Jó nagy bukó a visszavonuló oroszok által Magyarországon hagyott egyiptomi vonatbiznisz

6 perc

2024.07.02. 08:00

Második éve veszteséges a nagy egyiptomi vasútikocsi-megrendelést könyvelő Magyar Vagon-cég. A Magyar Vagonnak, illetve a Szalay-Bobrovniczky Kristóf jelenlegi hadügyminiszter által gründolt vállalatcsoporthoz kiprivatizált Dunakeszi Járműjavítónak az orosz Transzmas-csoport kiszállása után egyedül kell megbirkóznia az 1350 kocsiból álló rendeléssel. Az üzlet így már nem is tűnik olyan jó biznisznek – mindenesetre a Magyar Vagon éppen egy spanyol vonatgyártót igyekszik felvásárolni. Ezt is állami hátszéllel. Kovács Gábor cikke.

11,9 millió euró (nagyjából 4,7 milliárd forint) veszteséggel zárta a tavalyi évet a Ganz-Mavag International. Ezzel a társaság saját tőkéje 10,8 millió euró mínuszba fordult – a működés fenntartása érdekében a tulajdonosok nyilatkoztak arról, hogy 2024-ben biztosítanak legalább annyi pénzügyi támogatást, amiből a cég még legalább 12 hónapig működni képes.

A Mavag International az a vállalat, amelyik könyveli a Magyar Vagon-csoport nagy egyiptomi megrendelését – 1350 vasúti kocsit kell leszállítani az egyiptomi vasúttársaságnak. Ennek megfelelően a cég exportbevétele közel 125 millió euró volt. Igen ám, de a gyártási költségek 129,5 millió euróra rúgtak.

Tombor és a Mol

Ami a tulajdonosokat illeti, a Mavag International fele a Habony Árpád köréhez sorolt Tombor András Cato Investments Kft-jéé, a másik fele pedig a Magyar Vagon Befektetési Zrt-é. Utóbbi mögött a Molhoz, illetve Hernádi Zsolt Mol-vezérhez köthető Solva II. magántőkealap áll.

NER-vonalon privatizálták a MÁV járműjavítóit, de már titkolják, ki a tulajdonos

A honvédelmi miniszter által gründolt Magyar Vagon megszerezte a MÁV-tól a Szolnoki Járműjavítót is, az oroszok kiszállása után pedig egyedül teljesíti a teljes, egymilliárd eurós egyiptomi kocsimegrendelést. A forrást az állami Eximbank biztosítja.

Ha a tulajdonosoknak kell 2024-ben forrást biztosítaniuk a Mavag Internationalnak a működéshez, akkor alighanem lesz miből: a Mavag International tavaly 5 millió euró osztalékot fizetett számukra a 2022-es eredménye után. Mármint a 2022-es eredménytelensége ellenére, abban az évben ugyanis a veszteség még a tavalyinál is nagyobb, annak több mint triplája, 37,6 millió euró volt. Az osztalékot az eredménytartalék terhére fizették ki maguknak a tulajdonosok – az egyiptomi vonatbiznisz 2021-ben ugyanis még jól fialt, 42,8 millió euró nyereséget termelt.

A kormányszóvivő férjének bejött az orosz-magyar vonatbiznisz

Jelentős magyar állami hátszéllel sikerült beindítani az orosz Transzmasholding és Szalay-Bobrovniczky Kristóf közös egyiptomi vasútikocsi-üzletét. Továbbra sem látszik, a kormányszóvivő férje mit tesz hozzá az üzlethez azon kívül, hogy jóban van a magyar kormánnyal. A biznisz már 2020-ban összehozott 8 milliárd forint nyereséget, szóval biztos képes lesz kitermelni a belé tett kölcsönöket és kedvezményeket.

Magát a gyártást a csoporthoz tartozó Dunakeszi Járműjavító (DJJ) végzi, itt nem keletkezett veszteség, igaz, a cégnek a szokásosnál rosszabb üzleti éve volt. Miközben az árbevétele 44 milliárd forintra ugrott (2022-ben még csak 31 milliárd forint volt), a nyeresége csak 50 millió forint lett (2022-ben még 336 millió forint volt).

A DJJ tűrhető eredményeihez és a Mavag Invest veszteségeihez hozzátartozik, hogy 2022-ben a gyártás folyamatosságának érdekében a tulajdonosok 9 millió eurót és 680 millió forintot bocsátottak a DJJ rendelkezésére tulajdonosi kölcsönként. Ebből 2023-ben a társaság 1 millió eurót és 680 millió forintot fizetett vissza.

Legalább lassan vége

Összességében egyáltalán nem úgy tűnik, mintha az egyiptomi biznisz jó üzlet volna. A legjobb hír talán, hogy hamarosan vége.