A legjobb bérlő az Orbán-kormány: már 10 milliárdot hozott Schmidt Mária családi cégének ez az irodaházbiznisz
Még négy évvel tovább marad az Agrárminisztérium abban az exkluzív irodaházban, amit az Orbán-kormány még 2018-ban saját akkori kormánybiztosa, Schmidt Mária cégétől bérelt ki – derült ki közérdekű adatkikéréssel megszerzett dokumentumokból. A bérleti szerződést ugyanis csendben – és verseny nélkül – újrakötötték, méghozzá úgy, hogy változatlan szolgáltatásért havonta 30 millióval még többet is fizetnek közpénzből. Schmidték cége így már havi 147 millió forintot kap, és mivel az inflációt is kompenzálják nekik, mostanáig több mint 10 milliárd forint vándorolt a NER-kedvenc “főbérlőhöz”.
Még 2018-ban hoztuk nyilvánosságra azt az állami irodaház-ügyletet, ami már akkor mutyigyanúsnak tűnt: az Agrárminisztérium székházának felújítása miatt Schmidt Mária családi cégétől béreltek ki egy egész irodaházat a tárca átmeneti elhelyezésére. A Terror Háza Múzeum főigazgatója ekkor még javában kormánybiztos volt, vagyis az Orbán-kormány a saját tisztségviselőjének a céges érdekeltségébe költöztette a minisztériumát.
Az egykori Földművelésügyi Minisztérium, jelenlegi nevén az Agrárminisztérium székháza a Kossuth téren található, ezt az 1887-ben átadott épületet „a műemléki értékeket tiszteletben tartva modernizálják”. „A közel ezer dolgozó számára XXI. századi munkakörülményeket teremtenek”, és nem mellesleg az épület egyik szárnya alá mélygarázst építenek.
A munkálatok idejére a minisztériumot el kellett helyezni, és éppen arra a belvárosi, Duna-partnál található Vigadó Palota Irodaházra esett a választás, amelyet Schmidt Máriáék családi cége, a Budapesti Ingatlan Hasznosítási és Fejlesztési Nyrt. (röviden: a BIF) ad ki. Mivel az irodaházban található 12 parkolóhely kevés, a megállapodás részeként további plusz 60 parkolóhelyet is kibéreltek az épület szomszédságában található, szintén BIF-tulajdon Aranykéz utcai parkolóházban.
Miután a hvg.hu beszámolt a megállapodásról, 2019-ben még pert is indítottunk a közérdekű adatok kiadásáért, miután többszöri kérésre sem voltak hajlandóak elárulni, milyen feltételekkel szerződtek, egyáltalán mennyi a közpénzből fizetett bérleti díj. Végül nagy nehezen megkaptuk a kért adatokat, így derült ki, hogy a 2021-ig megkötött bérleti szerződés alapján havonta 116 millió forint plusz áfát, vagyis 148 millió forintot fizetnek a BIF-nek.
Új szerződés, újabb huzavona az információkért
Cikksorozatunk után sokáig csend volt, jött a Covid időszaka, közben az eredeti szerződés 2021. szeptember 30-én lejárt, de az Agrárminisztérium továbbra is a Vigadó Palota Irodaházban működött. A Transparency International Magyarország vette elő újra a kérdést, hogy vajon mennyibe is kerül mindez az adófizetőknek, és biztosan piaci versenyben kialakult, költséghatékony megoldásról van-e szó.
„Eredetileg Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő hívta fel a figyelmünket erre a közpénzt érintő megállapodásról, utána a Transparency International több irányban is elindult, hogy megismerhessük a közérdekű adatokat: az Agrárminisztériumot, a Központi Ellátási Főigazgatóságot (KEF), illetve ennek utódjaként az MNV Zrt.-t és a BIF-et is megkerestük. Először – mint a pókerben – körbejárt a lap, a tárca passzolt arra hivatkozva, hogy nem adatkezelő, a KEF elsőre nemet mondott, ahogy a cég is. Biztosra vettük, hogy per lesz belőle, de végül sikerült megkapnunk az MNV-től, majd a BIF-től a szerződéseket anélkül, hogy bíróságig kellett volna vinni az ügyet – mondta Ligeti Miklós, a szervezet jogi igazgatója.
Egymás mellé tettük a két szerződést
Miután az eredeti bérleti szerződést 2019-ben lapunk szerezte meg, ezt össze tudtuk hasonlítani a Transparency által megszerzett újabb megállapodással, amit 2021. november 19-én írtak alá. A korábbi szerződés lejárta és az újabb bérleti időszak közti pár hónapot pedig gyakorlatilag utólag lepapírozták, vagyis folyamatosan birtokban maradt a jól fizető állami bérlő.
Átnéztük az összes kiadott dokumentumot, köztük az új bérleti szerződést és mellékleteit, amelyben a BIF még négy évre, 2025. szeptember 30-ig kiadta az Agrárminisztérium számára ugyanazt az irodaházat és a plusz parkolóhelyeket. Mindezt úgy, hogy semmi jelét nem találtuk annak, hogy közben bármilyen versenyeztetés lett volna, vagy legalább megpróbáltak volna más lehetőséget találni az agrártárca elhelyezésére – akár úgy, hogy nem ragaszkodnak a „Central Business District legimpozánsabb részé”-hez.