„Túl hülyék vagyunk az autóvezetéshez? Sajnos igen”
Sok emberéletet menthetnek meg, de gyerekbetegségeik, tévedéseik révén egyúttal bosszúságot is okozhatnak azok az autós okosságok, amelyeket az EU most tett kötelezővé.
„Túl hülyék vagyunk az autóvezetéshez? Sajnos igen.” Ezzel a megjegyzéssel helyezte a megfelelő összefüggésbe a hamburgi Der Spiegel az EU most bevezetett biztonsági előírásait. Valóban: az Európai Parlament azzal indokolta a július 7. óta érvényes regulákat, hogy a közlekedési balesetek 95 százaléka legalább részben emberi mulasztásra vezethető vissza.
Annyi bizonyos, hogy az új intézkedések sem képesek megakadályozni az olyan – szerencsére ritka – eseteket, amilyen például a július elején történt halálos végű drogos ámokfutás volt lopott taxival a budapesti Árpád hídon. Az EU illetékesei mégis azt remélik, hogy az autók újabb rendszerei 2038-ig több mint 25 ezer emberéletet mentenek majd meg, és legalább 140 ezer súlyos sérülésnek veszik elejét. (A rendelkezés nem teljesen új, de eddig csak az új típusok engedélyezésére vonatkozott, mostantól a forgalomba helyezett összes autóra.) Majdnem tucatnyi újabb számítógépes ellenőrző – sőt a vezetésbe beavatkozó – rendszer vált kötelezővé. A gyártók által a haladás jegyében már régebben bevezetett blokkolásgátló, menetstabilizáló, tempomat és hasonlók után újabb kötelező felszerelésekkel bővül a sor.