Bejutottunk a call centerbe, ahol a Fidesznek fontos ügyeket mérik

10 perc

2024.03.11. 05:30

2024.10.10. 09:11

Miután olvasónktól nemrég telefonon kérdezte egy közvélemény-kutató, hogy mi a véleménye a kegyelembotrányról, elindultunk felgöngyölíteni, kik lehetnek azok, akik a döntések előtt segítenek a kormányzatnak megismerni a választópolgárok aktuális hangulatát.

Kétemeletes fehér sorház Debrecenben, a Csemete utcában. Széles járda, ronda sövény, szemben a lakótelep és a villamosmegálló, a közelben óvoda és csemegebolt. A fehér sorház két emeletén 30-40 ember ül mikrofonos fejhallgatókkal, telefonálnak. Nem így képzeltem azt a call centert, ahol eldőlt, hogy Novák Katalinnak le kell mondania. Persze, közvetetten. Orbán Viktor és belső köre nem a debreceni Csemete utcában ült össze megvitatni a köztársasági elnök sorsát. Ugyanakkor nem sokkal azelőtt, hogy a miniszterelnök és legközelebbi bizalmasai döntöttek volna arról, ki viszi el a balhét a kegyelembotrányért, egy közvélemény-kutató ezzel a kérdéssel kereste meg többek között a hvg egyik olvasóját

“A bicskei gyermekotthon egykori igazgatóhelyettesét amiatt ítélték el, mert tisztában volt azzal, hogy a volt igazgató több gyermeket is molesztált, illetve egy hamis tanúvallomás megírására kérte az egyik tanút. Ön szerint mit kellene tennie Novák Katalinnak?” 

A három válaszlehetőség: lemondjon-e, felül kellene vizsgálnia a kegyelmet, vagy nem kellene semmit csinálnia. Későbbi oknyomozó cikkekből tudjuk, hogy egy, a kegyelmi botrányról készült közvélemény-kutatás nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Orbán Viktor Novák Katalin beáldozása mellett döntött. 

Azért vagyunk ebben a debreceni call centerben, hogy amennyire lehet, felderítsük a Fidesz és a kormány politikaformáló közvélemény-kutatásainak láncolatát. A kutatások megrendelőiről, a kérdések szakmai összeállítóiról és kielemzőiről ugyanis nem tudunk semmit.

Nem tudni, kik ők, nem tudni, mennyi pénzért, mennyit kutatnak, mindez ugyanis egyetlen minisztériumi üvegzseb-dokumentumban sem található. Nagy eséllyel általános tanácsadói vagy elemzői szerződéseknek a része mindez, ezzel elrejtve a részleteket.

Cikkünk megjelenése előtt küldtünk kérdéseket a Miniszterelnöki Kabinetirodának, a kormánynak közismerten tanácsokat adó Századvég Alapítványnak és a Nézőpont Intézetnek is, választ senkitől nem kaptunk.

Cégnevek Debrecenben, a Csemete utca 20. bejáratánál
Bábel Vilmos

A telefonos kérdezőknek azonban azt el kell árulniuk, melyik cég nevében teszik fel a kérdéseket. Olvasónknak azt mondták, a Call Expresstől hívják, és bár ilyen cég nincs a cégjegyzékben, a Call Express weboldalán megtalálható adatvédelmi tájékoztató szerint “a Call Express Közvélemény-Kutató Intézet az Amarone Kft. egy divíziója, mely elsősorban telefonos közvélemény-kutatást végez”.

Az Amarone Kft. ügyvezetője Kertész Balázs (nem azonos a Rogán Antal ismerőseként elhíresült ügyvéddel), aki több más cég mellett a Szinapszis Kft.-ben is vezető tisztségviselő. A Szinapszist ő és Szabó András alapították 1998-ban, tanácsadással és piackutatással foglalkoznak, főleg egészségügyi és gyógyszeripari területen. Az Amarone a honlapja szerint a Szinapszis-csoport tagja. A cégcsoportnak közel 80 főállású alkalmazottja van, éves 2 milliárd forint nettó árbevétellel a vezető piackutatók közé tartozik Magyarországon. Övé a webbeteg.hu, a harmadik legnagyobb hazai egészségportál is.

