Bár az önvezető autók még gyerekcipőben járnak, a legmodernebb autókban megjelenő biztonsági berendezés és elektronika olyan segítséget nyújt a sofőröknek, amellyel szó szerint emberfeletti teljesítményre lesznek képesek. Lássuk, milyen megoldások dolgoznak a háttérben, miközben mi élvezzük a vezetés örömét.
Az úgynevezett vezetősegítő technológiák közül már ma is sokan ismerik az olyan megoldásokat, mint a tempomat, a tolatóradar, vagy épp a hátulról jövő autó fényszórójának hatására automatikusan sötétedő visszapillantó tükör. A jövő azonban már itt van a kanyarban, sőt, már az előttünk-mögöttünk haladó autóban is ott lehetnek a kor legújabb vívmányai.
Tudta-e? |
- Tudta-e, hogy évente több mint 1,2 millió halálos baleset történik a világon? Ez napi (!) 3287 halálesetet jelent, emellett évente 20-50 millióan sérülnek meg közlekedési balesetben. - Tudta-e, hogy a halálos közúti balesetek több mint fele a fiatal felnőtteket érinti? Ez évente közel 400 000, 25 éven aluli áldozatott, naponta körülbelül 1000 halálesetet jelent. - Tudta-e, hogy a közlekedési balesetek évente 518 milliárd dollárt emésztenek fel? - Tudta-e, hogy ha nem történik változás, 2030-ra a közlekedési baleset a világ 5. vezető halálokává válik? A fenti adatok az Egészségügyi Világszervezet, a WHO közlekedésbiztonsági kutatásából származnak. A szervezet szerint a gyászos statisztikák javításának egyik legjobb módja az autók biztonsági felszereltségének javítása, fejlesztése. |
Ez különösen akkor igaz, ha az adott járműveken a Ford emblémája díszeleg. Az amerikai gyártó ugyanis mára piacvezető lett a vezetősegítő technológiák fejlesztése és alkalmazása terén. Ráadásul – hogy vezető szerepét a jövőben is megőrizze – a cég nemrégiben a vezetősegítő eszközök kutatására szánt befektetések megháromszorozása mellett kötelezte el magát.
“A vezetősegítő technológiák révén jobb autóvezetővé válhatunk, mivel segítségükkel jobban látjuk és érzékeljük mindazt, ami körülöttünk történik,” mondta Scott Lindstrom, a Ford vezetősegítő rendszerekért és aktív biztonságért felelős igazgatója“. A Ford kutatás-fejlesztési befektetései kifizetődnek, mivel felpörgetik az innovációt, így gyorsabb ütemben bővíthetjük vezetősegítő technológiáink portfólióját, olyan funkcionalitást és teljesítményt nyújtva, amit vásárlóink sokra értékelnek.”
De lássuk, mik is ezek a technológiák, amelyek egy része már ma is, de legkésőbb két éven belül teljes egészükben rendelkezésünkre állnak majd a Ford autóiban.
Adaptív sebességtartó automatika
A tempomatot valószínűleg senkinek sem kell már bemutatni, az adaptív sebességtartó automatika azonban ennek a rendszernek a kiokosított „nagy testvére”. Az automatika nem csak az egyenletes sebességet képes tartani, hanem felismeri, ha az autó előtt egy kisebb sebességgel haladó jármű közlekedik, és ilyenkor automatikusan lelassít. Ennyivel azonban még nem ért véget a dolga, amint ugyanis a lassabb autó eltűnik a sávból, az adaptív sebességtartó automatika ismét felgyorsít a korábbi utazó tempóra, mindezt a sofőr beavatkozása nélkül.
Sávtartó asszisztenssel kiegészített, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer
Sávtartó automatikát is bemutattak már korábban, a Ford mostani fejlesztése azonban minden eddiginél biztonságosabbá teszi a vezetést: a sávtartó asszisztenssel kiegészített, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer először jelez, ha az autó elkezdene kisodródni a sávból, és kormányzási nyomatékkal segít abban is, hogy a sofőr képes legyen uralni az autót.
