Hamisított történelem – 7. rész: Mi az a lósz*rkomposzt, amin a populizmus tenyészik?

10 perc

2023.02.06. 17:30

A II. világháború eseményeitől és a „nagy emberek” legendáitól kezdve a családi mítoszokig a történelemhamisítás mindenütt jelen van. Otto English újságíró a történelem kisebb-nagyobb hazugságait vizsgálja meg, hogy megmutassa, miként manipulálják ezek a jelenünket, és hogy sok minden, amit történelmi ténynek tekintünk, valójában fikció. A könyv fanyar humorral, közvetlen stílusban tárgyalja a történelmet és a történetmesélést. Nemcsak rámutat a hazugságokra, hanem feltárja azt is, miként formálódtak ezek a hiedelmek az idők során. A Hamisított történelem című kötetet, melyből több részletet is közlünk, a HVG Könyvek adja ki. Ez a befejező rész.

Otto English: Hamisított történelem
Sorozatunk minden része itt olvasható. A könyvet ide kattintva megrendelheti a kiadótól.

Az emberek már jóval azelőtt le-lezuhantak az égből, hogy a Wright fivérek felemelkedtek volna oda.

A 9. században Abbász ibn Firnász arab polihisztor szárnyakat szíjazott magára, leugrott egy szikláról, és lezuhant. Mintegy száz évvel később a kazah lexikoníró, Izmáel ibn al-Dzsauhari elrugaszkodott a perzsa Neisápurban egy mecset tetejéről, és meghalt. Néhány évvel később egy Malmesbury Elmer nevű szerzetes kecsesen lelépett az apátsága tetejéről, és lábát törte.
1785 júniusában a francia Pierre Romain és Jean-François Pilâtre de Rozier lettek az első modern korban feljegyzett légi baleset halálos áldozatai, amikor a léggömbjük lezuhant, és mindketten meghaltak. Kis nyugalom következett 1896-ig, amikor a siklórepülés osztrák úttörője, Otto Lilienthal meghalt repülője bemutatása közben. Ezután kezdtek hullani úgy az emberek, mint a legyek.

Otto Lilienthal 1895-ben
Wikipedia

A francia pilóta, Eugène Lefebvre lett a történelem első személye, aki motoros repülőgép vezetése közben halt meg, 1909-ben. Gyorsan követték őket a világ első légibemutató egysége, a „Wright Fliers” eredeti tagjai, akik mind kudarcot vallottak 1909 augusztusa és 1910 újév napja között. Ugyanebben az évben Charles Royce (akit a Rolls-Royce-ról ismerhetünk) meghalt a dorseti Southbourne-ben, amikor leszakadt a repülője farka, így ő lett az első Nagy-Britanniában, aki légi közlekedési balesetben hunyt el. Edith Maud Cook, az első brit nő, aki repülőt vezetett, szintén meghalt − igen, kitalálhattuk − egy repülőszerencsétlenségben, 1910-ben.

A légi katasztrófákban elhunyt úttörők között van Harriet Quimby 1912-ből, az első nő, aki átrepült a La Manche felett; őt követte Sam Cody, az amerikai cirkuszsztár egy új repülő tesztelése közben, 1913-ban − ő volt az első ember, aki Nagy-Britanniában repült. 1915-ben Lincoln Bachey, az első ember, aki megcsinálta a bukfencet (közvetlenül azután halt meg, hogy megcsinálta a bukfencet). 1919-ben további három újító veszett oda: John Alcock, az első ember, aki átrepült az Atlanti-óceán fölött, a svájci Oskar Bider, az első ember, aki átrepült az Alpok fölött, és Raymonde de Laroche, az első nő, aki pilótaengedélyt kapott − ő egy kísérleti repülőgép tesztelése közben zuhant le Franciaországban. Bessie Coleman − fenegyerek, médiasztár, légi úttörő, az első fekete és az első született amerikai, aki pilótaengedélyt kapott − tovább húzta, mint a legtöbb kortársa. De ő is balesetben halt meg Floridában, egy légibemutató során, 1926-ban.

Bessie Coleman pilóta 1923-ban
Wikipedia

Nyilván az hiányzott, hogy valaki feltalálja az ejtőernyőt.