Czirfusz Márton kutató: Az akkumulátoripar erőltetése nem segíti a magyar gazdaság felzárkózását
Az akkumulátorgyári bérek csak látszólag magasak, ahhoz sokat és hibátlanul kell dolgozni minden hónapban – mondja Czirfusz Márton kutató. A foxconnizációnak nevezett folyamat nyomán tömegek kerülhetnek a betanított, gyártósor melletti munkakörökbe.
HVG: Tiltakozások ide vagy oda, ön szerint végül teljesen felépülnek a kínai CATL és az Eve Power akkugyárai Debrecenben?
Czirfusz Márton: Meg lennék lepve, ha nem így történne, olyan pályán vannak már a beruházások. Legfeljebb még előkerülnek olyan részletek, amelyekkel eddig nem foglalkozott a kormány, és ha menet közben kiderül, hogy bővíteni kell az infrastruktúrát, akkor erre is jutnak állami többletforrások. Ha pedig nem lesz elég magyar dolgozó, akkor tovább könnyítenek a külföldiek foglalkoztatási szabályain. Ezeket mind meglépi a kormány, mert azt gondolja: annyi nyereség van abból, ha e beruházások teljes kapacitáson működnek, hogy érdemes ennek mindent alárendelni Igaz, a megtérülésről makroszintű számítások továbbra sincsenek.
HVG: Mi a baj az akkumulátorgyártással, amely erőteljesen automatizált iparág, és csak néhány tízezer embernek adna munkát? Egy zárt dobozban folyik a termelés, ráadásul a kormányzati kijelentések szerint a hazai környezetvédelmi szabályok még az uniósnál is szigorúbbak.
Cz. M.: A környezetvédelmi és a munkavédelmi előírásaink valóban megfelelnek az EU-s normáknak, csakhogy e szabályok annyit érnek, amennyire be is tartják azokat. Mostanában a nagyberuházásoknál a környezetvédelmi bírságok olyan alacsonyak, hogy a környezeti szempontból problémás termelést folytató vállalkozásoknak minden további nélkül megéri ezeket befizetni. A munkaügyi bírságok mértéke sem jelent érdemi elrettentő erőt.
Komoly terheket húz magára a magyar gazdaság a növekvő Kína-függéssel
A jüan nemzetközi térhódításától remél hasznot az MNB, kínai bankok hiteleznek több obskúrus politikai projektet, viszont a kínai-magyar külkereskedelemben példátlan deficit jött össze. Közben a költségvetés kamatterhei GDP-arányosan megközelítőleg már akkorák, mint 2010 előtt, a Gyurcsány-kormány idején.
HVG: Az uniós források lassulása érintheti a folyamatot?
Cz. M.: Nem, mert az elektromos autózáshoz kapcsolódó beruházásokat hazai forrásokból támogatják. Ilyen szempontból ez egy jól megválasztott iparág a magyar kormány számára. Ráadásul Brüsszel lényegében bedobta a lovak közé a gyeplőt, miután kimondta, hogy minden tagállam a saját forrásaiból is költhet az ágazatra.
Az EU minden egyedi kormánydöntésre, amellyel a külföldi beruházásokat pénzzel támogatják, előbb-utóbb rábólint.