Az Amarone Kft. van feltüntetve adatkezelőként a telefonospanel.hu-n is, itt tudja megadni az ember a telefonszámát, ha részt akar venni közvélemény-kutatásokban, és regisztrálni jutalmakért (20 ezer forintos EMAG vagy MediaMarkt utalványokra kell gondolni, amit a válaszolásért kapott pontokkal megváltott sorsjegy alapján sorsolnak ki). A Telefonos Panel volt az, amely a többi között arról kérdezett a kegyelmi botrány közepén, hogy “Szigorítaná-e a hozzáférést a médiában vagy más internetes felületeken megjelenő, LMBTQ-emberekkel kapcsolatos tartalmakhoz?”

A lány, akit a call center épülete előtt megszólítottam, hogy a cégvezetőt keresem, azt mondta, nem tudja itt van-e, de felkísér az emeletre, ahol megkérdezhetem a főnökeit, ők biztosan tudnak segíteni. Átsétáltunk a lakóházból kialakított call centeren, a képernyők előtt főleg fiatalok ültek, fejükön a headset, izzanak a vonalak.

Bemutatkozom a “főnöknek”, kicsit meg van illetődve, ahogy én is. Hosszú, eredménytelen csengetésre készítettem fel magam a Debrecenbe tartó vonaton, nem számítottam rá, hogy véletlenül be is engednek az irodába. Hamar kiderül, hogy semmiben nem tudnak segíteni, keressem a cég ügyvezetőjét, Kertész Balázst e-mailen.

A debreceni Csemete utcai ház alagsora
Bábel Vilmos

Annyi baj legyen, nem messze van a cégnek egy másik telephelye is, hátha ott. Csengetek, felsétálok az elsőre, itt már nincs call center, csak irodák. A nő, aki ajtót nyit, azt mondja, Kertész Balázst nem itt találom, inkább azon a címen keressem, ahonnan jövök, ott van az irodája. Mindenesetre kapok egy telefonszámot. Tárcsázom, Kertész telefonon elmondja, hogy az általuk készített közvélemény-kutatásokról “alapvetően nem tudnak nyilatkozni”, “üzleti titok”, “minden más információ, ami elérhető rólunk, azt már úgyis megírták”. Mindennek ellenére arra biztat, küldjek nekik email-t a kérdéseimmel. Ezt meg is teszem, az eredményről majd kicsit később.

Korábban sikerült beszélnem több olyan emberrel, akik korábban a Call Expressnek, tehát az Amarone-nak dolgoztak. Arról számoltak be, hogy a hívásoknál a Call Express munkatársaként kellett bemutatkozniuk, a megrendelőkről nem tudtak semmit. Utóbbi egyébként általános gyakorlatnak számít a call centerekben. Irányított, sugalmazó kérdésekről beszéltek, amiket országos, megyei és helyi szinten egyaránt terítenek. Például cikkünk végén idézzük a 2021-es ügyet, amikor azt mérték, hogy “Melyik szimpatikusabb önnek, a migránspárti Brüsszel vagy a határok sérthetetlenségét védő magyar kormány?” Helyi szinten nemrég Pápán telefonált a Call Express, a kérdéseket később nyilvánosságra hozta az infopapa.hu. Egykor a cégnek dolgozó forrásaink szerint általában nem tűnik fel az embereknek, ha sugalmazó kérdéseket tesznek fel nekik, de egyikükkel már előfordult, hogy “valaki levette, mizu, és visszakérdezett, hogy »hogy lehet ilyet kérdezni?«”.

Közvélemény-kutatók monitorozzák, hogy Novák Katalinnak le kellene-e mondania

Mennyit ártott Novák Katalin és Varga Judit népszerűségének a pedofilügyben adott kegyelem? – tudakolja egy intézet.

A szakma ismeri őket, de meglepődött

A hazai közvélemény-kutatási piacon jártas forrásaink mind ismerték a Szinapszist, de nem mint politikai vagy általános közvélemény-kutatót, hanem mint olyan céget, amely egészségügyi és gyógyszeripari területen kérdez, az ebben az ágazatban jelen lévő piaci szereplők megrendelésére. Arról, hogy politikai közvélemény-kutatásokat is csinál, nem hallott senki.

Ezt erősítette a Szinapszis budapesti székhelyén tett látogatásunk is. A székhely egészen más benyomást kelt, mint a call centernek helyt adó debreceni sorház, a zuglói Erzsébet királyné útja 112-114. az 1920-as években épült, itt volt a Gróf Csáky László Prakfalvi Vas- és Acélgyártó Részvénytársaság gyártelepe. A három szintes, art déco elemekkel díszített ipari műemléképület első szintjén vannak a Szinapszis irodái. 