Vezetőfigyelő rendszer
Az egyik legveszélyesebb baleseti forrás, ha a járművezető figyelme – főleg hosszabb távon – lankadni kezd, sőt, akár el is alszik. A Ford vezető-figyelmeztető rendszere folyamatosan figyeli a sofőr éberségi szintjét, amit akár a műszerfalon is képes megjeleníteni. Ha a sofőr figyelme lanyhulna, a rendszer fény- és hangjelzéssel figyelmezteti, hogy ideje félrehúzódni és pihenni egy kicsit.
A sofőrök figyelmetlensége miatt fordulhat elő az is, hogy áttérnek a szembejövő sávba. A Ford mérnökei erre is gondoltak, ezért egy, a szélvédő mögé beépített kamera, valamint a fedélzeti navigációs rendszer adatai segítségével a biztonsági rendszer időben jelzi, ha korrigálni kell az autó irányát, megelőzve ezzel a súlyos baleseteket.
Ütközésre figyelmeztető rendszer
Természetesen nem csak a szembejövő sávban alakulhat ki vészhelyzet. Ezért fejlesztették ki a fékrásegítéssel kiegészített, ütközésre figyelmeztető rendszert, ami egy radar segítségével figyelmezteti a sofőrt a veszélyre. Az egyik legújabb technológia pedig akkor lép működésbe, ha az ütközés kockázata már tényleg nagyon magas, és a sofőr a kitérő manőver mellett dönt. A kitérő kormányzási asszisztens az állóra fékezett, vagy indokolatlanul lassan haladó járművek kikerülésében segít. A rendszer városi és autópályán használt tempónál is működik, szükség esetén pedig akár a kormányzásba is besegít, hogy a sofőrt minél könnyebben manőverezhessen.
Adaptív fényszórók
Az éjszakai vezetésnek is számtalan kockázata van, például, ha az országúton haladva elfelejtjük átkapcsolni a fényszórót tompított fényre, ezzel elvakítva a szembejövőket. A Ford automatikus távfényvezérlési funkciója azonban egy kamera segítségével érzékeli, ha szemből autó érkezik, és ilyenkor automatikusan átkapcsol a tompított világításra.
Emellett a vezető helyett is figyel, méghozzá olyan dolgokra is, amit az emberi szem fizikailag képtelen észlelni bizonyos távolságból. A Ford által jelenleg fejlesztett spot megvilágítási funkció egy infravörös – tehát az emberi szem számára láthatatlan frekvenciatartományban működő – kamerával pásztázza az út szélét, ha pedig gyalogosokat, kivilágítatlan kerékpárosokat vagy például állatokat fedez fel, ezeket jól láthatóan megvilágítja a sofőr számára. A jövő Fordjainak fényszórói össze lesznek kötve egy olyan kamerával, amely azonosítja az út szélén elhelyezett közlekedési táblákat, szükség esetén pedig széles fénycsóvával világítja be az útkereszteződéseket vagy a körforgalmakat, hogy az autóvezető figyelmét semmi és senki ne kerülhesse el.
Hátsó keresztirányú forgalom- és holttérfigyelő
Szintén gyakori baleseti ok, hogy a sofőr egyszerűen nem látja az autó holtteréből érkező másik járművet. A keresztirányú forgalomfigyelővel kiegészített holttérfigyelő (BLIS) rendszer egy radarral pásztázza az autó körül mozgó járműveket, ha pedig azt „látja”, hogy egy autó a sofőr holtterébe ér, a megfelelő oldalon lévő visszapillantó tükörben felvillanó fényjelzéssel hívja fel arra a figyelmet. Ugyanez a rendszer tolatáskor a keresztirányú forgalmat is képes figyelni, és időben jelez, ha oldalról másik jármű közelít.
Parkolóasszisztens
Az aktív parkolóasszisztens ultrahangos szenzorok segítségével figyeli a parkoló autók közötti helyek méretét és jelez, ha megfelelő helyet talált. A modern technológiának, a számtalan érzékelőnek és kamerának köszönhetően a Fordok játszi könnyedséggel, a sofőr beavatkozása nélkül képesek a legszűkebb helyekre is beparkolni. Ráadásul ez akár párhuzamos, akár merőleges parkolóhely esetén is működik.
