„Mint egy szektavezér, bármit mond, azt elfogadjuk, és kész” – ez zajlik az Azahriah-nagykoncertek színfalai mögött

16 perc

2024.06.17. 04:30

2024.06.17. 12:30

Nettó 1,4 milliárd kiadás mellett 2 milliárdos bevétellel zárta a tripla-Puskást Azahriah. A poptörténelmi show-t művészi szempontból a fiatal zenész álmodta meg, de több mint másfél ezres stáb dolgozott azért, hogy minden flottul menjen. Angol pirotechnika, belga reflektorok, a Hungáriával és a Halott Pénzzel közös színpadszerkezet – interjú Azahriah – amúgy „civilben” metal- és skazenész – menedzsereivel, Tóth Gergővel és Tóth Kristóffal. Balla István és Németh Róbert interjúja.

hvg.hu: Azahriah tripla Puskás-koncertje vitathatatlanul poptörténeti eseménynek számít. Lehet ezek után még emelni a tétet? Hogy lehet továbblépni?

Tóth Gergő: Miért, biztos, hogy kell?

hvg.hu: Nem kell?

T. G.: Vannak terveink, de ezekről nem beszélnék, mert még nagyon ceruzás ötletek. De nem feltétlenül látom magam előtt, hogy akkor most biztosan valami még nagyobb helyre kéne vinni ezt a produkciót. A Puskás akkora falat volt, annyi munkát vitt el, olyan mértékű fókuszáltságot igényelt, hogy egy év múlva például nemigen fér bele még egyszer.

Tóth Gergő
Fazekas István

hvg.hu: Hogy lehet ezek után fenntartani a motivációt magatokban, a stáb tagjaiban a következő eseményekre? Van a stábnak poszt-Puskás-traumája?

T. G.: Krsa, neked van ilyen?

Tóth Kristóf (Krsa): Az a durva, hogy nincs. Azt hittem, hogy nagy űr lesz bennem egy ilyen esztendő után (mert nagyjából egy év meló volt a tripla Puskással), és bár kellett idő, mire átszűrtem magamon ezt az egész élményt, igazából olyan sok projekt van most is körülöttünk, hogy nincs idő szusszanni sem. Indulnak a nyári koncertek, lesz európai turné, jönnek az első külföldi fesztiválok, közben forog – Mazzag Izabella rendezésében és Lévai Balázs producerségével – a Mi vagyunk Azahriah című zenés, félig doku-, félig fikciós mozifilm is. A mögöttünk hagyott esztendő tényleg nagyon intenzív volt, a koncertek ezt lezárták, és minden csodálatosan összejött. Pluszban ott volt az a gesztus Azitól, hogy a harmadik koncerten megemlékezett Balázsról [Ferich Balázs, a Supermanagement idén áprilisban, 36 évesen meghalt társalapítója – a szerk.], tehát az érzelmek egész skáláját megjártuk. Iszonyú fájdalom volt, egyben elengedés, ugyanakkor ott volt az az eufória is, hogy jól sikerült minden, nem zuhant le semmi, nem esett az eső, nem robbant fel semmi.

Fazekas István

T. G.: Egy ekkora koncert igencsak veszélyes üzem. Csak a színpad feletti hatalmas, 700 kilós zombikezekről például egy 88 oldalas biztonsági-technikai tanulmányt kellett elfogadtatni, vagy a tűzoltók mérték ki, milyen távolság lehet a lánggép és a közönség között stb. Minden sokszorosan túl van biztosítva, de ez így is van jól, szerintem.

T. K.: Mivel nem tipikus színpadot építettünk, egy ennek megfelelő, új menekülési tervet is kellett szimulálni. Egyébként engedélyeztünk egy kutatást is arról, hogy – természetesen nem megszemélyesítve senkit – lekövessék a tömeg mozgását a három napon, amit majd összevetnek a szimulációval. Nagyon érdekes lesz ennek a kiértékelése, akár a jövőbeni tömegrendezvények, arénakoncertek szervezői számára.

Névjegy
Tóth Gergő zenész, zeneipari szakember, a Blind Myself metalzenekar frontembere, a 2016-ban indult Supermanagement társalapítója.
Tóth Kristóf, Krsa zenész, zeneipari szakember, a Pannonia Allstars Ska Orcherstra, azaz a PASO frontembere, a Supermanagement projektvezetője.

hvg.hu: Említettétek a készülő filmet. A koncertekről készült felvételeket is ebben lehet majd látni?

T. G.: Nem, attól teljesen függetlenül készül egy koncertfilm is, amit pár héten belül felrakunk a YouTube-ra, ott mindenki ingyen megnézheti.

hvg.hu: Csináltatok már koncertet a Papp Lászlóban, de ekkora nagyságrendűt, mint a Puskás, még nem. Honnan volt arra tudásotok, hogyan kell egy ilyet megszervezni a színpadtechnikától a pirotechnikán át a biztonsági kérdésekig vagy a marketingig?

T. G.: Első körben nagyon bíztunk a broadwayesekben [Broadway Ticket Hungary rendezvényszervező iroda – a szerk.], mert nekik már van tapasztalatuk nagykoncertek szervezésében. Megkerestünk ezen kívül még egy csomó szakembert – mint például a Sziget színpadmesterét, Bóna Márkot vagy Wawra Tamást, aki az összes nagy fesztivált építi, és másokat –, akik mind profik a saját a területükön, és tudtak nekünk segíteni. Szerencsére nekünk is voltak azért tapasztalataink, hiszen például a korábbi arénás vagy parkos Follow the Flow-, Wellhello-, Dzsúdló-koncertek azért rengeteg megoldandó feladatot róttak ránk, amiket sikeresen megugrottunk a bandáinkkal közösen. Nyilván a Puskást azért egy ember vagy egy menedzseriroda nehezebben tudta volna megvalósítani.

T. K.: A magyarországi külföldi produkciókat is azok szolgálják ki lényegében, akiket mi meghívtunk. Hozzáteszem, sok mindent, ami kellett a koncertekhez, külföldről kellett beszerezni, mert itthon egyszerűen nem voltak hozzáférhetők.

Tóth Kristóf
Fazekas István

hvg.hu: Például?