Amerika felvenné a versenyt a piacot letaroló kínai akkugyártókkal – Európa csak áll és néz

5 perc

2023.02.13. 07:35

Az elektromos autókhoz való akkumulátorok gyártásában világelső, Debrecenben vihart kavarva berendezkedő kínai CATL felemelkedése nem ment volna közvetlen állami támogatás és piacvédelmi intézkedések nélkül.

A globális terjeszkedés évének nevezte az ideit Robin Zeng, a kínai CATL alapító-elnöke, akinek cége 7,34 milliárd eurós befektetéssel Debrecenben évi száz gigawattórás kapacitású akkumulátorgyárat épít. A társaság már az idén felfuttatja a termelést a 2022 decemberében beindított, 14 gigawattórás kapacitású türingiai üzemében, s közben arról tárgyal, hogy a tengerentúlon is megveti a lábát. Az amerikai Forddal közösen hozna létre egy akkugyárat Michiganben, míg Mexikóban akár 5 milliárd dollárt is elérő beruházáson gondolkodik. Tavaly pedig már akkumulátort szállított a dél-koreai Kiának, első külföldiként belépve a két helyi riválisa, az LG Energy Solution és a Samsung SDI uralta piacra.

A kínai gyártó kiváló pozícióban van ahhoz, hogy meghatározó szereplővé váljon, mert a gépkocsik számára gyártott akkumulátorok piacán folyamatosan húz el a versenytársaitól. A múlt év első 11 hónapjában a piaci súlya immár csaknem akkora volt, mint az utána következő négy riválisáé együttvéve, a tőle származó lítiumionos akkumulátorok beépítése megduplázódott, és a cég szinte az összes nagy autógyárat az ügyfelei között tudja. A vállalat 2018-ban ment a sencseni tőzsdére, és a kezdeti tulajdonosok közül kilencen is dollármilliárdosok lettek, Zeng pedig a legbefolyásosabb kínai csúcstechnológiai oligarchák közé emelkedett.

Robin Zeng, a CATL tulajdonosa /// Feltöltődés Európában
AFP / DPA / PAUL ZINKEN