A divat mondja meg, hogy ki vagy? – Kelet-európai szépség a Capa Központban

8 perc

2024.08.14. 15:30

Divat és társadalmi környezet egymásra hatása gyakran eredményez izgalmas olvasatokat. Adjuk még hozzá ehhez a 20. század második felének vizuális forradalmában kulcsszerepet játszó médiumot, a fotográfiát, ami megmutatja (és eladja) a mindenkori divatot, és kész egy olyan kombináció, ami alkalmas a jelen vagy a múlt egyes szeleteinek vizsgálatára is. A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ Kelet-Európai szépség című kiállítása erre tesz kísérletet. A kiállítás kurátorával, Mucsi Emesével Bihari Ágnes beszélgetett.

A kissé áthallásos című kiállítás illeszkedik abba a sorba, amelyben divattal kapcsolatos, de a szorosan vett tematikán túlmutató tárlatok vannak. Néhány ez évi példa: a párizsi Galerie Clementine de Feronniere-ben Fashion Faux Parr  címen Martin Parr ironikus-szociokritikus divatképeiből rendeztek fotókiállítást; a londoni Saatchi Gallery-ben jelenleg a Beyond Fashion című anyag látható, melyen több mint ötven kortárs fotográfus divatfotóit állították ki (köztük egyetlen magyarként Perlaki Márton munkáját is); arotterdami Kunsthalban Relationship címmel októberig látogatható a felmérhetetlen hatású Richard Avedon divat- és portréfotóiból válogatott nagyszabású tárlat; a New York-i MET-ben pedig Sleeping Beauties címen szeptemberig tart nyitva a múzeum divatanyagát alapul vevő, igazán látványos kiállítás.

A budapesti Capa Központ divatról, kelet-európai esztétikáról és szépségről, az öltözködésben tükröződő társadalmi állapotokról, továbbá az ehhez kötődő személyes élet- és szakmai történetekről szóló kiállítása kétségkívül érdekes, de mintha túl nagyot markolna. A többféle módon építkező anyag első felének tartalmi-elméleti elemei kissé ad hocnak tűnnek; másik fele pedig – ahol két teremben hat kortárs magyar fotográfus munkái láthatóak – egyenetlen benyomást kelt, bár az egyes sorozatok csoportosítása jelez valamelyes distinkciót.

Kiállítási enteriőr Bede Kincső munkáival
Capa Központ

A világhírű magyar modellről, Palvin Barbaráról készült egyik Tombor Zoltán-fotó (a fotográfus Hazafelé című sorozatából) a vezető kép a kiállítás kommunikációs anyagában. A (valószínűleg) még a szocialista időkben készült nyomott mintás textilen türkiz szatén melltartóban és nyitott felsőben heverő modellről készült fotográfiának húzó hatása van, megvan benne az a „glamour” és az a „cool” is, amire a kiállításban olvasható kurátori szöveg hivatkozik, mint a divatfotók által sugárzott vonzó, de csalóka életérzés.