A statisztikákat látva nem nagy érvágás, hogy ettől az évtől már senki nem választhatja az egyszerűsített vállalkozói adót (eva). Az utóbbi esztendőkben ugyanis már egyre több evás váltott a kedvezőbbnek számító kisadózók tételes adójára (kata), illetve a kisvállalati adóra (kiva). Ráadásul, mostantól még egyszerűbb lesz a katások dolga...
Eggyel kevesebb opció áll azok rendelkezésére, akik azt már eldöntötték, hogy vállalkozásba fognak, azt azonban még csak most mérlegelik, hogy mi szerint adózzanak. Tavaly december 20-áig az egyéni vállalkozók, az egyéni cégek, a közkereseti társaságok, a betéti társaságok, a kft-k, a szövetkezetek és a lakásszövetkezetek, az erdőbirtokossági társulatok, a végrehajtói irodák, az ügyvédi irodák és a közjegyzői irodák, valamint a szabadalmi ügyvivői irodák még választhatták az egyszerűsített vállalkozói adót. Attól kezdve viszont már csak két lehetőségük van a közteher-viselésüket optimalizálni szándékozóknak: a kisadózók tételes adójaként vagy a kisvállalati adóként leróni a kötelezettségeiket.
Más kérdés, hogy az utóbbi években nem kellett a hatósági kényszer, a 2013-as bevezetésüket követően évről évre egyre több vállalkozás tért át az eváról a kedvezőbb katára, illetve kivára. Míg debütálása első évében, 2003-ban még 59 ezren eváztak, addig 2017-ben már csak 25 ezren, ebből 6 ezer egyéni és 19 ezer társas vállalkozás. Ezzel szemben a katások száma ez év elején már átlépte a 300 ezret. Persze a váltás továbbra sem kötelező. Az a vállalkozás, amely tavaly december 20-áig jelezte, hogy evás marad, addig ezen adónem szerint róhatja le a közterheit, ameddig csak akarja.
A kata népszerűsége alapvetően annak köszönhető, hogy a főállású vállalkozó 50 ezer forint havi leszurkolásával letudhatja az összes közterhét, a társasági és a személyi jövedelemadót, a járulékokat és a szociális hozzájárulási adót. Miközben a katázás szabályai rendkívül egyszerűek, s az adminisztráció sem kerül sokba. Akár még könyvelő sem kellhet, ám szakemberek azért ezt mégsem javasolják, mondván, a szakértelmük, a támogatásuk, a tanácsuk továbbra is nélkülözhetetlen a katás vállalkozók számára is.
Ráadásul a katázás előretörésével az államkassza is jól járt: 2017-ben 98 milliárd forint folyt be a központi költségvetésbe a katából, ezzel szemben evából csak 63,7 milliárd. Noha volt olyan év, a 2010-es, amikor még 182 milliárd.
Melyik katás ne szeretne minél több időt tölteni azzal, hogy a vállalkozását fejlessze, jobbá, hatékonyabbá tegye, egyre kreatívabb ötletekkel rukkoljon elő, annak érdekében, hogy lépést tartson a versenytársaival? Ezekre juthat kevesebb az adminisztrációs teendők, például az adózási határidők figyelése miatt. Ennek terhét veszi le a vállalkozók válláról a Számlázz.hu december közepétől kifejezetten katás vállalkozásoknak kifejlesztett szolgáltatása. Az autokata – a katás “digitális pénzügyi asszisztens” – segítségével a katások és/vagy könyvelőik is naprakészen láthatják és intézhetik el a NAV-os teendőiket. Méghozzá egyetlen elektronikus felületen, kényelmesen, akár a fotelből, akár egy okostelefonról.
Használatával nemcsak a „nem-szeretem” adminisztrációra fordított idő, valamint az adózással kapcsolatos kockázatok csökkenhetnek drasztikusan – mondja a Számlázz.hu szolgáltatás-fejlesztési vezetője, Stygár László, – hanem a katások kapcsolata is flottabb lehet a könyvelőikkel. Az utóbbiaknak pedig ez az alkalmazás segíthet abban, hogy az ügyfeleiket gyorsabban és egyszerűbben kiszolgálják.
Ráadásul a valós idejű egyedi könyvelési megoldás ára sem egetverő, így mindenképpen olcsóbb, mint hibázni, újrakönyvelni, majd büntetést fizetni. Az autokata a kisvállalkozásokat érintő változásokra is figyelmeztet: most például arra, hogy 2019. január 1-jétől az alanyi adómentesség határa 8 millió forintról 12 millióra emelkedett.
„Az volt a célunk, hogy a lehető legkényelmesebb digitális felületet alakítsuk ki azon vállalkozásoknak, amelyeknek a pénzügyeikkel kapcsolatban viszonylag sűrűn előforduló kérdéseik vannak” – hangsúlyozza az autokatát kifejlesztő Riport Applications Kft. ügyvezetője, Kristó Zoltán.
Az oldalon elhelyezett tartalom a Számlázz.hu megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.