Sarkára állt az EU az online óriásokkal szemben, vége az adatok szabadrablásának

5 perc

2022.05.04. 05:00

Digitális pajzsot emel az európaiak elé az unió azzal, hogy – hatalmas büntetések kilátásba helyezésével – megálljt parancsol a Facebook, a Google és társaik gátlástalan adatkereskedelmének. A minap elfogadott új rendelet a fogyasztói önvédelem hatékony eszközének ígérkezik.

Már-már szabadságjogi forradalomnak is beillik, hogy az Európai Unió szombat hajnalban lezárta a nagy online szolgáltatók adatkezelését megrendszabályozni akaró tárgyalásait. A digitális szolgáltatásokról szóló rendelet (DSA) 2024-től életbe lépő passzusai kerek perec megtiltják a gyermekeket célzó reklámtevékenységet, valamint az olyan hirdetéseket, amelyek érzékeny adatok – így különösen vallási meggyőződés, nem, etnikai hovatartozás, politikai preferenciák – alapján találják meg a közönségüket.

Ez óriási váltás, eddig ugyanis vállalatok sokasága kereste degeszre magát ilyen információk gyűjtésével és adásvételével. Tilosak lesznek az úgynevezett sötét minták is, vagyis az olyan praktikák, amelyek gyakorlatilag a felhasználók megtévesztésével csikarnak ki tőlük személyes adatokat. Ilyen például az, amikor követhetetlen és logikátlan menürendszerek mélyére rejtik a lemondási, leiratkozási, profiltörlési lehetőségeket.

A regulák ellen vétőket óriásbüntetésekkel sújthatják majd,

így a Facebookhoz, a Twitterhez, a TikTokhoz hasonló közösségi oldalak, a Google-féle keresőmotorok és egyéb online szolgáltatások működtetőinek a korábbinál sokkal többet kell majd tartalomszűrésre és -ellenőrzésre, a demokratikus értékek védelmére, a szólásszabadság biztosítására költeniük. A szabályok be nem tartása a cégek globális éves bevételének 6 százalékába is kerülhet, ami többük esetében dollármilliárdokra rúghat. Visszaesően renitens szereplőket pedig végső soron ki is tilthatnak az EU-ból.