A bioüzemanyagok körüli vitát is felizzította az orosz–ukrán háború
Több élelmiszerre vagy több, az oroszoktól függetlenül megtermelhető üzemanyagra van nagyobb szükség? Állati takarmány, etanol és biodízel, vagy több kenyér? Az orosz olajembargó fokozott aktualitást adhat ezeknek a kérdéseknek.
Amikor közvetlenül újraválasztása után Orbán Viktor miniszterelnök felvetette, hogy az üzemanyagok árának korlátozását legalábbis részben a bioösszetevők hozzáadásának kivezetésében látja, valószínűleg nem gondolt arra, hogy ezzel egy sor zöldszervezettel helyezkedik egy platformra. Jóllehet indítékaik eltérőek, de úgy tűnt, az orosz-ukrán háború okozta gazdasági felfordulás egyik frontján együtt szállnak harcba a bioüzemanyag-iparággal.
A magyar kormányfő leginkább a benzinárstop fenntartásának eszközét látta a bioösszetevők kivezetésében. Ezt a kormány már benzinár-korlátozó intézkedéseivel szemben jó ötletként értékelte a Független Benzinkutasok Szövetsége is, amelynek elnöke a hvg.hu-nak arról beszélt pár hete, hogy az üzemanyagok árában literenként 40-50 forintos tétel is lehet a bioösszetevő.
A kormány azonban, bár az árstopot fenntartja még legalább két hónapig, egyelőre hallgat a bioösszetevőkkel kapcsolatos ötletről. Pedig van olyan állam – Csehország –, ahol már meg is szavazta a cseh parlament azt a törvényt, amely eltörli ezek üzemanyagokhoz keverésére vonatkozó kötelezettséget, az üzemanyaggyártókra bízva, hogy megteszik-e ezt vagy sem.
A cseh kormány szerint a lépéssel akár 2 koronával (kb. 30 forint) is csökkenhet az üzemanyagok literenkénti ára, bár van, aki ezt vitatja. Cseh ellenzékiek politikai marketingnek tartják, szerintük az árcsökkenés csak elvi lehetőség. A csehek elsődleges célja az üzemanyagárak mérséklése, ennek érdekében csökkentették a jövedéki adót is 1,5 koronával. Csehországban jelenleg egy liter 95-ös benzin körülbelül 663, egy liter dízelért 695 forintnak megfelelő összegbe kerül.