Megoldható lenne átterelni az utasokat a repülésről a vasútra, de ez a kormányok és az EU felelőssége is
A repülés nagyságrendekkel szennyezőbb és jóval kényelmetlenebb is, mint a vasút. Mégsem igazi alternatíva az utóbbi, amíg nem lesz a jelenleginél olcsóbb és gyorsabb. Kérdés, hogy ez sikerül-e.
A pandémia idején tapasztalt zuhanás után ismét szárnyal a légi közlekedés. Idén az első nyolc hónapban a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 11,4 millió utast fogadott, s 2024 egészére rekordot várnak. A reptér új tulajdonosai, a magyar állam és a francia Vinci Airports 2030-ra 20 milliós, 2040-re 25 milliós utasforgalmat irányoznak elő.
A repüléssel szemben azonban komoly társadalmi és jogalkotói ellenérzések vannak, jórészt környezetvédelmi okok miatt. A légi közlekedés ugyanis tetemes károsanyag-kibocsátással jár. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a szektor adja a világ teljes szén-dioxid-kibocsátásának 2 százalékát. Egy utasszállító rövidebb (belföldi) úton utaskilométerenként 133 gramm szén-dioxidot és 121 gramm egyéb káros anyagot bocsát ki. A hosszú távú utak mutatója valamivel jobb: 102, illetve 93 gramm utaskilométerenként.
Ennél még egy magányos autós fajlagos kibocsátása is kedvezőbb. Ebből a szempontból környezetbarátabb megoldás elautózni Budapestről Párizsba, mint ugyanezt az utat repülővel megtenni. A környezetet leginkább kímélő megoldás azonban a vasút: egy átlagos belföldi járat utaskilométerenként mindössze 41 gramm szén-dioxid kibocsátásával közlekedik. A legalacsonyabb mutatójuk a nagy sebességű vasutaknak van, a nyugat-európai Eurostaré például 6 gramm utaskilométerenként.
Pártolói szerint a vasút utazási élményben köröket ver a repülésre: nincs hosszas, kellemetlen biztonsági ellenőrzés és becsekkolás, a vonatra fel lehet vinni ételt-italt, az ott árusított termékek jellemzően jobb minőségűek, mint amihez a repülőkön hozzá lehet jutni, az ülések és az azok körüli terek tágasabbak. A légitársaságokat – különösen az olcsó jegyeket kínáló fapadosokat – sok kritika éri a késések, járattörlések és az ezekkel kapcsolatos panaszok kezelése miatt. Ám ezek még mindig gyakorlottabban és jobban kezelik az ilyen helyzeteket – például amikor egy vonat késik vagy kimarad, a társaság aligha biztosít másik eljutási lehetőséget vagy éjszakai szállást, az utas jó eséllyel megvárhatja a következő szerelvényt.