Hogyan lett a Fesztiválzenekar rajongótábora olyan, mint egy popegyüttesé? – Interjú Erdődy Orsolya igazgatóval
Közösségépítés belső értékrendek mentén történhet – mondja Erdődy Orsolya, a Budapesti Fesztiválzenekar menedzser-igazgatója, aki évről évre előkelő helyen áll a legbefolyásosabb magyar nők Forbes-listáján.
HVG: Édesanyja, Csorba Csilla a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgató-helyettese, majd főigazgatója volt húsz évig. Édesapja, Erdődy Gábor történész bonni, majd vatikáni nagykövetként dolgozott, szintén hosszú időn át. Gyerekként közelről látta a kultúraszervezést, a diplomáciát, és azt a könnyed, nyitott és összeszedett kozmopolitizmust, ami a Fesztiválzenekart is jellemzi.
Erdődy Orsolya: Hosszabban Németországban, Rómában már rövidebb ideig éltem, de az olasz nyelv és kultúra szeretete nagyon erősen megmaradt bennem.
HVG: Zenét is tanult?
E.O.: Először zongoráztam, de mindig is hegedülni szerettem volna, így hamar váltottam. Kórusban is énekeltem, és igyekeztem már gyerekként minél többféle hangszeren megszólaltatni a zenét. Tervben volt, hogy a konzervatóriumba felvételizem hegedű szakra, de a Bonnba költözés végül meghiúsította, hogy hivatásos zenész legyek. Azt viszont lehetővé tette, hogy többféle pályán is kipróbálhattam magam: bölcsészként az ELTE germanisztika szakán, a Zsigmond Király Főiskola művelődésszervező tanszékén előadóként, ehhez könyvet, egyetemi jegyzetet is szerkesztettem, és a rendezvényszervezésbe is belekóstoltam.
HVG: Milyen érzés volt 2011-ben, 34 évesen megérkezni a Fesztiválzenekar élére?
E.O.: Igazgatóhelyettesként kezdtem, ezt a pozíciót akkor hozták létre, mert az új igazgató Stefan Englert német szakember volt, – akit a Schleswig-Holstein Musik Festivalról már ismertem –, és az itthoni intézményekkel, szervekkel a kapcsolattartáshoz szükség volt ezen a téren jártas emberre. Előtte dolgoztam a németországi magyar kulturális évadon, 2006 és 2007 között az új berlini Collegium Hungaricum építését kísértem végig; a kulturális tárca támogatásával létrehoztam a Klassz zenei irodát a 2009-es Haydn-év, a 2010-es Erkel- és Mahler-év és a 2011-es Liszt-év megszervezésére, de részt vettünk a 2010-es Pécs Európa Kulturális Fővárosa projektben, illetve a 2011-es EU-elnökség idejére is készültünk zenei eseményekkel. Ez hatfős iroda volt.
Amikor 2011-ben be kellett mutatkoznom a Fesztiválzenekarnak, ott ült előttem körülbelül nyolcvan ember – szerencsére sokakat ismertem már, vagy a zenei tanulmányaim vagy egyéb feladataim kapcsán találkoztam velük –, a létszám elsőre azért ijesztő volt. Jelenleg körülbelül 100 embernek vagyok a munkáltatója.
HVG: Fischer Iván a Fesztiválzenekar zenei igazgatója, ő felügyeli a művészeti programot, és ön a pénzügyi, operatív háttér megteremtését viszi. Milyen stratégiai megbeszéléseket folytatnak egymással?