Tekintélyt parancsoló külső, luxusautókat idéző beltér és utolérhetetlen terepképességek jellemzik az amerikai márka zseniális pickupját: teszteltük a Ford Ranger Raptort.
A Ford Ranger ötödik generációjának csúcsát jelentő Ford Ranger Raptor már megjelenésével is lenyűgöz: a jókora, duplakabinos pickup azonban nem fenyegető tankként jelenik meg a visszapillantó tükörben, hanem látványos, a stílusra is adó terepgépként, amely olyasmit tud, amire kevés példa van az autóiparban, ha van egyáltalán.
A 2022 végén Európában bemutatott, és Magyarországra 2023 elején megérkező 2. generációs Ranger Raptor a 2019-ben megjelenő első Raptor teljesen újratervezett, újragondolt, kívül-belül új változata. Mielőtt azonban elmerülnénk a részletekben – a sárban ugyanis nem fogunk – gyorsan járjuk körül virtuálisan az autót.
Ahogy említettük, méretes darab: 5360 milliméteres hosszúsággal, 2028 milliméteres szélességgel, 1926 milliméteres magassággal. A tengelytáv 3270 milliméter, ami hatalmas, 13 méteres fordulókört eredményez. A közel két és fél tonnás (2475 kg) gép kétféle erőforrással rendelhető: a négyhengeres 2.0 EcoBlue dízel változat 205, a V6-os benzines 3.0 EcoBoost 292 lóerőre képes. Kizárólag 10 fokozatú automata váltóval érkeznek, ez azonban egyrészt parádésan pontos, másrészt, igény esetén a kormány mögött elhelyezett fülekkel manuálisan is kapcsolható.
Mivel alapvetően terepre szánt járműről van szó, a beltér meglepően prémium életérzést nyújt, különösen egy munkagéptől. A minőségi anyaghasználat, a kényelmes, remekül állítható ülések, a remek fogású kormány és a Mustang Mach-E középkonzolját idéző, függőleges tájolású, 15 hüvelykes érintőképernyő láttán előbb asszociálna az ember luxusterepjáróra, mint sárdagasztásra tervezett pickupra. Ez azonban már az új idők szele, elvégre miért akarna egy mezőgazdasági vállalkozó, egy építésvezető vagy például egy telekommunikációs hálózatokat ellenőrző mérnök félkatonai szigort és spártai berendezést, ha ugyanez látványosabb és kényelmesebb formában is elérhető?
A középkonzolról fizikai gombokkal állítható a klímaberendezés, alatta, a marokba simuló váltófej mellett a különféle terepmódokat, valamint a kerekek meghajtását lehet állítgatni, utóbbiból van állandó összkerékhajtás, ugyanez felező, illetve automata változatban, emellett pedig akár hátsókerék hajtást is lehet választani. Többféle USB-csatlakozó várja a telefonokat, de lehetőség van a vezeték nélküli töltésre is, az utas előtt pedig nem is egy, hanem két kesztyűtartót is találunk, amelybe jókora mennyiséget lehet pakolni.
A Ford Ranger Raptor legnagyobb különlegessége azonban az elektronikusan vezérelt lengéscsillapító, amely az autó rugóútját figyelve egyre jobban felkeményedik, ezzel akár a komolyabb ütődéseket is hatékonyan képes tompítani. Az elektronikus rendszer másodpercenként 500-szor számolja ki, hogy pontosan hogyan mozog a jármű, ezek alapján állítgatja a lengéscsillapítók keménységét. A Raptorba elől és hátul is spirálrugók kerültek, az első futóműhöz pedig rendkívül strapabíró, kettős keresztlengőkaros megoldás terveztek a mérnökök. A Mindezzel együtt a pickup komoly terepszögekre képes (elől 32, hátul 24 fok), a hasmagassága 265 milliméter, az opcionálisan rendelhető haspáncéllal együtt, és akár 85 centi mély vízen is vidáman át tud kelni. A terepezéshez jól jön, hogy a Raptorban tényleg minden útviszonynak saját vezetési módot lehet választani, a homoktól a sáron és havon át a sziklás terepig és a mexikói homokbuckák meghódításához szükséges Baja módig. A terepmódok kiválasztásakor a középső érintőképernyőn megjelennek a zárható differenciálművek is, amelyeket igény szerint lehet nyitni-zárni a terepviszonyok függvényében. Érdekesség, hogy a Raptor kipufogójának a hangját is egy gombbal lehet szabályozni, az egészen halktól, a fültépő Baja üzemmódig.
