Csoda, de nem csodaszer, hogy újraindult a Fekete-tengeren az ukrán gabonaexport
A világ élelmezése nagyban függ Ukrajnától, a legsebezhetőbb országok közül többen tőlük vásárolják a szemesterményt, de az ukrán búza nagyon fontos része az ENSZ-segélyszállítmányoknak is. A háború miatt a silókban ragadt gabona kilapátolása egyelőre nagyon lassan megy, de valahova el kéne rakni a frissen betakarított terményt is, ami az invázió miatt messze nem lesz annyi, mint lehetne. És úgy tűnik, Oroszország is meggondolta magát.
Kedden újabb két gabonaszállítmány hagyta el Csornomorszk kikötőjét, így augusztus eleje óta Odessza és Pivdennyi kikötőinek forgalmát is beleszámítva már összesen tizenkét teherhajó indult neki a Fekete-tengernek ukrán terményekkel a fedélzetén. Úgy tűnik, annak ellenére, hogy az oroszok közvetlenül a július végi megegyezés után rakétatámadást zúdítottak Odesszára, mégiscsak kezd a helyére rázódni az újraindított ukrán tengeri gabonaexport próbaüzeme. Ez azzal együtt is remek hír az egész világ számára, hogy a folyamat nem problémamentes: az elsőként kifutott Razoni hétfőn végül elért Libanonba, itt azonban az eredeti megrendelője visszautasította a szállítmányát, mondván, az több mint öt hónapot késett. A hajó most új vásárlót keres a 26 ezer tonna kukoricának Tripoliban, vagy akár egy másik országban.
Nem hiába tekint tehát tesztüzemként az első két hétre az ukrán infrastrukturális miniszter. Olekszandr Kubrakov az első gabonahajó indulásakor azt mondta, még hónapokba telik, míg visszaáll a szemesterményexport a háború előtti szintre az odesszai és Odessza környéki kikötőből – ezek együttes havi küldőkapacitását 3 millió tonnára teszik, és a becslések szerint októberre érhető el. Tavaly augusztusban 194 teherhajó indult Ukrajnából szemesterménnyel megrakodva, és az Odessza–Pivdennyi–Csornomorszk hármas felelt a rakományok kiküldésének 60 százalékáért. Ehhez a számhoz képest pláne kevésnek tűnik az alig több mint tíz hajó indulása bő egy hét alatt.