Papp Réka Kinga: Foszladozó oktatás – ezt nem okosba kellene megoldani
“Napról napra, vécépapír-gurigáról vécépapír-gurigára átvállaljuk az állam felelősséget ahelyett, hogy közösen és tartósan kipréselnénk az államból, kormányból, önkormányzatból, ami jár.” Vélemény.
Amikor először kaptam listát a bölcsődébe beszolgáltatandó javakról, még meglepődtem. Vécépapír, szalvéta, zsebkendő, törlőkendők, szappan… Emlékeztem a saját gyerekkoromból, hogyan hordtuk magunkkal az egyénileg kicsomagolt klotyópapírt a lakótelepi általános iskolába. Friss szülőként még azt képzeltem, hogy a közben eltelt húsz év alatt talán változtak a dolgok.
Tizenévnyi gyereknevelés alatt megszoktam, mára a szemem is alig rebben az iskolakezdő bevásárlások láttán. Megszoktam, hogy az intézmény nem biztosítja a higiénés alapokat, és a fénymásolópapírt is mi hordjuk be a kézműves doboz és a vonalzókészletek mellett.
Az sem titok, hogy az állami iskoláknak ma Magyarországon esélyük sincs ezen a helyzeten változtatni, mert a legalapvetőbb szükségleteikre sem kapnak eleget a rommá központosított intézményfenntartótól. De egyre több helyen kérnek a méregdrága magániskolák is a tizenkét havi tandíj mellé még önkéntes munkát, süteményt az évnyitóra, plusz kiránduláspénzt, egyszeri hozzájárulást a tantermek szépítéséhez.
Sajnos ezek az „önkéntes” hozzájárulások nem javítanak, hanem rontanak az oktatási rendszer általános helyzetén.
A szürkezónás beszolgáltatások két társadalmi jelenségre épülnek: a nők kizsákmányolhatóságára és az elnyomott társadalmak túlélési reflexeire.