Fényes jövő áll a hidrogénautók előtt, hosszabb utakra ezeké a pálya
Egyre több autógyártó foglalkozik komolyan a hidrogén üzemanyagcellás járművek fejlesztésével és gyártásával. A világegyetem leggyakoribb eleme által hajtott elektromos autók egyre elterjedtebbek lesznek a jövőben, ám semmiképpen sem szorítják ki az utakról az energiát az akkumulátorokban tároló kocsikat.
Ott szeretek ebédelni, ahol jó a konyha, nem pedig ott, ahol van elektromos villámtöltő – ez az egyik leggyakoribb érvük azoknak, akik nem az akkumulátoros, hanem a hidrogénnel működő üzemanyagcellás elektromos járművekkel (FCEV) képzelik el a jövő közlekedését. A viccesnek szánt érv rámutat a hidrogénhajtás fő előnyére, arra, hogy míg az elektromos járművek feltöltéséhez otthoni körülmények között több órára, s még a leggyorsabb elektromos „kutaknál” is közel egy órára van szükség, a hidrogénnel hajtott kocsik tankolása ugyanúgy csupán néhány percet vesz igénybe, mint a belső égésű motorral szerelt járműveké.
A hidrogén üzemanyagcellás járművek működési elve nem túl bonyolult: a nagy nyomás (700 bar) alatt lévő tartályokból a pozitív töltésű protonból és negatív töltésű elektronból álló hidrogén egy katalizátor közreműködésével felbomlik, s az elektronok vándorlása – ami maga az elektromos áram – meghajtja az elektromotort. Az áramkörön végigfutó elektronokat befogják a cellákba bekerülő légköri oxigénatomok, az így keletkezett negatív oxigénionok pedig magukhoz vonzzák a protonokat, a végeredmény pedig vízpára lesz, amely a kipufogón keresztül távozik a levegőbe.
Mindez 70-80 Celsius-fokos üzemi hőmérsékleten történik, ami azt jelenti, hogy míg a hidrogénnel hajtott autó magától nem gyulladhat ki, a forró pára hője hűvös időben felhasználható a jármű belső terének fűtésére. A magas nyomás ellenére a tűzálló bevonattal ellátott, szénszálas műanyagból készült hidrogéntartályok biztonságosak, hiszen akkor sem robbannak fel, ha a jármű ütközik, vagy egy balesetben egy másik égő autóról átterjednek a lángok.
Világújdonság magyar hidrogén-hibrid hiperautó: minden, amit az 1300+ lóerős Kincsemről tudni lehet
McLaren elektromos hajtás, egekig pörgő V10-es motor, futurisztikus hidrogénkaniszter a híres magyar versenylóról elnevezett sportkocsiban, melynek Kincsemhez hasonlóan Goodwood hozhatja el a világhírnevet. A sokat ígérő cég nyíregyházi származású, Svájcban élő vezetőjével beszélgettünk.