BrandChannel Ford KKE Kft. 2023. december. 09. 16:30

Két évvel ezelőtt élesztették fel, és most megérkezett Magyarországra is

Az amerikai márka negyed évszázad után támasztotta fel legendás terepjáróját, amellyel alaposan feladta a leckét a konkurenciának.

Napjainkbank, a SUV-k aranykorából nézve ugyancsak meglepőnek tűnik, hogy a kilencvenes évek közepén annyira lecsökkent az érdeklődés a Ford Bronco iránt, hogy a gyártó egy időre jégre tette a modellt, amelyet az 1996-os leállás után 25 évvel később, 2021-ben élesztettek fel újra. Mostani cikkünk apropója pedig az az örömteli alkalom, hogy az új Bronco, két évvel a bemutatója után, végre Magyarországra is megérkezett. Mielőtt azonban megismerkednénk a karakteres újdonsággal, érdemes egy picit körüljárni az amerikai terepjárók fejlődéstörténetét a Bronco életútján keresztül.

Az amerikai autógyártás a második világháborút követő években pörgött fel igazán, az utakat pedig elárasztották a hatalmas, krómmal és fecskefarkakkal gazdagon ellátott aszfaltcirkáló limuzinok. Az úgynevezett SUV, azaz a sports utility vehicle már ekkortájt is ismert fogalom volt, azonban a Ford Broncóra, illetve a cég legendás menedzserére, Lee Iacoccára volt szükség, hogy ez a járműkategória meginduljon világhódító útjára, amelynek menetelése a mai napig tart.

Iacocca vezetésével ugyanis a Ford 1966-ban dobta piacra a Ford Bronco első generációját, amely akkor egy kétajtós terepjáró formájában a tömegek számára is elérhetővé tette a korábban inkább a luxusszegmensre jellemző, sportos, de a terepezéstől sem visszariadó modelltípust. A Mustang születése felett is bábáskodó Iacocca a Broncóval is telitalálatot hozott a Fordnak: a hétköznapi használatra is kiváló autók a rögös földutakon is bizonyítottak, nem véletlen, hogy a Ford egyből három változatot is piacra dobott belőle, egy háromajtós, ’Wagon’, egy pickup, illetve egy ajtó nélküli roadster változatot – utóbbira még visszatérünk.

A második generáció – az 1973-as olajválság miatt – egy picit megkésve, 1978-ban érkezett, alaposan átalakított designnal, amelynek köszönhetően a Ford belépett a teljes méretű SUV-k piacára. Az olajválság utáni éveket a takerékos szemléletmód jellemezte, ez pedig rányomta a bélyegét az 1980-ban bemutatott harmadik generációs Broncóra is, amely hatékonyabb hajtásláncot kapott, a karosszériát pedig könnyebbre tervezték a kisebb fogyasztás érdekében.
Hét évvel később jelent meg a negyedik generáció, amely a Ford legendás pickupjának, a Ford F-150-nek a rövidebb tengelytávú alvázára épült. Ezeken az autókon már szériafelszereltség volt a blokkolásgátló (ABS), opcióként pedig választható volt az elektronikusan bekapcsolható összkerékhajtás.

1992-ben érkezett az ötödik nemzedék a Broncóból, amelyhez szintén a már említett F-150-et használták alapul. Ez idő tájt azonban már a konkurencia is kapcsolt, és nagy, négyajtós SUV-jaikkal szálltak versenybe a Bronco ellen. A Ford erre a nagyobb Ford Expedition, illetve a Ford Explorer bemutatásával reagált, így az ötödik generációs Bronco csupán mindössze 4 évet élt meg, a gyártását 1996-ban felfüggesztették.

Napjainkban a legtöbb gyártó egyre inkább elfordul a benzinmotoros járművektől, és az elektrifikáció felé tekint. Ezzel egyébként a Fordnál is látható trend: a Mustang felvillanyozott változata, a Ford Mustang Mach E az elektromos autók mezőnyében példamutató konstrukció. Ettől függetlenül azonban az amerikai márkánál nem félnek a nagy vasaktól – kiváló példa erre a Magyarországon szintén idén bemutatott Ford Ranger Raptor, amely az utóbbi idők, de talán a terepjáró kategóriában minden idők egyik legjobban sikerült pickupjának tekinthető.

