagy elektromos autó megnevezést olyan járművekre is, amelyek nem tisztán elektromos árammal, hanem más erőforrásokkal különböző módon kombinált meghajtással futnak, tehát hibrid autók.

Forrás: villanyautosok.hu

Az elektromos autókról közismert, hogy tisztán villanyhajtással kisebb távolságot képesek megtenni, mint a benzin- vagy dízelüzemű társaik. Ezért ezek a járművek elsősorban a városi, helyi közlekedésben számíthatnak nagyobb népszerűségre, hosszabb utakra indulni velük tervezést igényel, azaz az útvonalat meghatározza a töltési lehetőségek elhelyezkedése. Jó hír azonban, hogy a töltőpontok száma robbanásszerűen nő.

A villanymotorok teljesítménye többnyire elmarad a robbanó motorokétól, ezért a gyártók a tisztán elektromos meghajtást a minél szélesebb vevőkör elérése érdekében gyakran kombinálják fosszilis meghajtással. Ilyen a hibridnek nevezett meghajtással közlekedő jármű is, amely alapvetően többnyire benzines – ritkábban dízeles – motorral megy, de a hajtást elektromotor(ok) is segíti(k). Az autó egy kis kapacitású akkumulátorban tárolja a regeneratív fékezéskor termelt energiát, amit gyorsításkor vagy folyamatos haladáskor is fel tud használni az autó mozgatására. A hibrid autók egy része tisztán elektromos üzemben is tud menni néhány ezer métert, de van olyan modell is, amiben az elektromotorok csak a gyorsításhoz szükséges energiatöbbletet biztosítják. A fogyasztás csökkenését ezek az autók a fékezéskor visszanyert energia újrahasznosításával érik el, külső áramforrásból nem tölthetők. Egyik legismertebb „példányuk” a Toyota Prius modellje, de már szinte minden márka szortimentjében van hibrid modell. A konnektoros (plug-in) hibrid az „alaphibrid” nagyobb akkumulátorral és külső töltési lehetőséggel turbózott változata. Ennek tisztán elektromos hatótávolsága már 20-50 kilométer – igaz, ez jellemzően csak elméleti érték. A fűtés vagy a hűtés bekapcsolásakor sokszor azonnal indul a belső égésű motor, hiszen az előző megoldáshoz hasonlóan az számít az elsődleges meghajtási formának. Az autóst semmi sem kényszeríti arra, hogy az elektromos meghajtást használja.

Eggyel „zöldebb” fajta jármű a hatótáv növelt elektromos autó, ami már tisztán elektromotorokkal halad, de áramtermelési célra optimalizált apró benzinmotort is szereltek bele. A benzinmotor szükség esetén tölti az akkumulátort, így a „mini erőmű” segítségével messzebb is lehet jutni az ilyen autóval. Ezek az autók tisztán elektromos üzemben már 100-150 kilométerre is eljutnak, sőt alapértelmezésben nem is használják az áramfejlesztőt, az csak a hosszabb utakon segít rá a haladásra. Nagyon népszerű, hiszen voltaképpen tisztán elektromosan lehet vele autózni, tulajdonképpen a „végtelenbe”. Igaz, az áramtermelő motor szabad szemmel is jól láthatóan hajtja az autó árát és a fenntartási költségeket is.

Az üzemanyagcellás elektromos autó ugyancsak tisztán elektromos, de a szükséges energiát nem akkumulátorban, hanem folyékony hidrogén formájában tárolják. A hidrogén gyorsan tankolható, így a 20-60 perces akkumulátortöltéssel szemben a hidrogéntartály néhány perc alatt újratölthető. A hidrogénből egy üzemanyagcella állítja elő az elektromos áramot, amit azután a tisztán elektromos meghajtás tud hasznosítani. Bár több gyártó is rástartolt ilyen autók fejlesztésére, de nagyon úgy fest, hogy a hidrogén kezelése és a töltőhálózat kiépítése egyelőre olyan drága, hogy a tervek a fiókokban maradnak.

Helyi jó gyakorlatok: Székesfehérvár és Szolnok

Helyi jó gyakorlatok: Székesfehérvár és Szolnok

A székesfehérvári önkormányzat és intézményei már lassan két éve élvezik az elektromos autók használatát az E.ON által biztosított havidíjas E-flotta szolgáltatási konstrukcióban. A városban így nemcsak a gépjárművek száma bővül, hanem a töltőállomások száma is” – mondta Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere.

