Felszállóban a kínai hátterű új magyar légitársaság – a Légi Selyemút hátterében ott egy Tiborcz-érdekeltség is
Kína kerülőúton, egy kis „magyar” cégen keresztül törne be az európai légi piacra. A személyszállítási tervekből évek múlva lehet valami, a kínai hátterű Hungary Airlines addig is bőven profitálhat az áruszállításból. Jól járhat egy Tiborcz-féle logisztikai cég és az állami lélegeztetőgép-biznisz egyik nyertese is. A személyszállításnál majd az újabb terminállal bővített, már visszaállamosított Budapest Airport lehet a kínai elosztóbázis.
Gyorsítósávra gurult és ezek után magasra szállhat a Hungary Airlines Kft., amelyet új magyar légitársaságként szokás emlegetni, de valójában nem új, mert már 3,5 éve működik, tulajdonosi köre pedig csak részben magyar, inkább kínai hátterű. Sőt egyelőre nem is a személyszállításban keres potenciált az erre utaló hangzatos bejelentések ellenére, hanem az áruszállításban – rövid és középtávon biztosan. Ebben van is gyakorlata, hiszen már jelenleg is jelentős szeletet hasít ki a Ferihegyen átmenő áruszállítási piacból a Budapest Airporton tevékenykedő cargocégek egyikeként, és
ami a jövőjét illeti, a jelek szerint inkább lesz a kínai Légi Selyemút európai bázisa, talán egyenesen Kína trójai falova a légiforgalmi ágazatban, semmint új magyar légitársaság.
Kicsit magyar, még inkább kínai háttér
A jelenlegi fő tevékenységi körre, az áruszállításra utalva idén tavasszal még Hungary Cargo Airlines volt a cég neve, aztán májusban a cargo szót elhagyták belőle, és ezzel a 2021-es alapítás óta már harmadszorra változott a név. A vállalkozást kezdetben Universal Translink Airline Hungarynek hívták, és ez utalt is az egyik tulajdonosára: a kínai Universal Translink Airlines Co. Ltd. Társaságra (Utlink). Ez egy kínai áruszállító cégcsoport, amely ma már világszerte évi 900-nál több repülőgépet indítva évi 100 ezer tonna árut mozgat meg mintegy 2000 partnere megbízásából.
A névadó Utlink azonban kezdettől csak kisebbségi tulajdonos volt, mivel a magyar vállalkozás többségi, 51 százalékos tulajdonrésze egy Wu Jiang nevű – több, mint 30 éve Magyarországon élő, magyar állampolgársággal rendelkező – kínai üzletemberé, aki a társaság ügyvezetője is. Wu Jiangnak nem ez az egyetlen hazai cége: tavaly Orbán Viktor kormányfő vejének, Tiborcz Istvánnak az érdekeltségével, a Waberer’s cégcsoportba tartozó WSZL Szállítmányozási és Logisztikai Kft.-vel alapított közös logisztikai társaságot SinoWa International Kft. néven.
De a ChinaCham-társalapító Wu Jiangnak további 24 magyarországi vállalkozásban is van tulajdonrésze, például a CECZ-cégcsoport vállalataiban. Ezek egyike a CECZ Közép-európai Kft., amely a covidjárvány idején a lélegeztetőgép-bizniszből is részesült 11,8 milliárd forint értékben – egyebek mellett ezért a hozzájárulásért kapta meg 2020 októberében Wu Jiang a Magyar Érdemrend lovagkeresztjét. A Hungary Airlines-ban ugyan idén októberben a Translinket egy másik kínai cég, az UTL Digital Logistics Co. Ltd. váltotta, de Wu Jiangé maradt a többségi részesedés. Ez azért fontos, mert
az Európai Unió területén lévő nemzeti légitársaságok csak akkor kapnak repülési jogot, ha többségi tulajdonosuk az EU állampolgára.