Akárcsak a Hollywood-i filmek híres utána fordulós jeleneteiben, úgy fordult mindenki az autó után, amit vezethettünk egy héten át.
Kaptunk egy elektromos smartot (hivatalos nevén smart fortwo electric drive-ot), hogy egy héten át mi legyünk a fővárosi utak legkisebb királyai.
Az életérzés
„A kicsi szép” – jut eszünkbe róla egyből az Ernst F. Schumacher-től, a 70-es, 80-as évek egyik legsikeresebb gazdasági könyvét jegyző brit közgazdásztól származó szállóige; az autóba beleülve pedig még inkább megerősödik bennünk a gondolat: itt valami végtelenül kedvessel és szerethetővel állunk szemben. Ráadásul, az elektromos smarthoz egy jellegzetes sci-fi élmény is társul: akárhányszor elindul vele az ember, a kisagyában végig ott van a gondolat, hogy igen, megcsinálta: halad a korral, a divattal, végre pont ott jár, ahol éppen megszülettek a legújabb trendek, sőt, nem csupán a pillanat, hanem egyenesen a jövő ura, az élet császára.
Apró kis csodák
Úgy tűnik, az autó tervezői tanultak Sherlock Holmes-tól, aki szerint a részletek fontosságát nem lehet eltúlozni. Vagyis a smart belülről is nagyon színvonalas munka, a műszerfalból és a belsőt alkotó további elemekből szemmel láthatóan nincs kispórolva az anyag. A lehúzható naptető nagyon menő, akárcsak az automata klíma csúszkás kezelője. Az infotaintment konzol egyszerű, de nagyszerű, a műszerfal digitális kijelzője pedig tűpontos grafikájával megbízhatóan adja az információkat többek között az autó aktuális töltöttségi állapotáról. Összességében tehát a smart nagyon kényelmes belülről, egyedül a biztonsági öv nem áll elsőre kézre, mert a szokásosnál egy kicsit hátrébb kell nyúlni érte.
A gyorsulás
Talán az egész hét során azt élveztük a legjobban, hogy a bedugulásmentes időszakokban a smart mindenkit lehagy a fővárosi forgalomban. Ez persze nem nagy reveláció, mert aki ült már elektromos autóban, tudja, hogy gyorsulásuk azonnali, ettől függetlenül mi, akárhányszor csak zöldre vált a lámpa, és elindulunk, önkéntelenül is mosolyogni kezdünk.
A fordulási ív
Valljuk be, hogy elektromosságtól függetlenül a smartműfaj egyik legnagyobb előnye, hogy nagyban hozzájárul a sofőr személyes közveszélyesség-tudatának csökkentéséhez. Hogyan leszünk kevésbé az utak rémei? Az autó majdnem 360 fokban, szinte helyben meg tud fordulni: szóval, ha véletlenül egyirányú utcába hajtanánk (amit természetesen csak a teszt kedvéért próbáltunk ki), már azonnal kint is vagyunk az utcából, és bolyonghatunk tovább, mintha az apró kis malőr meg sem történt volna.
A (női) praktikum
A kicsi smart abból a szempontból igencsak nőies autó, hogy akár ketten, akár egyedül ülünk benne, még a jobban megpakolt női táskánknak is találunk elegendő helyet az ülés mögött. Emellett pedig ott van még a jelképes csomagtér, aminek egy részért ugyan az autó töltéséhez szükséges kábelek foglalják el, de mégis mindig marad hely a szokásos havi drogériás kör, illetve a napi tej-kenyér-zöldség-gyümölcs csomagnak. Viszont egy komolyabb bevásárlásláshoz már érdemes a smart forfourt elővenni, amiről a keretesben írunk bővebben.
A töltés
A smart fortwo gyakorlatilag 110-120 kilométerre jó egy töltéssel, ami a városi rohangálásunkhoz teljesen elegendő. Ez azzal is kiegészül, hogy szerencsére viszonylag sok a töltőállomás a fővárosban: a központibb csomópontokon biztosan találunk egyet, vagy egymás mellett akár többet is. Kezdő elektromosautó-vezetőként szerencsére nem okoz sokáig dilemmát, hogy a garázsunkon kívül hol töltsük az autót, mert az otthonunk közelében hamar találunk pár percre két töltőállomást is.
A parkolás
Őszintén? Egy álom. Ráadásul egyelőre ingyenes. Továbbá a keresztben parkolós trükk bármikor megy a kicsi smartnak: igen, kipróbáltuk, ha nem túl szűk a hely, keresztben és hosszában is felfér a legtöbb járdára.
A fortwo nagy testvére, egy smart forfour electric drive is járt nálunk kipróbálásra. A koncepció ugyanaz: csinos, praktikus, környezetbarát városi autó igényes kidolgozással. A négyajtós változat karosszériája szoros rokonságot mutat a kétajtóséval, a vagány formának járó utcai mosolyokat így hát mi is bezsebeltük. Mérges arcot csak lámpaváltásnál láttunk, amikor lazán legyorsultuk a nagyobb limuzinokat. A forfour hatótávolsága hivatalosan 155 km (öt kilométerrel kevesebb mint kistestvéréé), de normál használatban, kikapcsolt légkondicionálóval csak 110 kilométerre futotta. A belső tér viszont elég tágas négy ember számára. A versenyülésekre hajazó első ülések még hosszabb autózás után is kényelmesek. A pakolást, bevásárlást itt-ott elrejtett tárolórekeszek és padlóba hajtogatható hátsó üléslapok segítik.