Milyen középiskolába felvételizzen a gyerek? – választási kisokos
A személyre szabott választás a legjobb, hiszen ez lehet a garancia arra, hogy a diák jól érezze magát az iskolában és a közösségben. Pályaválasztási szakembereket kérdeztünk a mérlegelés szempontjairól, hogy ezzel is segítsük a középiskola-választást.
Passzoljon a képességekhez, az érdeklődéshez, de legyen benne kihívás is – ideális esetben ilyen a jól kiválasztott középiskola a szakértők szerint. Amennyire egyszerűen hangzik ez az alapállítás, valójában annyira bonyolult a döntés, amely előtt a felvételiző gyerekek és szüleik állnak, és ennek csak az egyik aspektusa, hogy egyáltalán milyen típusú iskola mellett tegyék le a voksukat. Mire számíthatnak a diákok a négy-, hat- vagy nyolcosztályos gimnáziumban? Kinek való a két tanítási nyelvű tagozat? Mit nyújthat az alternatív vagy az egyházi iskola? Milyen érvek szólnak a szakiskola mellett? Körkép.
A nyolc, illetve hat évfolyamos gimnáziumban a „hagyományos”, négy évfolyamoshoz képest eltérő helyi tanterv szerint tanulnak a diákok. Ezekben az iskolákban gyakran magasabb a követelmény, mint a négy évfolyamos gimnáziumok többségében, és a bejutás, a felvételi is nehezebb – mondja Gebauer Ferenc, a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Továbbtanulási és Pályaválasztási Tanácsadó Tagintézményének igazgatója. Szerinte ezért azokat a gyerekeket érdemes ilyen intézményekbe íratni, akik szívesen és könnyen tanulnak, terhelhetők, fontos számukra a teljesítmény, és érettségi után várhatóan a felsőoktatásban szeretnék folytatni a tanulmányaikat.
A gimnáziumok szakmát nem adnak, az érettségire készítenek fel, az ott töltött évek célja tehát az elméleti tudás gyarapítása. Jellemzően legalább négyes átlag kell a bekerüléshez, teszi hozzá Császár Gabriella pályaválasztási tanácsadó, akinek a tapasztalata szerint sok szülő azért viszi nyolc- vagy hatosztályos gimnáziumba a gyereket, mert akkor az érettségiig „biztosított” az iskola, elébe mennek a nyolcadikban esedékes és igen nagy stresszel járó felvételi mizériának. Mint mondja, a „versenyistállók”, a kifejezetten erős gimnáziumok mellett vannak közepesen erős, de családias hangulatú intézmények is, ahol széles körben kapnak ismereteket a gyerekek. „Akik 14 évesen bizonytalanok, hogy mi érdekli őket, vagy éppen sokoldalúak, azoknak is jó megoldás lehet az általános tantervű gimnázium. Annak is ajánlható, aki valamilyen konkrét téma iránt érdeklődik, és talál olyan tagozatot, ahol el tud mélyülni az adott érdeklődési körben.”