A kormány pontosan tudta, hogy meg kell szüntetnie az árstopot, csak az alkalmat várta, mikor tolhatja el a felelősséget
Megelőzhette volna a kormány a benzinhiányt, ha nem próbálja átírni a közgazdaságtan törvényeit. Az európai olajembargó életbelépésének másnapján a nemzetközi fejleményekre hivatkozva kapitulált. A Mol vezérigazgatója szerint a teljes leürülés kényszerítette ki az ársapka elengedését, amit kedden éjjel fél 11-kor jelentett be rendkívüli kormányinfón Gulyás Gergely miniszter és Hernádi Zsolt Mol-vezér.
Van új energiaügyi miniszter, de nincs új energiapolitika. Az üzemanyagárstop a hét elején felszámolta önmagát, teljes város- és országrészekből tűnt el a hatósági árú benzin és gázolaj. Sőt egyes helyeken az árstop az egész üzemanyag-kiskereskedelmet felszámolta, mivel még a piaci árú prémium üzemanyagok is kifogytak.
Igaz, ehhez a Mol százhalombattai finomítójának meghibásodása is hozzájárult. Ehhez képest Lantos Csaba – parlamenti eskütételétől eltekintve – meg se mukkant, hogy mit is lehetne tenni az ellátási zavar felszámolására.
Ezeken az árakon lehet tankolni az árstop megszűnésétől
Vége a 480 forintos benzin és gázolaj korszakának.
Erre inkább a saját unortodoxiájából kiábrándult jegybankelnöknek volt ötlete, majd 24 órán belül a kormány gazdaságpolitikájának irányítói is belátták: tarthatatlan a mesterséges árképzés. Keddre már minden negyedik benzinkút használhatatlan volt, teljesen elapadt az üzemanyag-utánpótlás, és még a Mol tankereiből sem volt elég, olyannyira, hogy felszólította megrendelőit, küldjenek kocsit, ha benzint vagy dízelt akarnak. Bár a battai finomító keddre üzemképes lett, a teljes kapacitást csak hetek alatt érik el, miközben a Mol az ország üzemanyag-szükségletének legfeljebb 70 százalékát tudja kielégíteni a saját finomítójával.