Ez egy kivédhetetlen helyzet volt – szakértőket kérdeztünk az Árpád hídon történt balesetről
Szinte napra pontosan egy év telt el az Árpád hídi két halálos baleset között, mindkét esetben szabályosan közlekedők életébe került az, hogy valaki nem tartotta be a szabályokat. Közlekedési szakértőket kérdeztünk arról, hogyan lehetne megelőzni a hasonló eseteket.
“Ez egy olyan sakk-matt helyzet volt, ahol nincs tovább. Mintha csak ágyúval lőttek volna az Árpád hídra, vagy mintha valaki direkt akarna elgázolni valakit a járdán, teljesen kivédhetetlen helyzet alakult ki” – így foglalta össze lapunknak a szerda esti baleset körülményeit Mészáros Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő, a Magyar Autóklub elnökségi tagja.
Ahogyan korábban megírtuk, szerdán későn este egy taxi menetiránnyal szemben haladt a híd Pestről Budára tartó oldalán, ahol frontálisan ütközött egy Suzukival, amelybe utána hátulról egy másik taxi hajtott. Az ütközésben a baleset okozója és a Suzuki sofőrje – nem mellesleg a Schadl-ügy egyik tanúja –, valamint utasa is életüket vesztették, a harmadik járműben utazók közül pedig ketten súlyosan, ketten pedig könnyebben megsérültek.
Az, hogy valaki a forgalommal szemben halad, olyan elemi hiba, amely kivédhetetlen helyzetet eredményez, egyik érintett jármű sofőrje se tudott volna mit tenni Mészáros szerint. “Egy a millióból az esélye annak, hogy valaki ilyenkor reflexszerűen pont úgy rántja el a kormányt, hogy elkerülhető a frontális ütközés, esetleg csak súrolja egymást a két autó” – tette hozzá. A szakérő szerint teljesen mindegy, hogy valaki mennyire jó sofőr vagy mennyire figyelmes. Mire felfogja, hogy cselekednie kell, és mit tegyen, már megtörténik a baj.
Bár egyelőre nem tudni, mekkora sebességgel haladtak a kocsik, és bár a megengedett sebesség 70 kilométer per óra a hídon, a szakember szerint szinte az is mindegy volt, betartották-e ezt a sofőrök. Mészáros szerint ugyanis, ha a hídra szemben felhajtó taxi akár csak negyvennel, a Suzuki pedig hatvannal halad, már akkor is akkora erőviszonyok lépnek fel a járművek tömegéből adódóan, hogy szinte borítékolható a tragikus kimenetel.
Ekkora ütközésre egy jármű sincs felkészítve annyira, hogy meg tudja védeni az utasok életét, és olyan műszer sincsen a legmodernebb autókban sem, amelyik megmondaná a szabályosan, menetirány szerint közlekedőnek, hogy “vigyázz, ha még mész ezen a lehajtón, és nem állsz félre, akkor gond lesz” – mondta Mészáros Ferenc.
A szerencsés véletlenek lehetőségén és a rendkívül jó reflexeken túl egyetlen módja lenne annak, hogy a hasonló balesetek elkerülhetők legyenek a szakember szerint. A jogosítvány megszerzéséhez ugyanis szerinte kis túlzással nagyjából annyi kell, hogy valaki el tudja indítani és meg tudja állítani az autót, a váratlan helyzetekre az oktatás nem készít fel senkit. Ezeket a készségeket lehet és fontos is lenne elsajátítani vezetéstechnikai tréningeken, direkt erre a célra kialakított pályákon, ezen túl legfeljebb a gyakorlat tanítja meg az autósokat arra, hogyan reagáljanak vészhelyzetben. “Mire azonban ez a tapasztalat kialakul, előfordulhatnak balesetek, amelyeket esélyünk sincs kivédeni” – mondja Mészáros.