Akármikor, akárhol tanulhatnak azok, akik a hagyományos helyett az online oktatást választják. Sokan azonban nem tudják megfelelően kezelni ezt a fajta "szabadságot". Milyen hibákat érdemes elkerülniük azoknak, akik online tanfolyamokkal fejlesztenék készségeiket, szereznének új ismereteket?
Kellemetlen meglepetés érheti azokat, akik megnézik a lemorzsolódási statisztikákat a Stanford, a Princeton, a michigani és a pennsylvaniai egyetem által 2012-ben közösen indított online oktatási platformján, a Courserán: a kurzusokra beiratkozók közül csak minden tizedik fejezi be az online tanfolyamot és szerez tanúsítványt. De mi lehet ennek az oka?
Több tucatnyi kurzusra beiratkoznak, mert ingyenes vagy olcsó
Ugyanaz a helyzet, mint a nagy leárazások idején: a vásárlók hajlamosak jóval több terméket a kosarukba tenni, mint amennyire szükségük van. Pláne akkor, ha a terméket - ami ebben az esetben egy online kurzus - ingyen adják. Márpedig az online oktatási portálokon rengeteg ingyenes kurzust lehet találni (az Eduline online tanfolyamai között is több olyan van, amelyért nem kell fizetni). Csakhogy a tapasztalat az, hogy egyszerre csak egy vagy két online kurzust érdemes elkezdeni, így lehet a leghatékonyabban tanulni.
Nem megfelelő szintű képzést választanak
Könnyen lehet, hogy valaki alul- vagy éppen felülértékeli a tudását, és olyan kurzust választ, amely nem passzol meglévő ismereteihez. Ez a hiba könnyen kudarcélményhez vagy unalomhoz vezethet - és mindkettő elveheti a motivációt. Így nagyon fontos, hogy a tanulóknak reális képük legyen a tudásukról.
Nem terveznek
Nem mindenkinek erőssége a tervezés, de aki online próbál tanulni, annak ki kell tűznie egy célt - például mikor fogja befejezni a tanfolyamot vagy mikor jelentkezik nyelvvizsgára -, majd fel kell állítania egy ütemtervet, amelynek több kérdésre választ kell adnia. Hetente hány órában tud foglalkozni a kurzussal, és hány órát szán a házi feladatok megírására, a lecke átismétlésére? Milyen napokon tud egy-két órát a tanulásra elkülöníteni? Ha megvan az "órarend", ahhoz érdemes szigorúan ragaszkodni - sőt arra is figyelni kell, hogy tanulás közben csak a tananyag legyen szem előtt (akárcsak a nyelviskolában vagy egy egyetemi előadáson), ne menjen közben a tévé, ne böngésszünk a közösségi oldalakon. A koncentráció a hatékony tanulás egyik titka.
Nem kérdeznek
Míg a hagyományos tanfolyamokon a "hús-vér" tanároknak bármikor fel lehet tenni kérdéseket, az online kurzusok hallgatóinak valamivel nehezebb dolguk van, e-mailben, Skype-on vagy az oktatási platform saját chatfelületén kérdezhetnek az oktatótól. Ám érdemes kihasználni ezt a lehetőséget, ha egy-egy tananyagrész problémásnak tűnik.
Nem használják a megszerzett tudást
Ahogyan arról már korábban írtunk, Rácsai Dávid norvégnyelv-tanár szerint a nyelvkurzusok esetében fontos, hogy ne csak tanuljuk, hanem használjuk is az adott nyelvet. „Hallgassunk séta, házimunka, munka, fürdés, utazás közben a célnyelven podcasteket, rádiót, beszéljünk, írjunk a célnyelven, olvassunk cikkeket, könyvet a célnyelven, nézzünk filmeket, videókat a célnyelven, a kifejezéseket írjuk le, memorizáljuk és rendszeresen ismételjük!” - tanácsolja.
De nem csak a nyelvtanulóknak fontos, hogy ne csak az oktatóvideók nézése közben foglalkozzanak az adott anyaggal. Érdemes a témáról szóló cikkeket olvasni, szakmai Facebook-csoportokba belépni, használni a tudást nap mint nap.
Az Eduline online oktatási oldalán érettségi- és nyelvvizsga-felkészítő kurzusok közül is lehet válogatni, a magánórákra szánt költségek töredékéért. Emellett számos idegen nyelvi, informatikai és egyéb szakmai, valamint hobbitanfolyamra lehet jelentkezni, akár ingyen is. A kurzusokat egyetemi oktatók, középiskolai tanárok, felnőttképzésben dolgozó szakemberek készítik, akikkel lehet konzultálni e-mailben, Skype-on, de akár a többi tanulóval is fel lehet venni a kapcsolatot.
Az oldalon elhelyezett tartalom az Eduline megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.