BrandChannel Eduline 2018. augusztus. 24. 15:00

Mi olyan nehéz a magyar nyelvben? Nyelvtanárokat kérdeztünk

Nyelvtanárokat kérdeztünk arról, mennyire könnyen tanulnak magyarul az angol, német, francia vagy más anyanyelvűek, és mit tartanak a legnehezebbnek a magyar nyelvben.

„Nem szeretem, amikor a magyar nyelvet nehéz nyelvként, általában a világ második legnehezebb nyelveként bélyegzik meg. Csak arról van szó, hogy mindenkinek az a legnehezebb, ami ismeretlen” – mondta Bencze Norbert, aki magyar mint idegen nyelv tanárként magyar nyelvet tanít külföldi diákoknak, emellett pedig alkalmazott nyelvész is. Igaz, azt hozzátette, hogy a magyar nyelv nagyon kevesek számára lehet úgy ismerős, mint egy svéd anyanyelvű számára a német vagy egy szlovák számára az orosz.

Szekeres Gyula angolnyelv-tanár, nyelvi coach szerint sokkal több csapdát rejt úgy az angoltanulás, ha párhuzamot vonunk a két nyelv között. „Az angol nyelvnek nagyon egyszerű a strukturáltsága: még ha felső fokon beszéli az ember, akkor is nagyon egyszerű az alapszerkesztése. A magyar nyelv ettől sokkal változatosabb lehet” – mondta. Szerinte a magyarok számára ez sokszor furcsának tűnik: sok ember küzd azzal, hogy nem beszélhet hasonló szórenddel. Ezért is gondolja úgy, hogy a két nyelvet el kell egymástól különíteni, „még ha esetleges kapcsolódások is vannak, előbb-utóbb mindenki zsákutcában fogja magát találni, ha ezekre akar építeni". A nyelvtanár szerint sokan mégis így tesznek, ezért nyelvi coachként kiemelten foglalkozik ezzel a problémakörrel, az úgynevezett „Hunglish” jelenséggel. „Az anyanyelvre való hivatkozást viszont, hogy bocs, én magyar vagyok, nekem egy évvel tovább tart a nyelvtanulás, inkább kifogásnak tartom” – tette hozzá Szekeres Gyula, aki korábbi cikkünkben az angolnyelv-tanulás nehézségeiről és a leggyakoribb tévhitekről is beszélt.

Mi a helyzet a magyarnyelv-tanulással?

Egyáltalán kik tanulják a magyart idegen nyelvként? „Magyarországon sok a külföldi munkavállaló, az egyetemeken a nemzetköziesítés hatására jelennek meg nagy számban külföldi hallgatók, de a közoktatásban is néhol már olyan méreteket ölt a külföldi diákok aránya, amivel kiemelten foglalkozni kell. Sokan érkeznek rövidebb-hosszabb csereprogramokra, tanulmányi utakra, vagy esnek szerelembe az országgal, a nyelvvel vagy jövendőbelijükkel” – mondta Bencze Norbert, aki külföldi hallgatókat oktat. Hozzátette, hogy a határokon túl is sokan "tanulják vissza" nagyszüleik nyelvét, vagy éppen a többségi nyelvvel szemben tanulják a magyart.

Stiller Ákos

Arra a kérdésre, hogy mi a legnehezebb a magyar nyelvben, Bencze Norbert azt felelte: „a legnehezebb az agglutináló-ragasztó jellegének megszokása, vagyis az, hogy a jelentést elsősorban a tőhöz kapcsolt toldalékokkal fejezzük ki. Ezt még a magánhangzók harmóniájának állandó keresése is nehezíti. Mindez tehát egy más gondolkodásmódot követel meg.”

De ugyanúgy, mint más nyelveknél, itt is érdemes használni az online elérhető tananyagokat, amit Bencze Norbert is alkalmaz a hatékonyabb nyelvtanulás érdekében. A mid-van.hu nevű oldal, amely a magyar mint idegen nyelv tanárainak készült, lehetővé teszi a szakmán belüli tapasztalatok, kész tananyagok megosztását. „Az online terek tehát a magyar mint idegen nyelv (MID) tanárok munkájának egy fontos részét képezik” – hangsúlyozta Bencze Norbert.

Internetes szótárak, online tesztek

Bencze Norbert óráin – főleg a haladó csoportoknál – gyakran dolgozik hanganyagokkal, videókkal, de internetes szótárakat is használhatnak a diákok. Okostelefonjaikat pedig nem csak szótárazásra használhatják az órákon. „Például az órán spontán előkerülő magyar étel vagy épület képét is gyorsan meg tudják keresni a diákok. Az okostelefonok természetes részét képezik a tanulásnak, kiegészítik, segítik azt” – mondta Bencze Norbert.

A nyelvtanár az otthoni gyakorláshoz online teszteket is össze szokott állítani. „Ezek nem számítanak semmilyen értékelésbe, csak visszajelzést adnak, mivel az eredményt azonnal megkapják a nyelvtanulók. Így segítik például a grammatikai szabályok begyakorlását. A tesztek többször is kitölthetők, így a gyengébben teljesítő diákoknak van lehetőségük a plusz gyakorlásra, a felzárkózásra is” – mondta Bencze Norbert.

Ezekkel a nyelvtanár szerint időt spórolnak, „a közös munkát olyan jellegű feladatokkal, fejlesztéssel tudjuk tölteni, ami önállóan nem menne, így például több idő jut a szóbeli kifejezés gyakorlására, de természetesen a tesztek kitöltése közben előkerülő kérdéseket, akár visszatérő nehézségeket is meg tudjuk beszélni”.

Nyelvtanfolyamokat keres? Az Eduline online tanfolyamai számos tanulási lehetőséget kínálnak.