Száz éve villanyautóval járhatnánk, ha nincs Henry Ford
A benzinmotoros Model T kocsik atyjának, Henry Fordnak meghatározó szerepe volt abban, hogy a világ autóipara tett egy zsákutcával felérő kitérőt. A tömeggyártásra alkalmas kocsi azonban alig több mint száz évvel ezelőtt megölte a már akkor is ígéretesnek tűnő elektromos autókat, s ezért több százmillió tonna szén-dioxid kibocsátása után tér vissza most a világ az áramhajtáshoz.
Több mint kilencszáz lóerő és 830 kilométeres hatótávolság – ezt tudja a Lucid Air nevű sportkocsi, a jelenleg kereskedelmi forgalomban lévő legnagyobb hatótávolságú, tisztán elektromos jármű. A 118 kilowattórás akkuval szerelt kocsi 170 ezer dollárba kerül, s 2,7 másodperc alatt gyorsul fel nulláról száz kilométeres óránkénti sebességre.
Bár a Lucid Air aligha számít átlagos járműnek, jól jelképezi azt az utat, amelyet az elektromos személygépkocsik fejlesztése másfél–két évtized alatt megtett. 2010 környékén ugyanis az átlagos elektromos kiskocsik hatótávolsága nem sokkal haladta meg a 100 kilométert, és a vezetési komfortjuk is elmaradt a benzines, illetve dízeles járművekétől: a fűtés vagy a légkondicionáló bekapcsolása olyan pluszfogyasztást okozott, ami jelentősen csökkentette az egyébként sem acélos hatótávot, így a vezetők általában csak végszükség esetén kezdtek fűteni vagy hűteni. Az első, valóban nagy sikert elért elektromos járgány a 2011-ben bemutatott, első generációs Nissan Leaf volt, amely a hivatalos adatok szerint egy töltéssel 160 kilométert is megtehetett.