Csak betanított munkához elegendő képességeket szerez az általános iskolában a gyerekek 40 százaléka
A diákok kompetenciamérésének eredményei azt mutatják, hogy a távoktatás komoly károkat okozott a felkészültségben. Ráadásul az is kiderült, hogy a tanulók digitális készségei továbbra is gyengék.
A magyar közoktatás ezer sebből vérzik, de a pedagógusok leterheltsége és elégtelen száma, a kisiskolák problémája, a megtaníthatatlan tantervek, a pedagógiai innováció hiánya mind a diákokon csapódik le. Ebben a közegben nagy kérdés, mire jutnak a tanulók, milyen készségeket és tudást sajátítanak el. Ennek nyomon követésére vezették be jó két évtizede az országos kompetenciamérést, amely mérhetővé és összehasonlíthatóvá teszi az iskolák és a diákok teljesítményét az adott évben és évekre visszamenően is.
A kompetenciamérés eredményei kirajzolják, melyik iskolákra kell odafigyelni, s azt is, hogy az ország mely területén sűrűsödnek a problémák. Ez elvileg lehetőséget nyújtana megfelelő beavatkozások előkészítésére, azonban másfél évtizedre visszatekintve nem látszik, hogy a kormány levonta volna a következtetéseket a kompetenciamérésekből.
Mintha szándékosan tenné tönkre az oktatást a kormány
Tanársztrájkkal kezdődött a múlt év, s így lesz az idén is. A kormány a pedagógusok teljesítménymérésétől, a tanárok a kormány hozzáállásának változásától remélik a javulást. Utóbbinak halvány jelei sincsenek. Közben a magyar diákok negyede funkcionális analfabéta.
A szövegértési képesség jó indikátora annak, hogyan teljesítenek majd a diákok a későbbi tanulmányaik során, illetve a munkaerőpiacon. Márpedig a 2022-es kompetenciamérés közelmúltban közzétett eredményeiből is az derül ki, hogy a magyar diákok szövegértési képességeivel komoly baj van. Ezt mutatták mindig a nemzetközi PISA-tesztek is, a legújabb kompetenciamérés eredménye azonban minden várakozást alulmúlt, még a korábbiakhoz képest is jelentősen csökkentek a tanulók pontszámai. Ráadásul mindhárom vizsgált korcsoportban, a 6., a 8. és a 10. osztályban ugyanez a helyzet.
A korábbi évek eredményei még azt mutatták, hogy a 6. osztályig nagyjából minden rendben van, a nyolcadikban és tizedikben viszont a hatodikos eredményük alapján várhatónál gyengébb teljesítményt nyújtanak a tanulók. A 6. évfolyamon még a 2022-es szövegértési kompetenciafelmérésen is csak minimális, 3 pontos csökkenést regisztráltak a 2021-es, közvetlenül a Covid-időszak utáni adatokhoz képest, a 8. és a 10. évfolyamon viszont már 54, illetve 51 ponttal romlottak az átlageredmények. A mérések 2008-ban történt sztenderdizálása óta egyik évfolyamon sem születtek olyan alacsony pontszámok, mint 2022-ben.