Magyarországra is megérkezett a Ford elektromos SUV-ja: a Mustang Mach-E-vel már az előttünk álló korszakra készül az amerikai gyártó.
A cég ugyan már több, mint 100 éve foglalkozik – kisebb-nagyobb sikerrel – elektromos autók fejlesztésével, sőt a közelmúltban is több e-modellt mutattak be – például a 2009-es Frankfurti Motor Show-ra már egy teljesen elektromos Focus-szal érkeztek –, de többek között az infrastrukturális hiányosságok miatt kivártak a nagy dobással. 2021-ben azonban megérkezett a teljesen elektromos Mustang Mach-E, amelyben az SUV-k és a performance-modellek legjobb tulajdonságait domborították ki.
Miért épp a Mustang?
A Ford Mustang Mach-E úgy marad hű az ikonikus típusnévhez, hogy közben gyökeresen meg is újítja azt. Ahhoz, hogy ezt a látszólagos ellentmondást feloldjuk, egy picit érdemes visszatekinteni a márka történelemkönyvében. A Ford Mustang ugyanis már eredetileg is egy olyan autónak készült, amely szakított az autóipar addigi hagyományaival, hogy helyette valami vérpezsdítően izgalmasat kínáljon az autózás szerelmeseinek.
Az első modellt 1962-ben mutatták be a világnak, akkor még koncenpcióautóként, a Watkins Glen versenypályán. Ekkor az amerikai autógyártásra a mai szemmel nézve komikusan hatalmas, krómalkatrészekkel gazdagon ellátott batárok voltak a jellemzőek. A kis túlzással anyahajó méretű járművek méretét európai autósként elképzelni is nehéz: csak egy példa, egy 1959-es Cadillac Coupe de Ville közel hat méter hosszú volt, 6,4 literes (!) motorja pedig 325 lóerőre volt képes. Az ülései akár bőrkanapénak is beillettek, a mai benzinárak mellől visszanézve pedig belegondolni is szédítő, hogy az üzemanyagtartálya 76 litert tudott elnyelni.
Ekkor jött azonban Lee Iacocca, akiről úgy tartják, hogy Henry Ford óta senki nem tett hozzá annyit az autógyártáshoz, mint ő. 1960-ban lett a vállalat eddigi legfiatalabb alelnöke, akinek kulcsszerep volt a Ford Mustang kifejlesztésében. Iacocca ugyanis egy olyan autót képzelt el, amely az előző évtized benzinfaló szörnyeihez képest sokkal dinamikusabb, ugyanakkor a hétköznapi emberek – sőt, konkrétan az amerikai egyetemisták – számára kínál megfizethető alternatívát. Ezzel pedig nem csak a gyártó, hanem az egész autóipar új irányba kezdett mozdulni, a korábbi hatalmas őskövületek pedig megindultak a kipusztulás rögös útján.
A Mustang innentől fogva egyet jelentett a stílussal és a dinamikával, na meg a vezetési élménnyel, nem csoda, hogy valóságos amerikai ikon vált belőle. A Ford Mustang pillanatok alatt hódította meg a közönség szívét, de nem állt meg itt, egyből hollywoodi hírnevet is követelt magának. Elég csak a Steve McQueen nevével fémjelzett Bullitt című krimire gondolni, amelynek sötétzöld Mustangja önmagában annyira népszerűvé vált, hogy a 2018-ban a gyártó a kultfilm ötvenedik évfordulójára elkészítette akkori modelljének speciális Bullitt-változatát is. De említhetnénk a Nicolas Cage és Angelina Jolie főszereplésével forgatott Tolvajtempó című filmet, amelynek harmadik főszereplője az Eleanor nevet viselő Shelby Mustang, a jellegzetes ezüst festésével.
A Mustang ugyanis egyike azon kevés modelleknek, amelyek több évtizeden keresztül képesek voltak megmaradni egy autógyártó kínálatában. Kevés ilyen igazán ikonikus modell van, amellyel a Fordnak sikerült Európába is áthoznia a hamisítatlan izomautó-életérzést.
Mustang Mach-E: a jövőbe vezet
A fenti bevezetésre szükség volt ahhoz, hogy megfelelően a helyén tudjuk kezelni a gyártó első telivér elektromos autóját. A Ford Mustang Mach-E ugyanis egy szempontból gyökeresen különbözik a nagy elődöktől, ugyanis nem egy mély fekvésű, aszfaltszaggató sportautóról van szó. Ez sokak számára tűnhet blaszfémiának, az amerikai gyártó azonban nem véletlenül döntött a jellegzetes, vágtázó ló által jelképezett modell áttervezése mellett.
Kezdjük a névvel, ami a legszorosabb kapcsolódást mutatja a Mustang patinás múltjához. Ford Mustang Mach 1 néven ugyanis már 1968-ban, négy évvel az első modell hivatalos bemutatója után már megjelent az első, kifejezetten a dinamikus menetteljesítményhez tervezett változat. Utóbbi abszolút jellemző a 2021-ben bemutatott teljesen elektromos modellre is, amely könnyű szerrel utasítja maga mögé a konkurenciát, ha vezetési élményről van szó.