A Szinapszis székhelye Budapesten
Bábel Vilmos

Itt nincs is call center, és azt állítják, hogy klasszikus közvélemény-kutatással nem foglalkoznak. “Ott lent lehet, de itt, itt csak piackutatás folyik, főleg egészségügyi témákban, meg itt van a cégcsoport kommunikációs cége”, mondják, Debrecenre utalva az “ott lenn” félmondattal. Közvélemény-kutatást sem elemeznek, legalábbis nem hallottak róla, hogy elemeznének. “Mi itt politikával nem foglalkozunk”, mondták az ott dolgozók. Az Amarone van Debrecenben, mondják, “de mi róluk igazából nem is tudjuk, hogy kik”.

A közvélemény-kutatási ágazatot ismerő egyik forrásunk arra, hogy a Szinapszis akár kormányközeli cégeknek is végezhet méréseket, meglepve annyit mondott: “ilyen szar évük volt?”, arra utalva, hogy ennyire kellett esetleg a bevétel. Pedig nem volt rossz évük, a cégcsoport a 2018-tól 2022-ig terjedő időszakban megduplázta a nettó árbevételét, az Amarone ugyanebben az időszakban megötszörözte. Tény, hogy az utóbbi időben jól ment a hazai piackutatóknak, a tavalyi sok cégnél a valaha volt legjobb év volt (“kutatni akkor is kell, ha jól megy a gazdaság, akkor meg pláne, ha épp nem” – foglalta össze a piac helyzetét egy forrásunk), de a Szinapszis és az Amarone így is szép növekedést produkált.

Egy névvel nyilatkozó ágazati szereplő, Duranszkai Gábor, a Momentor piackutató és tanácsadó cég alapító tulajdonosa is arról beszélt, amikor a Szinapszisról kérdeztük, hogy többször versenyeztek már egymással különböző piaci megrendelésekért, Kertész Balázst pedig jó szakembernek tartja, különösen, ami az egészségügyi kutatásokat illeti.

A Call Expressről, vagy arról, hogy a Szinapszis közvélemény-kutatásokat is vállal, korábban ő sem hallott. 

Egy másik forrásunk, aki neve elhallgatását kérte, és szintén nem hallott a Call Expressről, de ismeri a Szinapszist, azt mondta, szerinte kapacitáskihasználás állhat annak a hátterében, ha elvállalnak megbízásokat kormányközeli cégektől. Vagyis az infrastruktúra megvan, lényegében bérbe adják a kérdezőkapacitásaikat. Nem minden tanácsadó, elemző cég tart fenn ugyanis call centert; összeállítanak egy kérdéssort és elküldik egy cégnek, amely lekérdezi, és visszaküldi a nyers adatokat.

Forrásunk arról is beszélt, hogy mára a piackutatás és a közvélemény-kutatás szinte teljesen elvált egymástól Magyarországon, ők mint piackutatók, nem szívesen folynak bele politikai kutatásokba, eleve két teljesen külön szakma, ráadásul megvan a maga kockázata a politikai kutatásoknak. Ezt több más forrásunk is hangsúlyozta.

Novák kegyelembotránya után most azt kutatja a Call Express, mennyire szimpatikus az embereknek Szalay-Bobrovniczky Kristóf

Azt nem gondolnánk, hogy a miniszter Facebook-oldalára like-ot nyomók számát akarnák növelni.

Egy neve elhallgatását kérő iparági forrásunk úgy fogalmazott, “nagy respektje van ennek a szakmának [mármint a kutatásnak], hála Rogán Antalnak”. Mióta közismert, hogy a Fidesz mindent, amit csak lehet, mér, és sikert sikerre halmoz, a cégek is szívesebben kutatnak, jobban bíznak az eredményekben. Annyi pénze persze semelyik cégnek nincs erre, mint Rogán Antaléknak. 

Egy ezer fős online közvélemény-kutatás durván 3, egy telefonos 3-4 millió forintba kerül ma a piacon. Függ persze a tartalomtól és sok minden mástól, de iparági forrásaink szerint ezek a számok nagyjából stimmelnek. Ha a propagandaminisztérium rendel hetente vagy kéthetente egy-egy kutatást, bizonyos témákra még pluszba ráindítanak egyet, minderre rájön még az elemzés és a tanácsadás, már legalább 15-20 millió forintnál tartunk havi szinten. És ez még egy visszafogott becslés. Sokkal többet megér a Fidesznek, hogy megnyerjen egy választást. 

