A jó, a rossz és a hamis: hogyan lehet a Tesla kevésbé zöld, mint a Philip Morris és az ExxonMobil?
A nagy gazdasági blokkok közül az EU-ban szabályozzák először a vállalatok ESG-minősítését és az azokat végző cégeket. Így egységesebbé és átláthatóbbá válnak az értékelések, lelepleződhetnek a magukat a ténylegesnél zöldebb színben feltüntetők.
Az elektromos autókkal a világot elárasztó Tesla a dohánygyártó Philip Morrisnál sokkal rosszabb besorolást kapott nemrég a világ egyik legjelentősebb pénzügyi és fenntarthatósági minősítőjétől, az S&P Globaltól, miután az elkészítette az ESG-szempontokat vizsgáló beszámolóját. A környezeti (E – environmental), társadalmi (S – social) és irányítási (G – governance) elvárások alapján a Tesla 40, míg a Philip Morris 85 pontot szerzett a százból.
Bár már ez is furcsának tűnhet, de még zavarosabbá teszi a képet, hogy e két vállalat egy másik vezető minősítőtől, a London Stock Exchange Grouptól jóval magasabb értékelést kapott, igaz, a Tesla (70 pont) így is lemaradt a Philip Morris (87 pont) mögött. Az viszont szinte érthetetlen, hogy a Tesla mindkét minősítőnél még az ExxonMobil olajmultinál is alacsonyabb ESG-pontszámot ért el.
Emiatt is tartják Brüsszelben történelmi lépésnek, hogy idén februárban állapodtak meg először az EU tagállamai az Európai Parlamenttel (EP) az ESG-minősítés szabályozásáról. A tervezetből még idén uniós törvény lesz, és ha ez a júniusi európai parlamenti választás előtt megtörténik, akkor a jogszabály jövőre hatályba is léphet. (Nagy-Britannia más utat jár be, egyelőre magatartási kódex megalkotásán dolgozik az ESG-minősítőkkel.)