Feketedoboz kevés autóban van, de a fedélzeti számítógép így is elárulta az Árpád hídi gázolót
A rendőrök, a biztosítók, a szerelők, a gyártók és a tulajdonosok is örülnének, ha minél több adatot ki lehetne nyerni a kocsik fedélzeti számítógépeiből, de a rendszerek összekapcsolása adatvédelmi aggályokat vet fel. Az autós feketedobozok viszont már karnyújtásnyira vannak.
Hiába venné naponta jó hasznát a rendőrség, és hiába döntött kötelező beszereléséről már évekkel ezelőtt az Európai Parlament és Tanács, csak igen lassan terjednek az autókba szánt feketedobozok.
Bár Franciaországban például már tavaly május óta minden új autóban ott lapul – általában a vezetőülés alatt – a tűzálló és kívülről megpiszkálhatatlan vezetésfigyelő egység, Magyarországon csak 2024. július 6-tól számíthatnak ugyanerre az újautó-tulajdonosok. Jelenleg csupán a 2022. július óta újonnan bevezetett személyautó-típusokban található feketedoboz. Arról pedig még szó sincs, hogy a használtautókba mikor szerelnének ilyeneket.
Ezek a készülékek igen hasonlóak a repülőgépekben az 1960-as évektől elterjedt (nevükkel ellentétben többnyire rikító piros) adatrögzítő berendezésekhez. Menet közben figyelnek számos, a jármű által szolgáltatott adatot, így a biztonsági övek és az index használatát, a kocsi sebességét, a gyorsítás vagy fékezés intenzitását, a volán állását, a motor fordulatszámát, a vezetőtámogató rendszerek (például sávtartó asszisztens vagy automatikus vészfékezés) állapotát és azok aktiváltságát, illetve egy ütközés intenzitását.