A francia elnök kiesett az ablakán, a képzelet meg telerakta hősökkel – 140 éves a száguldó luxusszálló, az Orient Expressz

9 perc

2023.10.05. 15:00

1883. október 5-én, 140 évvel ezelőtt indult el első Párizs és Konstantinápoly közti útjára a mobil luxushotel, amely fejedelmi körülmények között tartotta és táplálta a királyokat, hercegeket, grófokat, milliárdosokat, sztárokat, politikusokat, nagystílű bűnözőket és kémeket, amíg átszáguldott velük, korábban ismeretlen sebességgel Európán. Az Orient Expressz átlényegítette a vasúti közlekedést Európában, ahol addig még hálókocsit is alig láttak. Volt kommunista ellenpontja is: a Bukarestből Budapesten át Kelet-Berlinbe tartó, éppoly olcsó, mint amilyen lepusztult Balt-Orient Expressz.

A történet szerelmi bánattal kezdődött. Georges Nagelmackers (1845–1905), a II. Lipót belga királyhoz közelálló kőgazdag belga bankárfamília sarja, aki a vasút szerelmeseként nőtt fel és végezte mérnöki tanulmányait, halálosan beleszeretett az unokatestvérébe, aki a legkevésbé sem viszonozta az érzelmeit. A család átküldte a boldogtalan fiatalembert az óceán túlsó partjára felejteni, tanulni és tapasztalni.

Georges Nagelmackers
Wikipedia / közkincs

A vasútbolond mérnök tíz hónapig utazgatott keresztül-kasul az Egyesült Államokban, ahol George Pullman uralta a vonatgyártást. Az ő nevéhez fűződik a vasúti hálókocsi kifejlesztése és elterjesztése.

Nagelmackers amerikai tartózkodása jelentős részét ezekben a Pullman hálókocsikban és a szépen kiképzett első osztályú vasúti kocsikban töltötte, és arra a meggyőződésre jutott, hogy a Pullman-féle hálókocsiknak óriási piaca és jövője lehetne Európában is, ahol hatalmas ütemben építették ki a vasúti hálózatot szerte a kontinensen.

Az első Pullman-hálókocsi
Wikipedia / közkincs

Innentől két változata van a Nagelmackers-sztorinak. Az egyik szerint találkozott George Pullmannal, együttműködést javasolt neki az európai piacon, Pullman pedig kirúgta. A másik változat tagadja, hogy Nagelmackers valaha is találkozott volna az amerikai vonatkirállyal, viszont hálókocsit elvétve és kezdetlegesebb változatban már Belgiumban is láthatott.

Mindenesetre a lelkes ifjú hazatérve a belga kormány elé terjesztette a hálókocsi-gyártás és -szolgáltatás elterjesztésére irányuló tervezetét, és koncessziót kért rá. Ezt a francia–porosz háború okozta késéssel 1873-ban meg is kapta, és megalakította párizsi központtal a Nemzetközi Wagons-lits Társaságot és azzal együtt a Grand Hotelek Nemzetközi Társaságát is. Az volt a koncepció, hogy az úri közönség által leginkább frekventált helyeken luxus kategóriájú Grand Hoteleket létesítenek, és azok között az ő hálókocsijaiban utazhattak és étkezőkocsijaiban táplálkozhatnak a luxus kategóriájú vendégek. Egyre több vasúti társaságot vett rá, hogy a szerelvényeikhez kapcsolják hozzá a hálókocsijait és étkezőkocsijait. Lényegében Nagelmackers emelte be a távolsági közlekedés új korszakába a felső osztályokat, biztosítva számukra az igényeiknek, életmódjuknak megfelelő környezetet a vasutakon.