Szolnokon ugyancsak több évre szóló együttműködést kötött az E.ON és az önkormányzat, E.ON havidíjas E-flotta szolgáltatási konstrukcióra. „Az elektromos autók gazdaságosak, nem bocsátanak ki káros anyagot, csendesek, s ami a legfontosabb: többet és többször tudunk eljutni ügyfeleinkhez a költségek emelkedése nélkül” – mondta Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere.

Az „igazi villanyautó” az energiát – többnyire lítium-ion – akkumulátorba töltve viszi magával, ami csak külső forrásból tölthető, robbanómotort nem tartalmaz és tisztán elektromos motorokkal működik. Az akkumulátorok magas ára, nagy tömege és relatíve kis kapacitása miatt a középkategóriás modellek hatótávja nem haladja meg a 200-250 km-t. Magasabb árkategóriában kaphatók azonban olyan modellek is (például a Tesla Model S vagy a Model X), amelyek egyetlen töltéssel akár 400-500 km megtételére képesek. A tisztán elektromos autó előnye a nulla lokális szennyezés, a hangtalan és rezgésmentes üzem, a nagy nyomaték, az otthoni tölthetőség, a minimális karbantartási igény és a rendkívül olcsó üzemeltetés.

Hogyan lehet zöld rendszámhoz jutni?

Zöld rendszámra a nulla helyi kibocsátású, a tisztán elektromos hajtású, illetve a belsőégésű motorral is rendelkező, de tisztán elektromos üzemben 25 vagy 50 kilométert haladni képes autók jogosultak. Azt, hogy egy jármű megfelel a zöld rendszám feltételeinek, a gyártók által kiállított típusbizonyítvány alapján „hiszi el” a Nemzeti Közlekedési Hatóság, ahova zöld rendszám igénylése előtt az autót vinni kell.

Zöld rendszámra jogosult e-autó fajták:

  • az összes tisztán elektromosan hajtott gépkocsi (például Nissan LEAF, Tesla Model S, Tesla Model X, Tesla Model 3, Tesla Roadster, Citroën c-Zero, Peugeot iOn, Mitsubishi i-MIEV, Renault Zoe, Renault Fluance ZE, Volkswagen e-UP, Volkswagen e-Golf, Kia Soul EV, BMW i3 BEV),
  • a külső energiaforrásból feltölthető, tisztán elektromosan legalább 25 km megtételére képes plug-in hibrid (például Toyota Prius PHV, Volkswagen GTE, Volkswagen Passat GTE, Mitsubishi Outlander PHEV, Audi A3 e-Tron, Opel Ampera, Chevrolet Volt, Volvo XC90 T8, BMW i8)
  • a hatótáv növelő belsőégésű motorral felszerelt, de akkumulátorról elektromosan legalább 50 km megtételére képes elektromos autó (BMW i3 REX).

Zöld rendszámot általában a 2015 nyara előtt forgalomba helyezett, illetve a külföldről behozott, és a zöld rendszámra jogosult autókra lehet igényelni. A 2015 őszétől forgalomba állított, zöld rendszámra jogosult autók általában már eleve ilyen rendszámot kaptak/kapnak.

A zöld rendszám megjelenése előtt hagyományos rendszámot kapott, de tisztán elektromos autókra a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (NKH) vagy az Okmányirodában lehet igényelni a környezetkímélő rendszámot.

 

Helyi jó gyakorlatok: Székesfehérvár és Szolnok

Helyi jó gyakorlatok: Székesfehérvár és Szolnok

A székesfehérvári önkormányzat és intézményei már lassan két éve élvezik az elektromos autók használatát az E.ON által biztosított havidíjas E-flotta szolgáltatási konstrukcióban. A városban így nemcsak a gépjárművek száma bővül, hanem a töltőállomások száma is” – mondta Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere.

Szolnokon ugyancsak több évre szóló együttműködést kötött az E.ON és az önkormányzat, E.ON havidíjas E-flotta szolgáltatási konstrukcióra. „Az elektromos autók gazdaságosak, nem bocsátanak ki káros anyagot, csendesek, s ami a legfontosabb: többet és többször tudunk eljutni ügyfeleinkhez a költségek emelkedése nélkül” – mondta Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere.

A cikk a Villanyautósok portál adatainak felhasználásával készült.

Az oldalon elhelyezett tartalom az E.ON megbízásából, a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. Előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.

Advertisement