Most először kijöttek a valós adatok az autók fogyasztásáról – az eredmény letaglózó

2 perc

2024.05.04. 06:30

A villanyautók egy csoportja megbukik, a benzinesek is rosszul szerepelnek, ha valós adatok mutatják az átlagfogyasztást.

Amire sok autós gyanakodott, az fényesen bebizonyosodott: még az új, korszerűbb kocsik fogyasztása is jóval magasabb annál, mint amit a többször is a valósághoz igazított mérések jeleznek. A minden eddiginél megbízhatóbb európai adatok egy feltűnés nélkül bevezetett technikai újdonságnak – mondhatni, távfelügyeletnek – köszönhetőek. 2021 januárja óta az EU-ban minden új személyautóban és kisteherautóban lennie kell egy fogyasztásfigyelő berendezésnek. Hivatalos nevén ez az OBFCM (On-Board Fuel Consumption Monitoring).

Mivel a mai autók tele vannak számítógépekkel, és ma már megszokott dolog a műszerfalon a pillanatnyi fogyasztás kijelzése, nem nagy művészet azt is megoldani, hogy az adatok eljussanak a gyártókhoz, legyen szó akár benzinről, akár gázolajról, akár a hibridek esetében villanyáramról. A gyártóknak továbbítaniuk kell az adatokat az Európai Környezetvédelmi Ügynökséghez (EKÜ). Vannak cégek, amelyek folyamatosan gyűjtik az adatokat a hálózatukba kapcsolt kocsikból, mások úgy döntöttek, hogy a szervizekben, alkalmanként olvassák ki a méréseket.