Ennek fényében már kevésbé meglepő, hogy a Ford Bronco hatodik generációjával a márka egy újabb – ha már a Mustang után ezúttal is „lovas” modellről van szó – telivér terepjárót mutatott be. A 2021-ben debütált SUV idén érkezett meg Magyarországra, az eddigi tesztek alapján pedig a szakmát ismét sikerült elkápráztatnia a Ford mérnökeinek.

Nem véletlen, hogy a Ford marketingesei hamar kiötölték az úgynevezett G.O.A.T. üzemmód elnevezését, amely a nyelvi finomságok iránt lelkesedők számára is valóságos csemege: egyrészt a goat szó kecskét jelent, ami utal a Bronco terepképességeire: hegyikecskeként képes venni az akadályokat a bukkanók, buckák között. Másrészt, az amerikai sportok világában gyakori elismerés, a betűszó ugyanis feloldható azzal, hogy Greatest Of All Time, azaz minden idők legjobbja (többek között például az NBA-szupersztár Michael Jordant szokták így emlegetni). A Fordnál azonban mást jelent a négy betű: Goes Over Any type of Terrain, azaz „bármilyen terepen boldogul”.

A GOAT a terepjáró esetében annyit jelent, hogy a különféle vezetési módokat egy kalap alá vették: normál, homokos-murvás, eco, sport, illetve csúszós útviszonyoktól sem riad vissza a Bronco, az orrába épített, 2,7 literes, V6-os EcoBoost motor 335 lóereje és 563 Nm nyomatéka a garancia rá, hogy magabiztosan leküzdhetünk bármilyen útfelületet és terepakadályt, ami elénk kerül.

A terepezést a tízsebességes automata váltó is segíti, amelybe a két-, illetve a négykerékhajtás mellett felező is került, amivel a legkomolyabb árkokon, de akár masszívabb sziklákon is játszi könnyedséggel átmászik a Bronco.

A példaértékű terepképességek kiaknázásában komoly segítséget jelent a 2,7 literes biturbó V6-os erőforrás, amely 335 lóerővel és elismerésre méltó 563 Nm nyomatékkal gyerekjátékká teszi a komolyabb terepakadályok leküzdését. A hétköznapi használatra szánt kétkerékhajtást ilyenkor egy gombnyomással megduplázhatjuk, de természetesen egy ilyen kaliberű terepgépnél alap a felező, illetve az első és hátsó differenciálzár is, amelyek szintén elektronikusan aktiválhatóak. Az első kerekeknél elhelyezett stabilizátorokat hirdraulikus úton lehet kioldani, ami a masszívabb gödrök és árkok megmászásakor jön kapóra. A speciálsi Bilstein lengéscsillapítókkal szerelt felfüggesztésnek köszönhetően pedig még a nagyobb sziklák sem képesek útját állni a Broncónak.

A járgány további különlegessége, hogy a tetejét, de akár a négy ajtaját is pillanatok alatt le lehet kapni, szükség esetén ezek a csomagtartóban utazhatnak tovább – igaz, az ajtó nélküli változatot Magyarországon legfeljebb magánúton lehet kihasználni, viszont cserébe bármikor könnyedén kabrióvá alakíthatjuk a terepjárónkat.

Ahogy megemlékeztünk róla a Ranger Raptor esetében is, a Fordnál nem spártai egyszerűségű terepgépeket fejlesztenek, hanem azokra is gondolnak, akik a kényelmet sem szeretnék nélkülözni sárdagasztás közben. A Bronco ennek megfelelően prémium belső térrel, bőrülésekkel, minőségi hangrendszerrel, illetve a márkától megszokott vezetőtámogató rendszerekkel, kamerás tolatóradarral, sávtartó automatikával és vészfék-asszisztenssel érkezik, nem beszélve a SYNC szoftvercsomag 4-es számú verziójáról, amely a korábbiaknál stabilabb és megbízhatóbb működéssel teszi lehetővé a telefonunk és az autónk tökéletes összehangolását.

Összességében elmondható, hogy a Broncóval a Ford ismét nagyot gurított, és megmutatta, hogy nem véletlenül számít autóipari legendának ez a típus, amely most, negyedszázados kihagyás után ismét megdobogtatja a nagy vasak kedvelőinek szívét.