Az elektromos SUV ugyanis 351 lóerőre képes, ez azonban nem adja vissza megfelelően, hogy milyen élmény a volánja mögött ülni. Az elektromos autókra jellemző módon ugyanis az 580 Nm nyomaték az első pillanattól a sofőr rendelkezésére áll, ami azt jelenti, hogy akár nulláról indulva, akár az autópálya sebességhatárát feszegető tempónál elég csak egy laza „gázfröccs”, hogy az autó elképesztő dinamikával lóduljon meg. Mindez különösen úgy igen impozáns, hogy egy szűk öt méter hosszú (4724 milliméter), azaz nem túl kicsi járműről van szó.
A kocsi formaterve is jelzi, hogy gyökeresen mást hoz, mint a korábbiak, ugyanakkor első pillantásra látszik rajta a Mustang-DNS. Bár kétségtelen, hogy ez egy nagy, családi autónak is beillő gépkocsi, és a Ford meghatározásában is SUV-khoz, azaz városi terepjárókhoz sorolja, ránézve mégsem az jut az ember eszébe, hogy azonnal rohanjon az első offroad-pályára vele. Na nem, mintha ne tudna megbirkózni a kiválóan hangolt futómű a hepehupás tereppel, hanem azért, mert a karosszéria vonalvezetése még álló állapotban is a száguldás érzetét kölcsönzi az autónak, így az ember egyből azon kezd gondolkodni, hogy hogyan tudna leghamarabb kijutni a végtelen autópályára, hogy átélje a féktelen – és hangtalan – száguldás, suhanás örömét. Ez utóbbira csak rátesz az extraként rendelhető speciális tetőablak, amelyet ugyan nem lehet kinyitni vagy eltakarni, különleges, többrétegű üvegének köszönhetően azonban kívül tartja az infravörös és az ultraibolya sugarakat is, így az alatta ülők sosem fogják úgy érezni, hogy égeti őket a Nap melege.
A modell kétféle akkumulátorcsomaggal érhető el, ezek közül a kisebb 68 kWh, a nagyobb 88 kWh teljesítményű, utóbbival a gyári adatok szerint 600 kilométeres hatótávot lehet beautózni. Ez pedig komoly fegyvertény, mivel napjainkban a legtöbb, elektromos autózásban érdekelt gyártó modelljei legfeljebb bő 400 kilométer megtételére képesek. Mindehhez társul a Ford több mint évszázados autógyártási tapasztalata, amelynek köszönhetően az autó belseje is minden igényt kielégítő, 21. századi élményt nyújt. A kényelmes ülések és a prémium anyagokból, zörgésmentesen összerakott műszerfal mellett a belső teret a középkonzol helyét elfoglaló, függőleges tájolású 15 hüvelykes érintőképernyő uralja, amelyről az autó legtöbb funkciója és szolgáltatása néhány érintéssel vezérelhető. Ehhez csatlakozik az ebben a modellben bemutatkozó SYNC 3 rendszer, amely minden korábbinál hatékonyabb csatlakozást tesz lehetővé a különféle digitális eszközök számára.
A Ford mint a közlekedésbiztonság egyik úttörője, itt is megmutatja, hogy milyen sokoldalúan tudja megvédeni az autóban utazókat. A különféle vezetéstámogató rendszereknek – adaptív tempomat, sávtartó asszisztens, keresztirányú forgalomra való figyelmeztetés, vagy épp a 360 fokos, tolatást, manőverezést megkönnyítő kamerarendszer) köszönhetően az utasok a legnagyobb biztonságban tudhatják magukat, miközben élvezik a csendes száguldást.
Ez a modell nem a jelen, hanem a jövő autója, ami egyrészt azt jelenti, hogy a gyártó már készül a 2030 utáni időkre, amikor az Európai Unióban már csak elektromos autókat lehet értékesíteni. Másrészt, ehhez a modellhez egy teljesen új platformot is fejlesztettek, ami azt jelenti, hogy a továbbiakban érkeznek majd a Mach-E alapjaira épülő, további modellek is, amelyek ugyanazt a kiváló vezetési élményt hozzák majd, más-más stílusú autókban.
Addig viszont marad a Mustang Mach-E, amely várhatóan sok autós szívét hódítja majd meg. Egy biztos, a konkurenciának most alaposan feladta a leckét az amerikai gyártó, hiszen nemcsak azaz alap-, de a csúcsmodell is ár/érték arányban könnyű szerrel utasítja maga mögé akár a német prémiummárkák, akár az amerikai trónkövetelők próbálkozásait.
Ön beleülne? Ilyen élmény egy plug-in hibridet hajtani (videó)
Az utca embere hibrid autóba ült: ez lett a tesztünk eredménye (videó)
Az oldalon elhelyezett tartalom a Ford Magyarország megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.