Így a jövő, illetve már a jelen autóiban is a parkolás – ami sokak számára a vezetés legstresszesebb részét jelenti – csaknem videojátékká válik. A nagylátószögű tolatókamera panorámaképén a visszapillantóból nem látható akadályokat is észleljük, a képernyőn megjelenő sárga-piros-zöld segédvonalak segítségével pedig pontosan látjuk, hogy hova fogunk betolatni, és ott az autó pontosan hogyan helyezkedik majd el. Így akár egy szűkebb, biciklikkel, tetőboxszal és a családi mélyhűtővel telepakolt garázsba is gyerekjáték lesz a betolatás.
Hegymeneti elindulás-segítő rendszer
Az indulás hasonlóan könnyű, akár akkor is, ha meredek utcán álltunk meg. A hegymeneti elindulás-segítő rendszer ugyanis 2,5 másodpercig fenntartja a féknyomást még akkor is, ha éppen levesszük a lábunkat a pedálról azért, hogy a gázra lépjünk. Soha többé lefulladás!
Curve Control
A szintén már elérhető Curve Control rendszer azt érzékeli, ha egy kanyart esetleg túl gyorsan próbálnánk bevenni, ilyenkor automatikusan csökkenti a motor forgatónyomatékát, ha pedig szükséges, akár mind a négy kereket fékezi, ezzel szavatolva a sofőr biztonságát.
Ezek a rendszerek természetesen óriási segítséget jelentenek vezetés közben, a közlekedés biztonságát illetően azonban a sofőr, az emberi tényező lesz az, aki száz százalékig az uralma alatt tartja a járművet, nem pedig fordítva. Ugyanakkor a fenti technológiák valóban életmentőek lehetnek, ha a vezető figyelme lankad, vagy ha kevésbé tapaszalt autós ül a volán mögé. Ahogy azt az amerikai Insurance Institute of Highway Safety (IIHS) 2014-es kísérletsorozata is kimutatta – nem meglepő, hogy minél újabb technológiákkal felszerelt autóban ül valaki, annál kisebb a kockázata, hogy közlekedési balesetben sérülést szenvedjen.
Ford Fiesta: A legokosabb kisautó |
A Ford termékcsaládjának egyik legrégebbi és legnépszerűbb tagja ez a több mint 40 éves múltra visszatekintő kisautó. A Ford Fiesta legújabb modelljében minden más európai kisautónál több vezetősegítő rendszert és kapcsolódó szolgáltatást pakoltak a Ford mérnökei. A négyféle kivitelben – a luxus csúcsát jelentő Vignale, az aszfaltszaggató teljesítményt garantáló ST-Line, a stílusos Titanium és a fiatalokat megcélzó Trend – kapható új Fiesta 10 százalékkal jobban tapad a kanyarokban és 8 százalékkal rövidebb fékúton képes megállni, mint a korábbi modellek. Az új Fiesta ráadásul az első autó a Ford történetében, amelyben megjelenik a gyalogosészlelő rendszer, amely éjszaka is segít a balesetek megelőzésében. Az aktív parkolóasszisztens fékezési funkciójának köszönhetően az új Fiesták tulajdonosai elfelejthetik az apró, de igen bosszantó koccanásokat, mivel ez az autó már a vezető beavatkozása nélkül képes akár a legszűkebb helyekre is biztonságosan beparkolni. A kisautóhoz nagy zene is jár, az új Fiestákban ezért elsőként jelenik meg a prémium B&O hangrendszer, a SYNC 3 kapcsolódási technológia pedig garantálja a könnyű kezelhetőséget, a vezérlést ugyanis akár 8 inch átlójú, nagy felbontású érintőképernyő könnyíti meg. |
„Gyerekkori álmom volt egy eredeti, 1965-ös Mustang” – Kiss Gergely olimpiai bajnok vízilabdázó
Az oldalon elhelyezett tartalom a Ford Magyarország megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.