Ez egy kivédhetetlen helyzet volt – szakértőket kérdeztünk az Árpád hídon történt balesetről

6 perc

2024.07.04. 15:30

2024.07.04. 16:27

Szinte napra pontosan egy év telt el az Árpád hídi két halálos baleset között, mindkét esetben szabályosan közlekedők életébe került az, hogy valaki nem tartotta be a szabályokat. Közlekedési szakértőket kérdeztünk arról, hogyan lehetne megelőzni a hasonló eseteket.

“Ez egy olyan sakk-matt helyzet volt, ahol nincs tovább. Mintha csak ágyúval lőttek volna az Árpád hídra, vagy mintha valaki direkt akarna elgázolni valakit a járdán, teljesen kivédhetetlen helyzet alakult ki” – így foglalta össze lapunknak a szerda esti baleset körülményeit Mészáros Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő, a Magyar Autóklub elnökségi tagja.  

Ahogyan korábban megírtuk, szerdán későn este egy taxi menetiránnyal szemben haladt a híd Pestről Budára tartó oldalán, ahol frontálisan ütközött egy Suzukival, amelybe utána hátulról egy másik taxi hajtott. Az ütközésben a baleset okozója és a Suzuki sofőrje – nem mellesleg a Schadl-ügy egyik tanúja –, valamint utasa is életüket vesztették, a harmadik járműben utazók közül pedig ketten súlyosan, ketten pedig könnyebben megsérültek

Videón, ahogyan óriási sebességgel száguld az Árpád hídi balesetet okozó autó a forgalommal szemben

Kikerült a TikTokra egy videó, amelyen minden valószínűség szerint az látható, hogy milyen hatalmas sebességgel halad a forgalommal szemben a balesetet okozó lopott taxi.

Az, hogy valaki a forgalommal szemben halad, olyan elemi hiba, amely kivédhetetlen helyzetet eredményez, egyik érintett jármű sofőrje se tudott volna mit tenni Mészáros szerint. “Egy a millióból az esélye annak, hogy valaki ilyenkor reflexszerűen pont úgy rántja el a kormányt, hogy elkerülhető a frontális ütközés, esetleg csak súrolja egymást a két autó” – tette hozzá. A szakérő szerint teljesen mindegy, hogy valaki mennyire jó sofőr vagy mennyire figyelmes. Mire felfogja, hogy cselekednie kell, és mit tegyen, már megtörténik a baj. 

Bár egyelőre nem tudni, mekkora sebességgel haladtak a kocsik, és bár a megengedett sebesség 70 kilométer per óra a hídon, a szakember szerint szinte az is mindegy volt, betartották-e ezt a sofőrök. Mészáros szerint ugyanis, ha a hídra szemben felhajtó taxi akár csak negyvennel, a Suzuki pedig hatvannal halad, már akkor is akkora erőviszonyok lépnek fel a járművek tömegéből adódóan, hogy szinte borítékolható a tragikus kimenetel. 

Ekkora ütközésre egy jármű sincs felkészítve annyira, hogy meg tudja védeni az utasok életét, és olyan műszer sincsen a legmodernebb autókban sem, amelyik megmondaná a szabályosan, menetirány szerint közlekedőnek, hogy “vigyázz, ha még mész ezen a lehajtón, és nem állsz félre, akkor gond lesz” – mondta Mészáros Ferenc. 

A szerencsés véletlenek lehetőségén és a rendkívül jó reflexeken túl egyetlen módja lenne annak, hogy a hasonló balesetek elkerülhetők legyenek a szakember szerint. A jogosítvány megszerzéséhez ugyanis szerinte kis túlzással nagyjából annyi kell, hogy valaki el tudja indítani és meg tudja állítani az autót, a váratlan helyzetekre az oktatás nem készít fel senkit. Ezeket a készségeket lehet és fontos is lenne elsajátítani vezetéstechnikai tréningeken, direkt erre a célra kialakított pályákon, ezen túl legfeljebb a gyakorlat tanítja meg az autósokat arra, hogyan reagáljanak vészhelyzetben. “Mire azonban ez a tapasztalat kialakul, előfordulhatnak balesetek, amelyeket esélyünk sincs kivédeni” – mondja Mészáros.