Cégtáblák a debreceni irodánál
Bábel Vilmos

Üzleti titkok

Amikor a Call Express mögött álló Amarone Kft.-nél rákérdeztünk arra, végeznek-e kutatásokat a kormánynak, a Fidesznek vagy kormányközeli alapítványoknak, intézeteknek (például a Nézőpontnak vagy a Századvégnek), a következő választ kaptuk: “Megbízóink kiléte üzleti titoknak minősül, velük kapcsolatban nem áll módunkban tájékoztatást adni. Azt viszont elárulhatjuk, hogy egyik cégünk sem dolgozik egyetlen egy állami szerv, intézmény vagy párt számára sem.” 

Hozzátették, hogy “a Szinapszis Kft. és az Amarone Kft. piac- és közvélemény-kutatásait saját elemzések készítése céljából és számos megbízó megrendelésére végzi egyaránt, mint minden más piackutató cég a világon”. Mindemellett hangsúlyozták, hogy cégeik tagjai a „Vélemény- és Piackutatók Európai Társaságának” (ESOMAR), ami “garancia arra, hogy etikus módon végezzük a kutatásainkat”.

A cikk készítése során nemcsak Kertész Balázzsal, hanem a Szinapszis másik tulajdonosával, Szabó Andrással is sikerült beszélnem. Felhívott, miután otthagytam a számomat egy kollegájánál, amikor a Szinapszis budapesti irodájában jártam. Azt, hogy végeznek-e kutatásokat kormányközeli szereplőknek, tőle sem sikerült megtudnom.

Azt ugyanis legfeljebb pletykaként lehet hallani, mely cégek a Fidesz vagy a kormány beszállítói. Egy ideig a Kód Piac-, Vélemény- és Médiakutató Intézetről lehetett hallani, egy bizonyos Társadalomkutató Intézet vagy Magyar Társadalomkutató Intézet is előkerült, majd a szintén a Szinapszishoz tartozó Amygdala, később a Call Express is, amely viszont nem önálló cég.

A Szinapszis régóta meg-megjelenik a magyar sajtóban, ebben a 2015-ös cikkben például azzal, hogy a Magyar Rezidens Szövetséggel közös kutatásuk eredményei szerint “mind az átlagembereket, mind az egészségügyben dolgozókat aggasztja a szakdolgozók alacsony létszáma és az ágazatban tapasztalható forráshiány”, ez a 2016-os MTI-hír pedig arról számol be, hogy “a Diagnoscan Magyarország Kft. megbízásából a Szinapszis piackutató felmérést készített az egészségügyről”. 

Politikai kontextusban először 2019-ben írtak róla. A Magyar Narancs egyik olvasója elküldte a lapnak egy telefonos közvélemény-kutatás kérdéseit: “Ön mennyire ítéli aggasztónak az illegális bevándorlók Magyarországra áramlásának problémáját? Nagyon aggasztó – inkább aggasztó – inkább nem aggasztó – egyáltalán nem az.” Vagy: “Egy nemrégiben napvilágot látott javaslat szerint Brüsszel a helyi önkormányzatok részvételével helyezne el migránsokat az unión belül. Ön inkább támogatja, vagy inkább nem támogatja, hogy Balatonalmádiba migránsokat telepítsenek?” A vonal másik végén az “Amygdala Közvélemény-kutató Intézet” munkatársa kérdezett. A Magyar Narancs akkor a Szinapszis Kft. ügyvezető igazgatójától megtudta, a közvélemény-kutató divízióját hívják így, “immár több mint két éve, de nem külön jogi személyiség, hanem csak egy brand”. 

2021-ben a Népszavához jutott el több olyan beszámoló, miszerint egy Call Express nevű közvélemény-kutató a következő kérdésekkel telefonál a lakosságnak: “Támogatná-e az LMBTQ-mellett kiálló Márki-Zay Pétert? Melyik szimpatikusabb önnek, a migránspárti Brüsszel, vagy a határok sérthetetlenségét védő magyar kormány?”

Borítóképünkön a debreceni sorház a Csemete utcában. Fotó: Bábel Vilmos

A hvg360 tartalma, így a fenti cikk is, olyan érték, ami nem jöhetett volna létre a te előfizetésed nélkül. Ha tetszett az írásunk, akkor oszd meg a minőségi újságírás élményét szeretteiddel is, és ajándékozz hvg360-előfizetést!