Eltűntek az őrült árak – lezajlott az Art Basel, a legfontosabb művészeti vásár idei kiadása

6 perc

2024.06.19. 16:30

2024.06.20. 08:40

Június 13. és 16. között rendezték meg a svájci Bázelben a művészeti vásárok etalonja, az 1970-ben életre hívott Art Basel 2024-es kiadását. Az eseményről a helyszínen élő, a vásárt minden évben felkereső szerzőnk, Darányi György számolt be.

A több mint fél évszázados, de még mindig a legfontosabbnak számító művészeti vásár jelentős változásokon ment keresztül az elmúlt években. Amikor az Art Basel anyavállalata, a Messe Basel (MCH Group) elvesztette legnagyobb rendezvényét, az óra- és ékszervásárt, anyagi vészhelyzetbe került, és kénytelen volt az ausztrál-amerikai James Murdochnak többségi részesedést adni 2020 végén. Az évek óta jelentős veszteséggel működő vállalkozás a legvalószínűbb forgatókönyv szerint megtartja a négy – Bázelben, Miamiban, Hongkongban és Párizsban megrendezett – vásárt, a többi rendezvényt befektetési alapoknak tervezi eladni, az épületeket pedig Bázel városának.

Tavalyi cikkünkben már beszámoltunk a vezetői struktúra változásáról, melynek következményei igazán csak idén éreztették hatásukat. A svájci vásár új igazgatója, a német Maike Gruse, először felelt a rendezvény sikeres lebonyolításáért, s nyilatkozataiban rendre a fiatalabb gyűjtőnemzedék megjelenését hangoztatta, hozzátéve, hogy a vásárnak hozzájuk kell igazodnia. Ez alatt az „entertainment” azaz a szórakoztatási komponens növelésére célzott, mellyel az első generációsként már fiatalon nagy vagyonra szert tevő, illetve a digitális kort berobbantó üzletemberek örököseinek igényeit kívánta kielégíteni.

Mario Ceroli és Keith Haring munkái az Unlimited szekcióban
Darányi György

Talán már ez a megfontolás állhatott annak a döntésnek a hátterében is, melynek értelmében a vásár vezetése a piac gyengélkedő állapota miatt kétszer annyi VIP meghívót küldött el a hivatalos megnyitó előtti, keddi napon megrendezett reggelire, mint az előző években, ami hatalmas tumultust okozott – kérdéses, hogy ezzel mennyire sikerült a vásárlási kedvet növelni.