Ezzel pedig meg is érkeztünk a Raptor legnagyobb erősségéhez: nem adja át az autó képességeit, ha leírjuk, hogy tényleg árkon-bokron képes áthatolni. A fent beágyazott videó azonban talán jobban szemlélteti, hogy milyen lehetetlen helyeken, egy-egy üzemen kívüli sóder-, illetve kavicsbányában, valamint az oda vezető úttalan utakon próbáltuk ki a Ford pickupját. A kerékagyig érő puha sár, a szinte a tengelyekig felnyúló rémületes nyomvályúk, de a fél autónyi sziklák sem voltak képesek útját állni. Egy sima földúton pedig olyan stabilan közlekedik, akár nagyobb tempóval is, mintha a legsimább, friss aszfalton hajtanánk vele.
A modern vezetőtámogató rendszerek természetesen nem hiányozhatnak a Raptorból, így az adaptív tempomat és a sávtartó asszisztens jó szolgálatot tesz az autópályán, a jármű kameráit pedig felkészítették arra is, hogy terepen sokszor egészen lehetetlen helyzetekben is megmutassa a sofőrnek, hogy mire számíthat a következő bukkanó, vagy épp beláthatatlan emelkedő után. Attól sem kell tartani, hogy az önfeledt sarazás során a kamerák használhatatlanná válnának, azokat ugyanis a szélvédőmosóhoz hasonlóan meg lehet tisztítani a rátapadt földdaraboktól.
A jókora gép autópályán is szépen teljesít, a 130-as tempóról is lendületesen tud tovább gyorsítani, ami a hatalmas visszapillantókhoz képest mérsékelt szélzajjal jár. Egy ekkora testet azért táplálni is kell, így a Raptortól nem szabad elvárni, hogy kiskanálnyi üzemanyaggal beérje, de a 15 literes fogyasztás még így sem túl durva egy közel 2,5 tonnás szörnyetegtől. Álló helyből 7,9 másodperc alatt éri el a százas tempót, ami soknak tűnik az elektromos autók 2-3 másodperceihez képest, de ismételjük meg, hogy itt egy akkora pickupról van szó, ami 1-2 évtizede még kisbusznak is elment volna.
A Ford Ranger Raptor a dízel erőforrással nettó 19.640.000 Ft-ot kóstál, a benzines változatért ennél valamivel többet, bő 20 milliót kérnek – ezen felül már csak az olyan extrákért kell külön fizetni, mint a fellépő rács, az említett haspáncél, vagy a zárható hátsó differenciálmű. Feláras még a metálfényezés és a plató műanyag borítása, valamint az alvázvédelmet fokozó waxréteg, azonban a Raptor meghálálja az ilyen jellegű törődést, különösen, ha valóban terepezés lesz a feladata. A fentiek fényében azonban nem csodálnánk, ha a sportos, aktív életmódot kedvelők élményautóként is lecsapnának rá, mivel valóban olyan kalandokban lehet része a sofőrnek, amit napjainkban más pickup, sőt, akár komolyabb terepjáró sem feltétlenül képes garantálni.
Így működik majd a legmodernebb haszongépjármű-flotta
Hogy látja most az autóipar helyzetét a Ford magyarországi ügyvezetője?
Ezért szorítják ki az elektromos autók a hagyományos járműveket
Ez mégiscsak egy Ford Mustang, egy sportautó
Máshogy kellene vezetni az elektromos autókat?
Az oldalon elhelyezett tartalom a Ford Magyarország megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.