Nagy Mártonnak úgy kellene lejjebb parancsolnia az üzemanyagárakat, hogy valódi mozgástér nincs

7 perc

2024.04.10. 15:35

2024.04.10. 16:34

Megint régiós éllovas a magyarországi benzin- és dízelár, a nemzetgazdasági miniszter így újra egyeztetni hívta a Molt és a Magyar Ásványolaj Szövetséget. De mit tehetnek valójában az árak lenyomásáért? És miért drágul az üzemanyag?

Megint sláger az üzemanyagár, olyannyira, hogy Nagy Márton hétfőn kijelentette, a hét második felére behívta a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség vezetőit egyeztetni arról, hogyan lehetne lejjebb nyomni őket. A benzin és a gázolaj kiskereskedelmi árában ugyanis a régió élmezőnyébe törtünk előre, noha a nemzetgazdasági miniszter tavaly ősszel megegyezett a vállalattal és a testülettel arról, hogy a középmezőnybe kell tartoznunk.

Maga az egyeztetés nem rendkívüli fejlemény: Nagy sem valami bombasztikus bejelentést tett, csak egy sajtótájékoztatót követően, újságírói kérdésre válaszolva beszélt a tanácskozásról. Az első ilyet még tavaly szeptember végén tartották, az akkoriban hasonlóan izmosodó árak miatt. A miniszter akkor arra is kötelezte az olajszakma képviselőit, hogy a jövőben havi rendszerességgel jelentsenek a kormánynak az árak nemzetközi és hazai alakulásáról, illetve az árak minél hamarabbi moderálására tett ágazati lépésekről. Úgy tudjuk, azóta két-három ilyen tanácskozás is volt, a mostani csak egy újabb a sorban, és csak a fájdalmas töltőállomási árak miatt irányul rá nagyobb figyelem.

Információink szerint az egyeztetés csütörtök késő délután lehet, de fix időpont a cikk írásakor még nem volt. Mindenesetre Nagy, amikor hétfőn az árakat befolyásoló tényezők felülvizsgálatáról beszélt, külön kiemelte a profitmarzsokat, amelyeket megnéznek, hogy „indokoltak-e”, és hogy ezek más szomszédos országokban hogyan alakulnak. Ebből arra is lehet következtetni, hogy elsősorban a Mol nyeresége kerülhet célkeresztbe.