Amiben Budapest viszi a prímet Európában: párját ritkítja a nosztalgiavillamosok flottája

7 perc

2024.08.25. 12:00

Az elmúlt években egyre gyorsuló ütemben újultak meg a BKV nosztalgiavillamosai. A részben önkéntesek által felújított villamosok nemcsak egy-egy történelmi kor tanúi, a jövőben a minőségi turizmus eszközévé válhatnak.

Budapest hangulatához már több mint 130 éve hozzátartoznak a villamosok: az első elektromos hajtású szerelvény 1887 novemberében gördült végig a Nyugat pályaudvar és a Király utca közötti szakaszon. Idővel a villamos megkerülhetetlen közlekedési eszköz lett Budapesten, mostanra pedig a magyar főváros tudhatja magáénak a világ legforgalmasabb villamoshálózatát. Emellett a régi járművek páratlan gyűjteménye is egyedivé teszi Budapestet:

mára ugyanis több mint 10 különleges jármű alkotja a BKV nosztalgiaflottáját, amelyekkel bármikor megidézhető a dualizmus, II. világháború, vagy éppen a rendszerváltás időszakának hangulata.

A nagykörúti próbavillamos végállomása a Nyugati pályaudvar előtt 1887-ben
Fortepan / Somlai Tibor

A nosztalgiaflotta története a 80-as években kezdődött: a ma is ismert Tatra villamosok érkezése után sok régi kocsit selejteztek, amelyek közül a Közlekedési Múzeum többet is védetté nyilvánított, így nem bontották szét azokat. Közülük az elsők egyikeként a 611-es számú kocsit újították fel, amelynek története leírja a budapesti villamosközlekedés korszakait is. A 611-est 1908-ban, a Schlick-gyárban építették, ekkor az uralkodót még Ferenc Józsefnek hívták és az utcákon baloldali közlekedés volt.

A kocsi kisebb-nagyobb felújításokkal majdnem 70 éven át közlekedett, a II. világháború után ikerkocsivá alakították (vagyis egy másik, ugyanilyen járművel összekapcsolva közeledett), a selejtezése után pedig visszaállították eredeti állapotára. A 611-es ma is a flotta egyik ékkövének számít, és különösen autentikus hangulatot áraszt. Főleg, amikor a Hűvösvölgybe vezető vonal míves, századfordulós stílusú utasvárói között halad el.

A 611-es pályaszámú nosztalgiavillamos a Kossuth téren
BKK

A legtöbb védett jármű sorsa azonban nem alakult ilyen szerencsésen: nagy részük különböző kocsiszínek mellett félreállítva, esetleg vastelepeken kallódva várta sorsa jobbra fordulását.